• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan man lita på frostvaktsventilen??

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Efter helgens resa släppte jag ut vattnet ur tanken men tänkte att det blir nog inga minusgrader inne i garaget, visserligen oisolerat.

På måndag morgon var temperaturen -3 grader ute och jag blev lite bekymrad. Gick ut till husbilen med en IR-termometer och mätte på pannan, tempen var +0,2 grader. Vred om vredet och vattnet rann ut ur pannan.

Jag har lärt mig någonstans att ventilen ska öppna vid +4 grader för att släppa ur vattnet, varför öppnade inte ventilen? Kan man lita på att vattnet trots allt rinner ut om man skulle glömma dränera pannan vid en en köldknäpp?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

hej,precis som du säger,den öppnar vid 4+ o lägre,ja hämta min bil ida o den hade öppnat,men när ja satte på pumpen rann de fortfarande ur pannan, kolla med verkstad o han sa att de så skall göra,de måste finnas någon ventil öppen vid frost i bilen ock de har både du o ja hittat här o nu:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Den kanske skiljde lite på temperaturen mellan innetermostaten och pannan för den kanske öppnar när termostaten känner av tempen på 4 grader .

Vem vet hur elektriker drar sladdarna och gör styrsystemet ;) ;) :) :) .
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Jag vet inte säkert, men jag tror att den känner temperaturen på vattnet.
Vi har haft -2° i natt och frostvakten har inte löst ut.
Det vill nog till innan vattentempen sjunker till +4° efter en dag med +-grader och sol.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Jag har tagit för vana att alltid tappa ur vattnet, oavsett sommar som vinter, då jag parkerar bilen och inte skall använda den på ett par dagar. Då har man alltid fräscht vatten i systemet =)

Det är ju så enkelt, på min bil iaf:

Stäng av el till pumpen, öppna kranarna, öppna frstvakten, lyft 2 ventiler och dra ur bottenpluggen i tanken. Sen "torr-kör" man pumpen lite stötvis tills det slutar komma vatten i utloppet under bilen :yes:
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Efter helgens resa släppte jag ut vattnet ur tanken men tänkte att det blir nog inga minusgrader inne i garaget, visserligen oisolerat.

På måndag morgon var temperaturen -3 grader ute och jag blev lite bekymrad. Gick ut till husbilen med en IR-termometer och mätte på pannan, tempen var +0,2 grader. Vred om vredet och vattnet rann ut ur pannan.

Jag har lärt mig någonstans att ventilen ska öppna vid +4 grader för att släppa ur vattnet, varför öppnade inte ventilen? Kan man lita på att vattnet trots allt rinner ut om man skulle glömma dränera pannan vid en en köldknäpp?

Hej!

Jag har noterat att vattnet inte töms ut om inte strömmen till pumpen är tillslagen. Eller kan det vara så att frostvakten öppnar och vattnet i pannan alltid töms medans vattnet i tanken bara töms om pumpen är tillslagen.

Själv brukar jag dock alltid tömma tanken helt och hållet genom att manuellt öppna säkerhetsventilen. Tror inte det är så bra att ha en massa vatten kvar emellan utflyckterna.

MVH
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Låter mycket konstigt om inte frostvakten skulle öppna om pumpen inte har någon spänning. Jag vet t.ex. att ventilen öppnar automatiskt om spänningen till den försvinner eller blir för låg.

Jag tömmer alltid tanken mellan våra turer med husbilen men eftersom jag ska ned under sängen för att tömma vattnet till pannan så slarvar jag med det ibland. Tänker att vattnet från pannan går ju bara till varmvattnet och det används ju inte till dricksvatten.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

hej igen,ventilen öppnar vid4 plus o därunder,tanken blir helt tom,den kan inte frysa,när man sedan ger pumpen ström går ju vattnet till tanken som då fortsätter att tömma,men tanken isej kan inte frysa sönder,så ett bra sätt att byta vatten e att öppna ventilen manuellt o köra pumpen o allt vatten i systemet lämnar med tanke på lägsta punkt,,
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

hej igen,ventilen öppnar vid4 plus o därunder,tanken blir helt tom,den kan inte frysa,när man sedan ger pumpen ström går ju vattnet till tanken som då fortsätter att tömma,men tanken isej kan inte frysa sönder,så ett bra sätt att byta vatten e att öppna ventilen manuellt o köra pumpen o allt vatten i systemet lämnar med tanke på lägsta punkt,,

Du skriver "tanken", men menar väl pannan, t.ex "pannan blir helt tom, den kan inte frysa".
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

hej igen,ventilen öppnar vid4 plus o därunder,tanken blir helt tom,den kan inte frysa,när man sedan ger pumpen ström går ju vattnet till tanken som då fortsätter att tömma,men tanken isej kan inte frysa sönder,så ett bra sätt att byta vatten e att öppna ventilen manuellt o köra pumpen o allt vatten i systemet lämnar med tanke på lägsta punkt,,

I mitt fall så öppnade inte ventilen trots att temperaturen på pannan var långt under +4 grader, därav startade jag tråden. Jag var nyfiken på om någon annnan t.o.m. fått sin panna sönderfrusen p.g.a att frostskyddsventilen inte öppnat trots minusgrader.

