• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte mm

Lisbo

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2025
Min Fiat Mc Louis MC2-73G 10år gammal o har "bara" gått 4500mil dvs ca 500 mil/år och ska "servas"
Kamrem o bromsvätska bytt 2019 ( 2800mil)

Nu är frågan:
Borde kamrem bytas igen ???
Borde vattenpump o kylarvätska bytas ? (inte gjorts tidigare)
Borde bränslefilter bytas ? (Gjort 2019)
Borde alla luftfilter bytas ? (Gjort 2019)
Borde bromsvätska bytas ? (Gjort 2019)
Olja o filter så klart (görs varannat år)

Har fått in ett antal offerter på helheten på mellan 19-24 tusen kr..(dyr service)
Tacksam för tips Mvh Bosse

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du bör inte behöva byta vattenpumpen, resten bör (ska) du göra. Jag hade bytt vattenpumpen också då det är en förhållandevis låg kostnad när kamremmen ändå är av.

Jag håller med om att det är ett ockerpris på Fiat service

inger47

HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2025
Min Fiat Mc Louis MC2-73G 10år gammal o har "bara" gått 4500mil dvs ca 500 mil/år och ska "servas"
Kamrem o bromsvätska bytt 2019 ( 2800mil)

Nu är frågan:
Borde kamrem bytas igen ???
Borde vattenpump o kylarvätska bytas ? (inte gjorts tidigare)
Borde bränslefilter bytas ? (Gjort 2019)
Borde alla luftfilter bytas ? (Gjort 2019)
Borde bromsvätska bytas ? (Gjort 2019)
Olja o filter så klart (görs varannat år)

Har fått in ett antal offerter på helheten på mellan 19-24 tusen kr..(dyr service)
Tacksam för tips Mvh Bosse
så här är det..kamrem bör bytas efter 5 år,vattenpump byter man varannan gång...resten oljebyte vartannat år,sen bromsolja luftfilter det behövs inte kanske vart 10 år..det har gått bra med mina bilar om man inte kör i en massa ökenområde....

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
så här är det..kamrem bör bytas efter 5 år,vattenpump byter man varannan gång...resten oljebyte vartannat år,sen bromsolja luftfilter det behövs inte kanske vart 10 år..det har gått bra med mina bilar om man inte kör i en massa ökenområde....
Bara för kännedom så bör bromsvätskan bytas vart annat år.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Vad säger instruktionsboken/servicehäftet eller auktoriserad verkstad om intervallerna?
Du har ju redan skippat/missat rekommendationerna.
Antingen följer man dom eller så gör man som man vill och hur du gör avgör du själv.
Här får du mest gissningar och egna hemmalösningar på hur man kan göra.

inger47

HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2025
ja så är det nog..har aldrig bytt i mina bilar,den sista har jag haft i 10 år o fina bromsvärden enligt besiktningen,kör inte som en biltjuv utan bromsar lungt därför inte mycke vatten i oljan...så är det...kör lungt...

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
ja så är det nog..har aldrig bytt i mina bilar,den sista har jag haft i 10 år o fina bromsvärden enligt besiktningen,kör inte som en biltjuv utan bromsar lungt därför inte mycke vatten i oljan...så är det...kör lungt...
Fast nu är det ju vid ett kritiskt skede det blir uppenbart om dina 10års intervaller är bra eller dåliga, bromsvärden på bilprovningen säger inget om kvaliten på vätskan.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag skulle aldrig våga köra Alperna/Norge med gammal bromsvätska, sedan filterbyte luft/kupe/diesel bör man absolut byta en liten kostnad.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
A
Att bromsvätska är hygroskopisk har inte något som har med hur man kör. Däremot så märker du inte att bromsvätskan innehåller vatten förrän vattnet börjar koka vid en häftig inbromsning. Att sedan materialet i bromsarna inte mår bra av vatten i bromsvätskan är en helt annan sak.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är man så snål att man inte vill byta bromsvätska, kan man bita sig rejält i öm kroppsdel.

Att bromsvätskan får sänkt kokpunkt med ökat vatteninnehåll är en (allvarlig)sak, den andra saken är att bromsystemet rostarihop med vatten närvarande.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Åter till kamrem.

Se denna tråd:
Inget har förändrats sedan dess.

Eller för den delen, de 25 sidor av träffar man får om man söker "kamrem" på forumet.

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Hej. Hur vet man att verkstaden byter bromsvätskan korrekt, dvs. tappar ur vid hjulen och inte bara suger ur vid påfyllningskärlet, detta hände en bekant som servade en personbil.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Hej. Hur vet man att verkstaden byter bromsvätskan korrekt, dvs. tappar ur vid hjulen och inte bara suger ur vid påfyllningskärlet, detta hände en bekant som servade en personbil.
Man suger ur vätskan genom nipplarna kanske var det så dom gjorde?, inget fel med den metoden då alla verkstäder förmodligen gör så.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det vet du aldrig, men du kan titta på nipplarna på bromsoken, det syns om någon skruvat på dom, jag byter själv då vet jag att det blir rätt

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Det vet man inte, lika lite som man vet på vilka sätt (korrekta eller felaktiga) som andra serviceåtgärder gjorts (såvida man inte lyckas få stå bredvid och kolla hela tiden).

Pålle

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Rent tekniskt är det inget större fel att endast byta bromsvätskan i behållaren.
- Volymen som finns i bromsrör och andra komponenter är mycket liten VS volymen i behållaren.

- Den nya bromsvätskan kommer att blanda sig och nå alla områden i bromssystemet efter ett tag. Resultatet är en blandning av gammal och ny bromsvätska som är mycket lik en 100% ny vätska.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Det är lite - är glaset halvt fullt eller är det halvt tomt.

Ja - det är mycket pengar - men om du hade följt Fiat’s service rekommendationer under alla år hade det kostat mycket mera. Det har gått bra fram till nu. Du har sparat xx.xxx kr - gläds åt det.

Den dagen du säljer kan du kanske peka på att allt detta gjordes våren 2025. Den sämsta bilen att köpa begagnad är den där man inte vet vad som är gjort och när och där man som köpare måste serva ikapp.

Toppen