• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan EBL "lade" startbatteriet med strøm fra bodelsbatteriet?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
365
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Mulig dumt spørsmål, men jeg hadde en episode i går som jeg ikke klarer å finne noen forklaring på.

På vei ned fra Tronfjell begynte ladelampen å lyse, og bilberger ble tilkalt. Etter litt sjekking og feilsøking kunne han konstatere at dynamoen ikke ladet, men kunne ikke fastslå årsaken nøyaktig. Han kunne heller ikke være sikker på at de fikk løst problemet før jeg måtte være tilbake på jobb, og siden jeg ikke hadde lyst til å sette igjen bilen på verksted så langt hjemmefra ble han og jeg i samråd enige om at jeg skulle ta sjansen på å kjøre hjem igjen uten lading (drøyt 33 mil). Bilen min har en eldre dieselmotor som i utgangpunktet ikke trenger noe særlig med strøm når den først er i gang, fikk jeg beskjed om, så det skulle i teorien være mulig hvis jeg bare kuttet ut alt annet av strømforbruk.

Det er vel unødvendig å si at dette ikke er blant mine mer veloverveide avgjørelser. Jeg kom halvveis. Litt nord for Elverum opplevde jeg at den ene funksjonen etter den andre begynte å kutte ut, og diverse varsellamper kom på. Da jeg kom ned til Elverum døde bilen totalt, inkludert motoren, og jeg måtte bare vrenge av på første avkjørsel og fikk trillet inn på et industriområde.

Der sto jeg da. Forsikringen dekker kun transport til nærmeste verksted, men jeg var fortsatt ikke interessert i å sette igjen bilen, så jeg valgte å bla opp for transport av både bil og meg selv helt hjem (ikke billig!). Det tok noen timer fra transport var bestilt til den var på plass, så i mellomtiden måtte jeg bare gjøre det beste ut av det. Jeg skrudde på 12V i bodelen, fyrte opp Trumaen, laget meg litt mat og satte på en film.

Da transporten var på plass og bobilen skulle opp på planet fikk jeg beskjed om å sette meg inn og vri om nøkkelen slik at rattlåsen gikk av. Som sagt så gjort, dashbordet lyste opp og alt så plutselig ut til å være helt i orden! I et innfall vrir jeg nøkkelen ett hakk til, motoren starter umiddelbart og alt av varsellamper slukkes unntatt ladelampen. Lys, viskere, alt fungerer som det skal...

Da vi omsider kom hjem (rundt midnatt) fikk jeg igjen startet opp bilen, kjørt den av planet og parkert den på gårdsplassen før jeg koblet til 230V landstrøm. Bilen står alltid tilkoblet 230V for vedlikeholdslading når den er hjemme, og da blir både startbatteri og bodelsbatteri holdt ved like selv om bilen ikke blir kjørt på lenge, det er hvertfall min erfaring.

Så da er spørsmålet mitt: Siden bilen plutselig våknet til live igjen etter at 12V hadde vært på i 3-4 timer, kan det være at EBL har forsynt startbatteriet med "nødstrøm" eller noe lignende fra bodelsbatteriet som var fulladet? Eller var det bare at batteriet trengte noen timer å komme seg på etter at det ble kjørt helt ned?
 
Toppen