• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan man bryta nyskrivet kontrakt?

F

F.d. 55818

Guest
Konstig fråga kanske, eller surt sa räven skulle rubriken också kunna vara. I eftermiddag har vi skrivit kontrakt på köp av beg husbil och inbyte med vår nuvarande. Känner (kände) oss jättenöjda. Vi har åkt 13 mil till handlare för att se på den bilen vi nu skrivit kontrakt på. På väg hem ser vi att en handlare (närmare oss) precis har lagt ut en exakt likadan husbil men ett år yngre fast ca 25 000 kr billigare...Känns lite surt mitt i glädjen. Båda har gått ungefär lika :confused:

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Kan man bryta nyskrivet kontrakt?

Det beror väl på vilket kontrakt du skrivet.

Kikar jag på det papper jag fick för en månad sen (allmänna leveransvillkor för husvagn och husbil), så finns en punkt med den ungefärliga betydelsen:

Avbeställer konsumenten husvagnen/husbilen inom en kalendervecka så har säljföretaget rätt att vid begagnad Husvagn/husbil erhålla ersättning på 1.5% av köpesumman, dock lägst 1500. (3000 vid ny vara)

Detta om det inte försätts med extra av kunden beställd utrustning.

Så, man kan nog, men det kostar...

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det beror väl på vad som står i kontraktet. Är det påskrivet så är det ju det som gäller.

Svårt läge. Ni kan ju titta på den "nya" bilen imorrn och se om den verkligen är så mycket bättre än den ni skrivit på om är. Om den nu är det kan ni prova med ett samtal till handlaren och säga att ni ångrat er och fråga om det är ok att ni backar ur. Jag skulle inte säga varför... Om han inte lagt ner för mycket tid på er så kanske han säger ok.
Det tråkiga blir ju om han absolut inte vill annullera kontraktet. Då kommer ni att vara helt säkra på att ni köpte en sämre bil, till ett högre pris och längre hemifrån.:(

Kanske bäst att gilla läget ändå och bestämma er redan nu för att bilen ni skrivit kontrakt på trots allt är bättre än den nya som dök upp. Åk då inte och titta på den.:D

:oops:

F

F.d. 55818

Guest

Nu var det här en affär med inbyte, kolla därför mellanpriset med den andra handlaren.

Inte alls säkert att det då är 25.000 kr som skiljer dem åt. Kanske ingenting
eller det kan till och med visa sig att du gjort den där goa' affären.

Det hade varit skönt om det var så. Men vid tidigare besök när vi tittade på annan husbil så erbjöd den handlaren mer för vår gamla..Nja - jag ska försöka att inte fundera så mycket på det utan hitta tillbaka till hur nöjda vi kände oss när vi skrev kontraktet. Inte timmen efteråt när vi såg inlägget med den billigare på närmare håll. :cool:

S

Staffan W

Guest

När man gjort en stor affär kommer det nästan alltid ett ögonblick av ånger efteråt. Oftast går det över såvida man inte verkligen blivit lurad.

Staffan - som förra veckan inte slog till och inte ångrar det

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det hade varit skönt om det var så. Men vid tidigare besök när vi tittade på annan husbil så erbjöd den handlaren mer för vår gamla..Nja - jag ska försöka att inte fundera så mycket på det utan hitta tillbaka till hur nöjda vi kände oss när vi skrev kontraktet. Inte timmen efteråt när vi såg inlägget med den billigare på närmare håll. :cool:

Om det är den bil jag tror det är så skall ni vara glada för att ni inte tog den istället. Mer än så kan/får jag tyvärr inte säga :wink:

Toppen