• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan kronofogden utmäta din husbil?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det har som bekant synts en del i media om Polisen/Kronofogdens möjlighet att utmäta saker som en skuldsatt har, oavsett vem som äger det.
Ett exempel: Från SVT
1733339971819.png

Betyder detta att en husbil på verkstadbesök kan utmätas om verkstadsägaren har skulder hos Kronofogden?

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
Nu vet jag inte om detta är sant

Jo det verkar vara sant
Hörde om detta på radion hon hade överklagat 2 gg men blivit nekad rätt till bilen och skulle överklaga en 3 dje gång fortsättning följer

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det har som bekant synts en del i media om Polisen/Kronofogdens möjlighet att utmäta saker som en skuldsatt har, oavsett vem som äger det.
Ett exempel: Från SVT
Visa bilaga 237171

Betyder detta att en husbil på verkstadbesök kan utmätas om verkstadsägaren har skulder hos Kronofogden?

Nej. Går det tydligt att bevisa att bilen är din och att den är inlämnad för ex service och inte att firman disponerar bilen för annat, ska bilen normalt omfattas av separationsrätt. Är den däremot inlämnad för försäljning eller förmedlingsuppdrag blir du troligen av med den. Det kan däremot bli tvist kring separationsrätten om det råder olika tolkningar kring varför bilen finns hos verkstaden. Så det är alltid bra att ha koll på sin bilverkstad. Billigast är inte alltid bäst.

Men om man däremot lånar ut bilen till en bekant, som då har besittning och rätt att bruka bilen, omfattas den normalt inte av separationsrätt. Detta för att komma runt systemet med bilmålvakter. Då är risken stor att den utmäts. Den risken har blivit ännu större med den nya lagen om s k ”självständigt förverkande”, vilket innebär att polisen kan beslagta dyra prylar, ex bilar, som innehavaren inte kan förklara hur de finansierats.

Så här informerar Kronofogden:

"Ja, vi kan utmäta bilen om du har lånat ut den och fastän den är registrerad på dig. Vi gör en bedömning av vem bilen tillhör. Uppgift om registrerad ägare är inget bevis på vem som äger den. Att personen du har lånat ut den till har den är ofta tillräckligt för att vi ska anse att bilen tillhör den personen."

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Denna nya lagstiftning om att egendom kan tas i beslag är ett typexempel på hur det kan ”spåra ur” i den allmänna diskussionen med skräckexempel. Här gäller verkligen att vara källkritisk.
Fordon man ”lånar ut” är ett exempel på detta. Målvaktsägande?
Som Krinil nämner så gäller lagstiftningen med många förbehåll, bl a seperationsrätt.
Lämnar man in ett fordon på en verkstad så ingår fordonet INTE i verkstadens tillgångar, med väl det arbetet som är utfört på detta. Man kan rimligen inte lämna in sitt fordon på en verkstad och få en ny växellåda t ex för 140 000 kr och sedan bara hämta ut bilen utan att betala. I detta fall har konkursförvaltaren en fordran på fordonsägaren på motsvarande summa. Dvs inte hela fordonets värde.

Jost68

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2025
De ??? Ebba är nog ingen målvakt
En målvakt behöver inte vara en alkolist på en parkbänk med 1000 fordon utan kan nog vara en nära vän som hjälper en kompis i problem. Jag säger inte att det är så men jag hörde intervjun jag med och det kändes som det inte var ett så svartvitt ärende som Ebba och reportern ville framställa det som.
Kronofogden kollar på innehållet i bilen stämmer med ägarens eller den körandes leverne. Kan vara hundburar, barnstolar osv..

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Det jag reagerade på när jag hörde om detta första gången var då Ebba fick veta var som var på gång så åkte hon ner direkt till platsen för att säga att det var hennes bil. Jag tolkade det som att hon åkte med sin andra bil, men hon kanske cyklade eller tog bussen.

Men om det nu var så att Ebba hade 2 bilar där den ena ska säljas eller bara som andrabil så tycker inte jag att det är konstigt att man sätter ihop båda nycklarna så man håller reda på dom, vid en kortare utlåning hade inte jag heller tagit bort den ena nyckeln.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hon sa på radion att båda nycklarna behövdes eftersom "de båda var trasiga". I info från autktionen står: "En nyckel har fjärrkontroll men saknar nyckel, en nyckel saknar fjärrkontroll". Då behövs kanske båda.

Toppen