• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Kan detta vara framtidens fossila bil motor.?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad tror ni..... Kommer denna fossila bil motor att vinna över elmotorn..?
Nope, det går fint att köra en Otto/Diesel-motor på fossilfritt bränsle, inklusive vätgas.
De ovannämnda motorerna fungerar dessutom. :yes:

För personbilar tror jag att elmotorn tar över helt från motorer med inre förbränning.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det är ingen wankelmotor, men har säkert samma problem med tätningar.
Elmotorn är bra det är inte motorn som är problemet utan sladden.
Youtube finns massor med videos med brinnande elbilar och stora arealer med nya elbilar som står och rostar.
Det måste bli dyrt att försäkra eftersom man förmodligen kommer att ha en speciell taxa för dem.
Läste någonstans att Tesla har en bil med lifepo4 batterier borde bli betydligt billigare och inte brandfarlig men med ett antal nackdelar.
Man kan vara säker på att det jobbas för fullt att lösa motorproblem med nya uppfinningar men hittills har man bara lyckats förfina den ursprungliga tekniken.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.211
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det är ingen wankelmotor, men har säkert samma problem med tätningar.
Elmotorn är bra det är inte motorn som är problemet utan sladden.
Youtube finns massor med videos med brinnande elbilar och stora arealer med nya elbilar som står och rostar.
Det måste bli dyrt att försäkra eftersom man förmodligen kommer att ha en speciell taxa för dem.
Läste någonstans att Tesla har en bil med lifepo4 batterier borde bli betydligt billigare och inte brandfarlig men med ett antal nackdelar.
Man kan vara säker på att det jobbas för fullt att lösa motorproblem med nya uppfinningar men hittills har man bara lyckats förfina den ursprungliga tekniken.
Enl flera rapporter brinner elbilar mer sällan än fossilbilar Men konsekvensen blir större.

 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Men hur många elbilar finns det jämfört med vanliga bilar minst en faktor 5 förmodligen 10 och i sånt fall brinner de oftare. man måste vara försiktig med statistik.
De som presenterar den har ofta en avsikt med den. Jag skulle absolut inte vilja bo vid en laddstation.
en granne har en tesla som han laddar från ett uttag på husväggen av ett trägarage Huset och garaget är av trä och det brukar stå bilar intill, själv bor jag på andra sidan en liten väg i ett radhus med 6 lägenheter också byggt av trä. Kanske bäst att höja hemförsäkringen? Den tjuter som en gammal batteritruck när han parkerar.
Video motorn har jag tittat på bara prat och en datorgenererad bild på en motor, finns tydligen ingen motor mest prat hur dåliga våra motorer är jämfört. Man vill tjäna pengar på videon finns ingen substans alls.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.211
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Men hur många elbilar finns det jämfört med vanliga bilar minst en faktor 5 förmodligen 10 och i sånt fall brinner de oftare. man måste vara försiktig med statistik.
De som presenterar den har ofta en avsikt med den. Jag skulle absolut inte vilja bo vid en laddstation.
en granne har en tesla som han laddar från ett uttag på husväggen av ett trägarage Huset och garaget är av trä och det brukar stå bilar intill, själv bor jag på andra sidan en liten väg i ett radhus med 6 lägenheter också byggt av trä. Kanske bäst att höja hemförsäkringen? Den tjuter som en gammal batteritruck när han parkerar.
Video motorn har jag tittat på bara prat och en datorgenererad bild på en motor, finns tydligen ingen motor mest prat hur dåliga våra motorer är jämfört. Man vill tjäna pengar på videon finns ingen substans alls.
Så här var läget i Norge 2016-2019, vilket också framgår av Motormagasinets reportage:

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), som är motsvarigheten till svenska MSB, har gjort en sammanställning av elbilsbränder i Norge mellan 2016 och 2019. Totalt registrerades 60 bränder i elbilar under den här perioden på ett fordonsbestånd av 250 000. Motsvarande siffra på bensin- och dieselsidan var 2651 bilbränder. Detta bestånd var i stället 2,5 miljoner.

– I förhållande till andelen elbilar på norska vägar så brinner de cirka fem gånger mer sällan i dem än i bilar som går på fossila drivmedel. Det är dessutom mycket sällan som det är batteriet som är orsaken till en brand i elbilen, säger Jon Eirik Holst, sektionschef för elsäkerhet på DSB i ett uttalande.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo, jag läste också länken (#5). Nu är i o för sig länkinnehållet 5 år gammalt. Jag har funderat lite.... kring detta o statistiken. Var kommer statistiken från? Förmodligen försäkringsbolag eller möjligen polisanmälan?
Jag har gogglat, men inte hittat särskilt mycket.
Några saker ( parametrar ) som inte framkommer är ... Hur gamla är de bilar som brinner? I gruppen fossildrivna finns ju en betydligt större andel äldre bilar.
Rimligen bör risken för brand öka med äldre bilar. Elbilar, och särskilt för fem år sedan, är och var ju väldigt nya. Så att jämföra med kanske upp emot 20 år gamla bilar säger inte allt! Därmed inte sagt att elbilar brinner mera! Men statistiken blir missvisande och går inte att använda för att uttala sig om brandrisk?
Vad innefattas i bereppet bilbrand?
Hur är det med de bilar som " eldas upp..av ren förstörelselust " ingår dessa i statistiken? Kan nog vara så? Men jag vet inte. Verkar vara så i länken nedan.
Här är en länk för den som vill veta och förstå mera. ( länken länkar vidare till var uppgifterna tagits ifrån)
Ps ja ännu intressantare vore ju statistik med bilmodell o årsmodell!

