• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan man få en kopp kaffe?

F

F.d. 7492

Guest
Här en fråga till fysiker / matematiker / mekaniker.
Efter att på dessa sidor blivit upplyst om det batterislukande, tidsfrustrerande, kort sagt förkastliga i pulverkaffevatten via cigguttaget och därmed detta evigt skriande behov ( kaffe i farten ) olöst, har jag helt enkelt beslutat mig för en termos. Som inför alla val här i livet tycks vankelmodet vara den givna spetskandidaten och för att hjälpa mig kora en segrare bland alternativen vänder jag mig till Er. Att det skall vara en med flätad klänning är liksom inget att diskutera - så är det bara - men bland dessa finns några olika förhållningssätt till upptänkliga underlag. Jag rattar en Solifer 6700 och den har ju en instrumentbräda som ett julbord och begagnas följaktligen därefter. Jycken ligger i ena hörnet med äpple i mun och runt ikring diverse kallskuret. Häribland skall termosen finna sin tron på en ganska så grovkornig, i olika höjder fult mönstrad heltäckningsmatta. Och det är då man undrar, rund- och slätbottnad eller trebent..? Vägen är ju inte alltid rak och platt och man vill ju gärna ha rätt på fötterna när det guppar till. Så själva bryderiet blir alltså;
Två stycken identiska cylindrar, 30 cm höga och 12 cm i diameter. Båda helt slätbottnade men den ena dessutom behäftad med tre stycken små kulor ( 1 cm diameter ) som är placerade som en triangel på botten och tjänar därmed som utjämnande fötter vid ojämt underlag. Dessa kulors centrum, dvs det som i praktiken utgör anliggningsytan mot underlaget, är indraget 5 mm från cylinderns diameter och skapar på så vis en "tänkt" diameter på 11 centimeter som vilar på 3 punkter. Ovanför denna tänkta diameter återfinner man - 1 centimeter upp - cylinderns egna diameter på 12 centimeter. Så ser det alltså ut. ( Pust ). Vilken står stadigast när utsatt för illasinnad kraft? Om kraft underifrån ( gupp ), från sidan ( hundattack / tvärbroms ) eller ovanifrån ( Gud )? Det känns ju naturligt ( ? ) på något vis att den trebenta står stadigare men den har ju en betydligt mindre area då dess bärande form är triangelns, ej cirkelns. Å andra sidan så tar den ju hjälp av cirkelns form - om än en centimeter upp - vilket kanske kan vara förtjänstfullt vid inbromsande tipprisktillfällen? Men å tredje sidan, eller rättare sagt ingen sida alls, har ju cirkeln ingen fast punkt att s.a.s. trycka krafter emot och sätts därför istället i omedelbar rullning?
Jag har verkligen inga andra bekymmer i världen...

Felix

( "Livet kan vara som en påse också, tomt och innehållslöst - tills man fyller den med något". H.Alfredsson )

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Kan man få en kopp kaffe?

På tal om kaffe ,här kommer mitt recept på vårat campingkaffe.
c.a 1/2 dl mjölk i botten av en mugg.
2st rågade tsk kaffelattepulver och en rågad tsk espresso snabbkaffe.
Blanda i hopp detta tills det blir en så jämn gegga som möjligt.
Tag sedan skållhett vatten och häll över långsamt samtidigt som
man rör om i muggen med en tesked (snabba rörelser & runt kanterna).
Jag lovar att detta blir en succé.
Nästan lika bra som ett glas vitt om man vill få frun glad :yes:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Rixon

Din situation kan kännas desperat, men ge inte upp hoppet! Det är inte lätt, men med lite motivation (och med stöd av oss i AK, Anonyma Koffeinister), så är jag övertygad om att du om än inte helt koffeinfri i vilket fall bör kunna tackla ditt beroende därhän att du kan vänta med kaffe till dess du kan stanna för en fikapaus.

Vi är många som lyckats mot alla odds! Lycka till!

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om vi ser rent på fysikken så er stabilitet for noe som står fritt avhengig av flere saker:
  1. Tyngdepunktet, Dette skal være lavest mulig, så det er en minus for kuleføttene.
  2. Geometrisk areal på kontaktflaten. En trekant innenfor en sirkel har mindre areal, så igjen en minus for kuleføttene.
  3. Stå stabilt. Gitt at flaten den står på er slett så står de likt her, ved ojamn yta vinner de tre kulene.
Summa sumarum så vil i ditt tilfelle den som er slett under stå stødisk, spesiellt om den får litt antihalking å stå på eller bedre en holder som er fastskrudd i platen.

Hadde forresten på en tilsvarende bil et blomsterglass som sto i en holder, var det ikke mer enn halvfullt med vatn så kunne vi ha friske blomster i bilen.

Tryggeste varianten for alle parter er dog aake sitt forslag, og når en først er stoppet tar det ikke mange minutter å lage frisk ny kaffe på gasolblusset :D:D

Både aake og jeg kommer fra yrker med stor avhengighet av kaffe :rolleyes::rolleyes:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

"Kördagar" brygger jag med bryggtratt ned i en termos. Termosen har inte hoppat ned hittills trots dåliga vägar lite här och där.

Peter :) (också medlem i "AK" ;))

Bilagor

• 2013-06-16-0923.jpg
    2013-06-16-0923.jpg
    548,3 KB · Visningar: 11
J

Johank

Guest

Hej kaffeälskare!!!
Pressotermos, vilket finns att köpa på duka är perfekt!
Koka upp vatten på spisen (=varmt), mät upp ca 5-6 mått och häll på varma vattnet, låt dra i 2-3 minuter, tryck ner....
Njut!
Kan inte blir bättre! Funkar bra med vanligt kaffe men ännu bättre om man lägger till ett par kronor och köper presso-kaffe. Finns i vanliga matvaruaffärere.
Så gör vi är 220v inte finns tillgängligt.:yes:

Kaffe är gott!

F

F.d. 52920

Guest

Hej kaffeälskare!!!
Koka upp vatten på spisen (=varmt), mät upp ca 5-6 mått och häll på varma vattnet, låt dra i 2-3 minuter, tryck ner....
Njut!
Kan inte blir bättre! Funkar bra med vanligt kaffe men ännu bättre om man lägger till ett par kronor och köper presso-kaffe. Finns i vanliga matvaruaffärere.

Kaffe är gott!

Duka är ett minne blott!:yes:

J

Johank

Guest

Ok, Cervera kanske det heter numera :yes: men produkten är densamma, Stelton pressotermos....

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Vi kör dolce gusto https://www.dolce-gusto.se/SV/Pages/home.aspx

Kanske inte det miljövänligare med kapslar men det är det enklaste för oss

Efter några år av testande fram och tillbaka med 12 voltsbryggare, pressare, kaffefilter osv så köpte Runar en inverter !! Den har vi till kaffebryggning, dannsugning och så laddar vi cykelbatterier :)

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hej kaffeälskare!!!
Njut!

Kaffe är gott!

Tror det får bli en sån -också!

Filter & bryggtratt / presso med Zoega pressokaffe, bägge ger mycket gott kaffe.

Vi har faktiskt med oss en vanlig elbryggare (den kannan vi brygger ner i) om vi skulle stå på stolpe men vi brukar alltid glömma bort den och koka upp vattnet ändå :oops::rolleyes:

Peter :)

L

linde

Guest

Någon som vet om det finns små bryggtrattar som man kan sätta över en mugg?

Toppen