• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

tårtprinsen

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
40363
Medlemskap
2024
Har precis köpt en Peugot J5 dieselturbo 1990. När är bytesintervall på kamrem?
Mvh
Tårtprinsen

tårtprinsen

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
40363
Medlemskap
2024
Nopp har talat med tidigare ägare ingen som vet. Tänkte kolla på den byta om så behövs.
Vid vilka miltal skall man byta nästa gång?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nopp har talat med tidigare ägare ingen som vet. Tänkte kolla på den byta om så behövs.
Vid vilka miltal skall man byta nästa gång?
När det inte finns någon verifiering på föregående byte måste du byta direkt, annars kan det bli dyrt!
Nästa byte ca 5 år/ 8000mil vet inte exakt på en J5, men det kommer säkert snart någon som vet exakt.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Som sagt innan, vet du inte när den är bytt senast så hjälper det inte att veta bytesintervallen. Sen beror det på vilken motor du har i bilen Psa/Fiat. Överliggande kam på Fiat motorn som kräver byte runt 5 år 10.000 mil har jag för mig.
Peugeot motorn var både rem o kedja har jag för mig, kräver inte byte lika ofta. Var ju underliggande kamaxel på den motorn. Du kan nog ha vilken som i din bil, vart Fiat i alla nån gång på 90 talet men kan ha vart när det blev 2,8 motorer.
Ska du ha kvar bilen så byt rem.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som sagt innan, vet du inte när den är bytt senast så hjälper det inte att veta bytesintervallen. Sen beror det på vilken motor du har i bilen Psa/Fiat. Överliggande kam på Fiat motorn som kräver byte runt 5 år 10.000 mil har jag för mig.
Peugeot motorn var både rem o kedja har jag för mig, kräver inte byte lika ofta. Var ju underliggande kamaxel på den motorn. Du kan nog ha vilken som i din bil, vart Fiat i alla nån gång på 90 talet men kan ha vart när det blev 2,8 motorer.
Peugeot J5 Td hade väl Peugeotmotor med kamrem?

tårtprinsen

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
40363
Medlemskap
2024
Hej Topaz. jag har peugotmotor, tack för svar. Ska kolla.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Peugeot J5 Td hade väl Peugeotmotor med kamrem?
Ja, och det är väl den motorn som det sitter två kamremmar i ev. Är inte helt säker på årsmodeller, men det är ju första generationens chassi och en Peugeot. Sitter det en vacuumpump uppe på växellådan som drivs av en axel från motorn så bör det vara den med två kamremmar.
Kamrem Peugeot..JPG
Jag har läst flera gånger detta nedan på olika verkstäders servicesidor som vill ha jobb om intervaller, och vet inte om något så generellt kan gälla alla Peugeoter men ??

Kopierat från autobutler.se
"På Peugeots modeller ska kamremmen bytas efter 12 000 mil eller sex år på bensindrivna bilar och efter 16 000 mil eller sex år på dieseldrivna bilar. Vi rekommenderar dock att du dubbelkollar detta i serviceboken när det börjar närma sig."

M.v.h. JANKRO.

Toppen