• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kan det bli för mycket teknik

D

Deleted member 11118

Guest
Otroligt roligt och trevligt att läsa om allt som skrivs i olika trådar, man lär sig väldigt mycket i denna kunskapsbank som finns.

När jag läser om all teknik så kan jag ibland undrar över om vi glömmer bort oss själva, vad gjorde vi för 30 år sedan när tekniken i telefoner inte fanns och när datorer inte fanns. Jag har en mobil som är 6 år gammal och en GPS som är 3 år gammal. Sant en djädra massa kartböcker. Jag klarar mej utmärkt i hela Europa, allt tar bara lite längre tid. Hittar kanske inte ställplatsen, campingen lika fort som tekniknördarna med de senaste grejerna. Men jag kommer fram och tycker det är charmen med att resa, när man letar efter något hittar man kanske något annat som verkar bra.

Funderar nu på om jag skall skaffa all teknik eller kanske hellre en chaufför som kör husbilen så hustrun och jag kan sitta runt bordet och titta på våra kartor. Dvs, senaste tekniken är en egen chaufför.

När det gäller matlagning i hemmet har hustrun alla de maskiner man ska ha och förmodligen inte behöver för att laga mat. Där finns den senaste tekniken. Tur jag bara äter och slipper alla maskiner.

Lite ironiskt skrivit men ändå kan man ju fundera.

Lars Jönsson

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Kan det bli för mycket teknik

Teknik burde jo göra at man får mere tid tilsammens med slägt och venner :)

Tyvärr funkar det inta så, efter dator och smartphone kom til, er man jo bare et klik fra hele verdens problemer, nogle kan inta leva utan upkobling til nettet, samt alle sidder och surfar istället for at prata, nää fagre nye verden, er inta altid af det bedste.

Kanske Emma gad, skulle fikse nogle retninglinjer for hvordan man gebärder sig i denne nye tid.

F

F.d. 55451

Guest

Som så många andra har jag också en åsikt om fallet.
Kort sagt, verkar det som om den grundläggande uppfinningen (GPS - dator - kontrollprogram - digital foton), sedan utökat sensationer med mycket små förbättringar och säljer-smarta förbättringar
- inte riktigt några nyheter.
Kan du bara hantera grunderna, det är inget nytt.
Det enda sättet att sälja produkten på den som är förändringen.
Bara nya etiketter som hokus-pokus.

All teknik är en serie av uppfinningar, eftersom elden och hjulet.
Tänker du på dem som verkliga teknik - snarare som något naturligt i vardagen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest

Vi har gjort några Europa resor utan tekniska hjälpmedel. Ibland kommer man dit man har tänkt ibland inte. Varje dag blir då som ett nytt äventyr.
Vi har fått en liten GPS i julklapp av våra barn,så nu återstår det att se vart vi hamnar.

Tommy R

H

hianders

Guest

Ja, det kan bli för mycket teknik!! Går bara till det faktum att barn, syskonbarn och ibland syskon def inte har tid att mejla faster/moster/mamma/syster utan all kontakt med vänner, släkt och bekanta sker via FaceBook och andra medier. Har alla människor så fullt upp idag så att den personliga kontakten inte är så viktig.??!! Den förekommer men är sparsam vilket jag tycker är tråkigt och det har jag också framfört.

Jag skickar mycket kort och brev (fortfarande) och borde snart få medalj av Postverket.

När min mamma levde var hon navet i släktkontakterna, brorsbarnen skrev alltid till henne och ringde. DÅ hade man tid för det.

Tänk vad mycket man missar när man inte hör röstnyanser, ser kroppspråk m m

En grej faktiskt som är bra är Skype, då speciellt videoskype med barnbarnen. Händer ofta till Lukas säger, nu pausar jag mormor. Då är han mitt uppe i ett dataspel. Vad månde bliva av dagens små it-folk.

Kram på er alla från
fru hianders/Inger
:wideeyed:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Använd den teknik som underlättar, berikar och förnöjer. Välj bort teknik som känns fel eller rent av belastar. Sen kommer vi alltid att tycka och göra olika. De ungas teknikutnyttjande kan vi alltid ha synpunkter på men kunskap om ny teknik är en förutsättning för deras framtid.

:-/<rister

F

F.d. 55464

Guest

Jag håller med Lasse.
Vi ligger nog i samma division,med kartböcker,gammal gps, o.sv.
Men vi kommer alltid fram.
Vi har t.o.m en kontantkortstelefon som kostar ca 50:-/mån.
Men man är väl rätt mossig ?
:wink:

F

F.d. 29925

Guest

Utan teknik skulle vi fortfarande vara beroende av riktiga hästkrafter. Två eller fyrspann, beroende av ekonomiska förutsättningar (hö och havre):twitcy:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Utan teknik skulle vi fortfarande vara beroende av riktiga hästkrafter. Två eller fyrspann, beroende av ekonomiska förutsättningar (hö och havre):twitcy:

Vilken fin och oförstörd planet vi hade haft om vi sluppit oljans förbannelse!

Jappe

F

F.d. 55451

Guest

Tror på en positiv framtid med hjälp av tekniken - befolkningsökningen talar för sig själv.
Ursäkta min optimistiska syn på livet om det är obekvämt.

Är glad att andra människor har kompetens att t.ex.rädda liv - läkare etc.
Jag har inte mycket kunskap utöver en utökad första hjälp.

Tekniken de använder är jag inte motståndare av, till andra sidan jag har bättre kundskab för något annat.
Vad kunde vi åstadkomma på egen hand.

:);)

För dem som lider av teknofobi, det finns lite alternativ här:
Kan även användas som en Kgps*-telefon över korta sträckor - med morse alfabetet.

universal.jpg

smartflöjt
Features: funktioner:
hundar kallar
människan kallar
avståndsmätare med kompass
riktningen ger
libelle, vattenpass
temperatursensor
bitblock
etc.
- kanske många fler egenskaper än smartPhones.

Fler alternativer:

Hestevogn - Wikipedia, den frie encyklopædi
http://www.borneferie.dk/userfiles/image/rejsebreve/hestevognsferie_sverige_2007/hestevogn_1_640.jpg
Detta är kanske lite för teknisk http://www.photo-gallery.dk/oversigt/landbrug/husdyr/image/hestevogn-014.jpg

:twitcy:

* kompas "gps"

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, det finns ju olika grader av "helvete"? Ibland känns det ju lite som att det råder en enorm teknikstress, navigatorer som måste ha de absolut senaste kartorna, paddor som måste laddas med de bästa programmen, elverk, plattskärmar, nyare och dyrare bilar, eller vad det nu än är, åk bara ut och upplev i stället. Kör dit näsan pekar, eller där vädret ser bäst ut när man tittar upp på himlen när man har startat. Det finns massor av upplevelser att göra utan så mycket planering och alla prylarna. Och när ni hittat ett ställe att stanna för kvällen, gå ut och upplev det, istället för att knäppa på TV:n! :)

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har varit med om att leta ställplatser med Bordatlas tjocka katalog sena eftermiddagar i Tyskland. Det gör jag inte om, när jag sent omsider hittade en var den bortagen så det blev till att leta vidare och vidare och vidare...

På så vis har tekniken med iPad/iPhone och ställplatsappar gjort det hela mycket enklare.

Tyvärr finns det fortfarande alltför många ställplatser som inte existerar i verkligheten, särskilt gäller detta Bordatlas.

Toppen