Jag antar också att det är pannan du menar som töms och inte tanken som du skriver
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Det finns numera en frostskyddsventil som är helt oberoende av ström. Jag antar att det är ett bimetallelement som påverkar ventilen under en viss temperatur.

Den tidigare varianten har en ventil som hålls stängd av en dragmagnet antar jag. När strömmen bryts släpper magneten och ventilen öppnar. Strömmen kan då brytas antingen av en strömbrytare (huvudströmbrytaren), genom bortkoppling av batteriet eller av en termostat som bryter när temperaturen sjunker under ett visst gradtal. Termostaten kan i sin tur vara en bimetallkonstruktion.

Båda dessa frostvakter måste återställas manuellt efter att temperaturen stigit över gränsvärdet och, för den elektriska, att strömmen åter kopplats på.
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Låter mycket konstigt om inte frostvakten skulle öppna om pumpen inte har någon spänning. Jag vet t.ex. att ventilen öppnar automatiskt om spänningen till den försvinner eller blir för låg.

Jag tömmer alltid tanken mellan våra turer med husbilen men eftersom jag ska ned under sängen för att tömma vattnet till pannan så slarvar jag med det ibland. Tänker att vattnet från pannan går ju bara till varmvattnet och det används ju inte till dricksvatten.

Jodå visst öppnar frostvakten oavsett om man har ström eller inte till pumpen men om man inte har ström påkolpplad till pumpen så töms enbart pannan och det är ju det viktigaste. Om däremot pumpen är inkopplad så tömms även tanken.

MVH
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Du skriver "tanken", men menar väl pannan, t.ex "pannan blir helt tom, den kan inte frysa".



förlåt,pannan e de som gäller,också en tank i o för
sej,:Dtitta under bilen nästa gång de e kallt,ligger med all säkerhet vatten, men den kan bara tömme sej en gång,sen efter strömförsörjning kan du tömma hela systemet på ett snabbt o smidigt sätt,genom pannan ,, du kan heller inte stänga frost vakten så länge temp, ligger under 4plus,därav ett idiotsäkert system som inte kan misslyckas,,häls,,,teddi
 
Senast redigerad av en moderator:
B

bmelen

Guest
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Du skriver "tanken", men menar väl pannan, t.ex "pannan blir helt tom, den kan inte frysa".

I morse hörde jag att vattenpumpen i husbilen arbetade och jag märkte att det var mycket blött under bilen. Jag stängde av vattenpumpen kontrollerade om frostvakten löst ut,vilket hade skett. Jag hade lämnat ca 35 liter vatten i färskvatten efter hemkomsten i förra veckan men märkte nu att allt färskvatten var borta. Kan det vara så att frostvakten tömmer varmvattenberedaren medan vattenpumpen, om den inte är avslagen, fyller på med nytt färskvatten ända tills färskvattentanken är tom? eller finns det någon annan förklaring. Enligt Trumas instruktionsbok kan frostvakten återställas när temperaturen runt vakten åter blir runt 10 grader

Det verkar långt till sommaren

Bmelen
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

I morse hörde jag att vattenpumpen i husbilen arbetade och jag märkte att det var mycket blött under bilen. Jag stängde av vattenpumpen kontrollerade om frostvakten löst ut,vilket hade skett. Jag hade lämnat ca 35 liter vatten i färskvatten efter hemkomsten i förra veckan men märkte nu att allt färskvatten var borta. Kan det vara så att frostvakten tömmer varmvattenberedaren medan vattenpumpen, om den inte är avslagen, fyller på med nytt färskvatten ända tills färskvattentanken är tom? eller finns det någon annan förklaring. Enligt Trumas instruktionsbok kan frostvakten återställas när temperaturen runt vakten åter blir runt 10 grader

Det verkar långt till sommaren

Bmelen

Om du har tryckstyrd pump startar den när pannan tömmer ut vattnet. Pumpen fortsätter att gå även när vattnet tar slut i vattentanken. Det kan knappast vara bra för pumpen att torrpumpa flera timmar eller dygn så det är bäst att stänga av strömmen till pumpen vid risk för kalla nätter.
PO
 

Gunnar M.

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1845
Medlemskap
2024
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Hej!
Jag förmodar att det pratas om Truma panna med varmvattenberedare! I min bil fungerar
frostvakten helt utan elektrisitet. Den verkar fungera med ngn sorts temperatur känsligt
element. Är det tillräckligt kallt kan det hända att jag får värma den med hårtork innan
den går att stänga. Ang. tryckstyrt vattensystem så bör man nog stänga av pumpen när
man lämnar bilen. Skulle ngn kopplin eller slang gå läck så pumpar den kanske ut en massa vatten inne i bilen.
Hälsningar Gunnar M.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Kan man lita på frostvaktsventilen??

Hej Håkand!

Jag tror nog att du kan lita mera på frostventilen öppnar vid angiven temperatur än att IR-termometern visar rätt temperatur. Det är så många faktorer som påverkar IR-mätningen. En svart yta sänder ut mera strålning än en vit och en blank yta av metall har andra egenskaper än en matt yta osv. Noggrannheten är inte IR-termometerns starka sida, den har andra fördelar. Man luras också lätt om man kan avläsa decimaler på displayen. Du kan ju kontrollmäta med en annan termometer.

Här en sida som behandlar IR-termometerns egenskaper. Om Tempmätning - Termometer.se

Mvh


Birger
 
Toppen