• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte på volvo

F

F.d. 1883

Guest
Kölis, du som är allvetande vad det gäller mekanik!
Min gamla Volvo 245 GLE 2.3 -89 börjar se lite sämre ut och jag vet inte om jag vill kosta på ett kamremsbyte på den, miltalet nu är straxt över 24.000 mil!
Förra gången det gjordes så byttes vattenpump,spännhjul samt alla remmar naturligtvis.
Kan jag helt enkelt skita i bytet av rem och köra tills jag tröttnar på bilen, för på Volvo blir det väll inte närkontakt mellan ventiler och kolvar?
Vore ju bra om den höll ett antal tusen mil till, av ren snålhet!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kamremsbyte på volvo

På B230 8 ventilsmotorn så händer inget om remmen går av mer än att motorn stannar. Remmen ska bytas var 7500 eller 8000 mil (finns olika uppgifter) eller var 48e månad eller 5 år (finns olika uppgifter där med). Erfarenhetsmässigt så brukar remmen inte gå av förrrän efter ca 20.000 mil. Du kan nog lungt åka på ett tag tiil!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte på volvo

Hej Crystal

Jag var taxiägare en gång i tiden och hade en Volvo 245 med B230 e motor som jag köpte ny. Av någon anledning så missade volvo att byta kamremmen vid föreskriven service. Bilen stannade under att pass och hade då gått 19000 mil, så länge höll remmen. Inga skador på motorn, var bara att bogsera till volvo verkstaden.

Kenneth//
 
Toppen