• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan man hindra inbrott i husbilen

D

Deleted member 11118

Guest
Svaret på frågan är nej, men man kan förbygga det så gott det går, så att tjuven väljer en olarmad husbil. Är man säker någonstans till 100% nej det är man inte men man kan fundera på om stället där man övernattar är någorlunda säkert eller det är en högrisk plats.

Vi läser i olika trådar om vägpirater, är husbilsåkarna ett okunnigt släkte eller vill vi bara inte ta till oss den information som ges. Trots polis och många här varnar för vissa platser i Sverige och Utomlands så läser man ändå om husbilar som utsatts för rån på dessa platser. Varför stannar man då där när man vet om att risken är stor att något skall hända. Eller resonerar man som så det händer aldrig mej.

Jag vet att 100% trygg är jag ingenstans men jag väljer platser eller campingar där jag bedömer med mitt sunda förnuft och med den information jag har från husbilsåkare och polisen, en camping eller stellplats som jag anser ganska säker. Min taktik har under alla år varit lyckad, men man skall aldrig säga aldrig.

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Kan man hindra inbrott i husbilen

Så sant, förebygger man, så blir chansen för inbrott/rån liten.
Men så har vi "nöjesfaktor" att ta hänsyn till.
Det är inte så där jätte lustfyllt att övernatta i sin husbil om man är rädd. Vi kör därför likadant som när man botar fobier. Vi kan ibland leta upp riktigt skumma platser bara för att sniffa på atmosfären. Jag lovar att man blir inte sömnig i en utkant av en slumområde i tex. Belgien. Det som hänt vid sådana tillfällen är att lokala "svenssons" har knackat på rutan och påpekat att platsen är nog illa valt för längre raster. Man blir då glad och tilltron på människor ökar. Effteråt märker man bättre de olika graderna av försiktighetsmått och man blir inte upphetsad av alla skuggor....

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Det är såsom trådskaparen uttrycker det med viss förvåning man läser om dessa inbrott i våra rullande hus.

Syftet är absolut inte att raljera MEN går det verkligen att bortse ifrån att det som verkligen borde förvåna oss allra mest
är att man vågar färdas i husbil med så omfattande och stora summor kontanter och värdesaker.
Verkar dessutom som om man lägger plånböcker och värdesaker helt öppet och till och med direkt
innanför ytterdörren. Kameror och telefoner i framrutan och så vidare.

Visst måste det väl vara så att vi har ett stort egenansvar som husbilsägare. Ett egenansvar för att se till att minimera risker.
Att minimerar risker genom att plocka undan allt sådant som kan skapa intresse från omgivningen.
Plocka undan och även med en enkel säkerhetsbox/litet kassaskåp skydda värdepapper (pass, pengar och registreringsbevis).

Tror det är enkelt att börja se spöken, mörker och hot snart sagt överallt.

Vi har skapat oss ett ett samhälle som bygger på respekt och trygghet och det kräver av oss att vi
själva skapar oss trygghet genom aktiv handling och tilltro till vår omgivning. Det kräver oavsett uppmärksamhet och eftertanke.

Varje steg tillbaka som vi tar kommer att leda till ökat antal spöken, mörker och hot.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Tyvärr, har samhället stegat bakåt i flera år nu. :(

Nu gäller, ingen respekt och roffa åt dej ifall du kan, gärna med hot å våld :swoon:

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Som vanligt i denna typ av diskussion så säger man att allt var bättre förr. Om man kollar den officiella statistiken så stämmer sällan det som påstås.
Läs mer hos BRÅ
Statistiken här kommer från årlig intervju av 12 000 personer.

Nedan syns tydligt att stöld ur fordon och stöld av fordon minskar.

Brottsutvecklingen - Brå.jpg

Och det är den åldersgrupp som är aktiv här i forumet som är mest orolig för att bli utsatt för brott.

NTU - Brå.jpg

F

F.d. 30629

Guest

Den siffran är ju inte särskilt relevant eftersom det finns markant fler personbilar i trafik i Sverige än vad det finns husbilar så även om totalen minskar så säger det ingenting om hur det ligger till med just inbrott i husbilar.

Fakta:
2015 fanns det 4 669 063 personbilar I trafik samt 1 186 289 avställda och 2014 (hittade ingen nyare statistik) fanns det 74 343 husbilar.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Men om man ponerar att statistiken för husbilar ser ut som den för fordon i allmänhet så skulle ca 3% bli utsatta. Dvs 3% av 74 343st = 2 230st stölder ur/från husbilar. Vad räknas in i statistiken vet jag inte men det är nog allt från dragkroksskyddet till totalt rensad inredning.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Många har tröttnat på att anmäla vardagsbrott, när man vet att polisen ändå inte ens försöker/kan lösa brottet.
Är ganska säker på att något dragkroksskydd inte finns med i statistiken även om dom säkerligen blir stulna.

F

F.d. 30629

Guest

Jag skulle faktiskt tro att det är mindre än tre procent när det kommmer till just husbilar men jag tror dock inte att det minskar utan snarare ökar på den fronten.
Ingen fakta där, det är på känn :)

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Många har tröttnat på att anmäla vardagsbrott, när man vet att polisen ändå inte ens försöker/kan lösa brottet.
Är ganska säker på att något dragkroksskydd inte finns med i statistiken även om dom säkerligen blir stulna.

Statistiken här kommer från årlig intervju av 12 000 personer och inte från polisanmälda brott.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Det betyder att dom kan styra resultaten som dom vill.

