• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan inte tömma gråvattentanken

arvestar

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Svenljunga
Hej!

Min gråvattentank töms inte när jag öppnar den och det står att den är 100% full. Har en Knaus skywave 700 MQ från 2011! Försökte köra med avloppsrensare men det var alldeles för trångt så gick inte och från gråvattentankens håll går inte heller. Någon som har skruvat loss tanken någon gång? Antar inte det finns någon bottenplugg någon annanstans inne i själva husbilen? Tacksam för alla svar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.247
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!

Min gråvattentank töms inte när jag öppnar den och det står att den är 100% full. Har en Knaus skywave 700 MQ från 2011! Försökte köra med avloppsrensare men det var alldeles för trångt så gick inte och från gråvattentankens håll går inte heller. Någon som har skruvat loss tanken någon gång? Antar inte det finns någon bottenplugg någon annanstans inne i själva husbilen? Tacksam för alla svar.
Ta vattenslangen och spola försiktig via utloppet, bara så att du får skräpet som säkert sitter i utloppsöppningen att röra på sig, inte för kraftigt då kanske du får fontäner inne.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det torde alltid finnas en inspektionslucka till tanken. På en del modeller (med tanken i dubbelgolvet) kan det finnas en lucka i tankens ovansida. Andra modeller, så som min, hänger tanken under golvet och här finns det nog en inspektionslucka i undersidan. Då min tank är isolerad så fick jag öppna en lucka i ytskiktet för att sedan öppna ett lock i tankens botten. Detta fick således göras liggande under husbilen, så se upp när locket öppnas för då rinner vattnet ut, även i mitt fall när jag gjorde detta med "tom" tank.
 

arvestar

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Svenljunga
Det torde alltid finnas en inspektionslucka till tanken. På en del modeller (med tanken i dubbelgolvet) kan det finnas en lucka i tankens ovansida. Andra modeller, så som min, hänger tanken under golvet och här finns det nog en inspektionslucka i undersidan. Då min tank är isolerad så fick jag öppna en lucka i ytskiktet för att sedan öppna ett lock i tankens botten. Detta fick således göras liggande under husbilen, så se upp när locket öppnas för då rinner vattnet ut, även i mitt fall när jag gjorde detta med "tom" tank.
Tack för svar. Jag fick tömt tanken men displayen lyser fortfarande rött och säger att tanken är full! Mycket jobb utan resultat så kanske är sensorerna som spökar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.464
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kan bli beläggningar på elektroderna.
Lös upp ett par diskmaskinstabletter och fyll tanken till 50-70% med tabletterna och varmt vatten.
Sedan kör du en sväng, ju slingrigare väg desto bättre.
Skölj sedan en sväng med vatten.
Då brukar de bli rena och återfå funktionen.
 
Toppen