• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan jag sätta igång gasolen?

F

F.d. 54960

Guest
Hej!
Jag har just skaffat en Fiat från 90 med en e-4000 trumatic och gasolen har inte varit igång på ca 2 år. Har tryckt den nyss på besiktning och det gick bra och spisen funkar. Däremot har jag fått rådet att inte dra igång kyl och värme på gasolen då det kan fatta eld av damm eller annat(?). Är det någon som har kunskap om detta? Är det en fara att starta upp det om det stått länge? Finns det något jag kan rengöra eller rekommenderar ni verkstad?
Tack!
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Ta bort gallren bakom kylen, de som sitter på utsidan av husbilen, och dammsug. Likadant vid värmaren.

Det kan säkert vara mycket damm inne i rören till värmaren, men fläktarna till cirkulation och förbränningsluft kommer ta hand om det, bara du ser till att det är rent runtomkring. Inte svårt.

Och så har du uppsikt när du startar grejerna så klart, och kollar *innan* att brandsläckaren är på plats, är inom sitt bästföredatum och är i gröna området på tryckmätaren.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag hade kört igång både kyl o värme, under uppsikt. I början kommer det säkert att lukta bränt men det borde avta efter ett par timmar. Brandsläckare är alltid bra att ha tillhands. Många fritidsfordon står still under flera år och går ändå fint att starta upp när det är dags. Lycka till.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har just skaffat en Fiat från 90 med en e-4000 trumatic och gasolen har inte varit igång på ca 2 år. Har tryckt den nyss på besiktning och det gick bra och spisen funkar. Däremot har jag fått rådet att inte dra igång kyl och värme på gasolen då det kan fatta eld av damm eller annat(?). Är det någon som har kunskap om detta? Är det en fara att starta upp det om det stått länge? Finns det något jag kan rengöra eller rekommenderar ni verkstad?
Tack!

Nu kan jag inte svära på hur din täthetskontroll gick till på bilprovningen, men min erfarenhet av dessa är att de kan liknas med ett skämt.
Jag gjorde en sådan andra året jag ägde min husbil, de trycksatta bara slangarna som sitter mot gasolflaskorna, jag fick mitt märke att det var ok, senare bytte jag ut dessa slangar mot nya med brottventil.

2017-05-14 13.11.50.jpg
Så här såg mina 11år gamla original slangar ut, som blev godkända.

Jag rekommenderar starkt en professionell täthetskontroll på en seriös verkstad där de kopplar på en avancerad maskin på systemet, och man får ett utskrivet protokoll från maskinen, det viktiga är tätheten/funktionen på säkerhetsventiler på spisen, och ev värmare som har brännare i bodelen.

Lycka till med din nya husbil :)
 
Toppen