Ps 2 nåja mini Cooper elbil ska återkallas handlar om brandrisk.

 
Senast ändrad:

mixter

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Berg
HBK-Nr
41125
Medlemskap
2024
Vad tror ni..... Kommer denna fossila bil motor att vinna över elmotorn..?

Ja appsolut...detta med elbilar är ju redan kört i min värld...ja menar...Vilket sopberg alla dessa förbrukade batterier skapar...för att inte tala om framställningen av nya. Och sedan får man väl vara ärlig och säga...elbilar är ganska körda uppe i Norrlands skogarna..där avstånd som 40 mil om dagen hör till det normala..för att inte tala om tunga transporter som virkesbilar långt in i djupa norrlandskogar med minus 20-40 grader....ja vill inte bli stående 20 mil i ociviliserade marker med tomt batteri och minus 35 grader..nää detta med eldrift på alla fordon är ganska blåögd och dumt....såg förresten ett vägarbete i somras på min resa söderöver..kommer inte ihåg orten nu....men där såg man galenskapens galenskap...en eldriven grävare jobbade på med stolt och bra miljöavtryck tycktes det....men va tusan är det för grov kabel som korsar vägen??...jooo på andra sidan vägen står ett stort diselelverk och stånkar på med sotröken i stora svarta moln...mamma Mia...va ä detta för galenskap...så eldrift...nääää mögel å pengar är va det handlar om
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På min gamla arbetsplats finns det vacuumpumpar med samma grundkonstruktion som motorn överst, de gick många tusen h mellan översyn/reparation, de var från 60-talet.
 

mixter

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Berg
HBK-Nr
41125
Medlemskap
2024
Ja..och jag som sysslat med skogsmaskiner så är hudralikpumpar ungefär liknande i konstruktion....så ja tror nog att det fin stor potential i denna motor...tänk på att den är helt vibratonsfri och är liknande en elmotor..men med bättre prestanda och framförallt...ingen elkabel eller batteri att trasla med...för att inte tala om eldrivna flyg....jag vill inte sitta 8000 meter upp å höra piloten meddela....sorry vi glömde ladda...
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.211
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jo, jag läste också länken (#5). Nu är i o för sig länkinnehållet 5 år gammalt. Jag har funderat lite.... kring detta o statistiken. Var kommer statistiken från? Förmodligen försäkringsbolag eller möjligen polisanmälan?
Jag har gogglat, men inte hittat särskilt mycket.
Några saker ( parametrar ) som inte framkommer är ... Hur gamla är de bilar som brinner? I gruppen fossildrivna finns ju en betydligt större andel äldre bilar.
Rimligen bör risken för brand öka med äldre bilar. Elbilar, och särskilt för fem år sedan, är och var ju väldigt nya. Så att jämföra med kanske upp emot 20 år gamla bilar säger inte allt! Därmed inte sagt att elbilar brinner mera! Men statistiken blir missvisande och går inte att använda för att uttala sig om brandrisk?
Vad innefattas i bereppet bilbrand?
Hur är det med de bilar som " eldas upp..av ren förstörelselust " ingår dessa i statistiken? Kan nog vara så? Men jag vet inte. Verkar vara så i länken nedan.
Här är en länk för den som vill veta och förstå mera. ( länken länkar vidare till var uppgifterna tagits ifrån)
Ps ja ännu intressantare vore ju statistik med bilmodell o årsmodell!

Ps 2 nåja mini Cooper elbil ska återkallas handlar om brandrisk.

Ja det är många olika faktorer som påverkar statistiken precis som du nämner men även i den rapport som du bifogar så är ju resultatet något liknande även med hänsyn till ålder mm. Hur som helst så kan man nog vara överens om att det är en myt att elbilar brinner oftare än fossildrivna bilar. Det finns ju många rapporter som visar på liknande resultat, den rapport jag hänvisade till är ju gjord av norska motsvarigheten till MSB och bör väl anses som neutral liksom din länk.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ja eftersom principen funnits i pumpar så många år är det ju konstigt att man inte byggt motor av dom? Finns ju exempel på att man byggt motor av en kompressor.
Det är nog en helt annan sak att via axeln driva en pump än att via axeln ta ut en kraft som kommer av brinnande bensin i pumpen.
Det blir så att säga tvärtom. Hur smörjer man vingarna? Inte lär det fungera med en enkel spiralfjäder heller.
Jag skulle vilja säja att det är ett hittepå som man säkert testat och lagt ned.
El och solpaneler fungerar bra ihop på cyklar och liknande mindre fordon i närmiljön.
Jag har en solpanel flyttbar på 50w den laddar ett litet buffertbatteri 12v som via en 12 till 36 v laddare laddar elcykeln helt gratis när solen skiner. Det är fungerande och miljövänligt i liten skala där man utan större risk kan använda cykelbanorna.
Det skulle säkert fungera med ett något större fordon men knappast ihop med vårt vägnät.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Får man bidra med en annan 3D film..



Lite mera komplicerat..

 
Senast ändrad:
Toppen