Följer man med om vad som händer i samhället så är det iallafall betydligt mörkare nu än förr, då menar jag för 30-40 år sedan.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Det betyder inte alls att resultatet kan styras som dom vill. Undersökningarna görs vetenskapligt och samma frågor ställs varje år. Detta sätt att mäta brott känns mycket mer vederhäftigt än att mäta antalet brottsanmälningar som kan påverkas av den allmänna debatten, lagar etc. Just nu är det fokus på sexuella trakasserier och detta tror jag påverkar benägenheten att anmäla.

Jo för 30-40 år sedan funderade man väl inte så mycket angående brottslighet utan många av oss var väl en del av den med slagsmål, cykelstölder och fylleri på helgerna.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Har varit massor med statistik via uppringningar som inte visar verkligheten, kika på riksdagsvalet.

Jag tror att det är få som tycker det blir lugnare och lugnare i samhället.

F

F.d. 29925

Guest

Har "buset" för avsikt att göra inbrott i ett visst föremål har man nog även en riskbedömning, att åka fast, med i beräkningen. Misstänker därför att det sker fler inbrott i vanliga bilar än i husbilar, risken finns ju att husbilen ej är tom på folk.
Hur ett larm fungerar vet ju alla som har gått förbi tjutande larm på parkeringsplatser, ingen bryr sig, men är man själv i husbilen och låter buset veta det försvinner de med all sannolikhet relativt snabbt.
En bra variant till ett skalskydd, vanligt tjuvlarm, kan ju vara att man kopplar larmet till bilens innerbelysning med viss fördröjning, kanske 10 sekunder. Även om man ej är i bilen så förmodar jag att en ev. inkräktare tvivlar på lämpligheten att fortsätta inbrottet.
Visst sker det inbrott i husbilar med sovande både folk och hundar, men då är nog tjuvarna säkra på att de fortsätter att sova under pågående inbrott. (Tyvärr blir många hundar dessutom väldigt glada när det kommer besökare)

karlake

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022

Jag har gjort ett par enkla saker enl bild. Det förhindrar inte inbrott, men försvårar och väcker oss definitivt om någon försöker ta sig in. Det kommer att sitta en bjällra på bägge stängerna.

Bilagor

• Spärr1.jpg
    Spärr1.jpg
    191 KB · Visningar: 29
  • Spärr2.jpg
    Spärr2.jpg
    188,8 KB · Visningar: 26

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har varit massor med statistik via uppringningar som inte visar verkligheten, kika på riksdagsvalet.

Jag tror att det är få som tycker det blir lugnare och lugnare i samhället.

Det är åtminstone färre stölder ur fordon, kanske beroende på att folk inte lägger värdesaker synligt utifrån.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Nej men man kan minska risken med riktiga lås ej Fiat orginallås, Larm som visar att larmet är på, Men viktigast sov inte i husbil på motorvägsparkerinagar.

Jägarn

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man ser ofta på andra husbilsforum och Facebooksgrupper att man förordar övernattning på rastplatser och Autohöfe bland brummande lastbilar.

Läser man lokal- och kvällspress förstår man hur illa det kan gå!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bohusläningen 29 september 2016

UDDEVALLA Nu väntas åtal mot fyra män som misstänks för nio stölder i husbilar och husvagnar längs E 6. Männen ska ha gjort inbrott medan de boende sov.

– Det är en omfattande utredning som vi gjort och vi är glada att vi kommer till åtal med de här husbilsstölderna, säger utredare Peter Grönberg på Uddevallapolisen.

Totalt handlar det om fem personer som ska åtalas, fyra män och en kvinna. Männen, som är mellan 29 och 17 år gamla, misstänks för flera nbrott i husbilarna. Tre av dem sitter häktade sedan 12 augusti. Den fjärde anhölls inledningsvis men släpptes på grund av sin låga ålder. Kvinnan, som är i 30-årsåldern, misstänks inte för själva stölderna utan för häleri.

– Jag vet inte om det skett någon lagföring av sådana här brott tidigare. Det är svårt att komma åt sådana här typer av brott eftersom det sällan finns ögonvittnen.

Det handlar om nio ärenden där man ska ha brutit sig in i husbilar, i ett fall i en husvagn. Vid samtliga fall har de boende legat och sovit.

– Det har funnits folk i bilarna när brotten begicks men ingen vaknade.

Stölderna ses som mycket integritetskränkande och rubriceras därför som grova.

De misstänkta ska ha stulit, datorer, plånböcker, solglasögon och kontanter. Dessutom har man stulit flera bankkort och kontokort.

– Dessa har man försökt använda och då har man också gjort sig skyldig till bedrägeri eller försök till bedrägeri.

Stölderna har skett längs E 6 från Halland upp till Bohuslän, bland annat Stenungsund, Ödsmål Ljungskile, Spekeröd och på Torp.

Peter Grönberg är förtegen om detaljer i utredningen men säger att bevisläget är gott.

– Det känns bra. Av förklarliga skäl har vi inga ögonvittnen till brotten men vi har blandad teknisk bevisning.

Som tidningen skrivit tidigare har polisen vid en kontroll funnit spår i en bil som de misstänkta satt i vid en bensinstation i Uddevalla. Exakt vad det var för spår är ännu oklart men med hjälp av spåren ska man ha funnit kopplingar till inbrotten.

Exakt hur männen ska ha brutit sig in i husbilarna är oklart.

– På flera husbilar har inte funnits några synbara skador så där vet vi inte hur man fått upp låsen. På andra fordon finns det traditionella brytskador på låsen.

De misstänkta har varit mycket förtegna under förhören och förnekar brotten.

Peter Grönberg tror att åtal kommer att väckas nu på måndag.
Andreas Borg

Toppen