• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Har ett litet problem, börjar närma mej åttio år, alla mina kompisar har ramlat av vagnen, men här finns det duktigt folk, har en äldre husbil auto Roller 15 årsm. 2001 1,9 TD köpte den för 7 år sedan kamrem bytt 2012-03-25 med mil 84545 och nu är den uppe i 13244 mil, i instruktionsboken står det var 12000e mil ska den bytas?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Serviceintervallet för byte av kamrem finns där av en anledning. Materialet i remmen påverkas mer av ålder än av mil. Kopierar in Aylahusbilens erfarenheter nedan:

"Vår första husbil hade en Fiat 130 motor, 10 år gammal, och hade rullat 2000 mil när vi köpte den av en privatperson. En ägare.
Oljebyte hade skett med ojämna intervaller men kamrem var aldrig bytt. Provkörde och tittade i motorn och kröp under bilen och kunde inte hitta något att anmärka på. Bilen gick perfekt och var ”pigg”. Inga missljud.
Köpte bilen och bokade tid direkt för service och kamremsbyte.
Servicekillen var i 60 års åldern och sa när jag hämtade bilen att han aldrig sett en kamrem som den som satt i bilen.
Han tog fram och visade den!
Jag kan närmast beskrivas den som ett tunnband i metall runt en trätunna. Den var hård och stel som om den var av metall.
Så min erfarenhet efter detta är att vi husbilsägare skall byta efter tidsintervallen 4 - 5 år."
 

Alf o Rosita

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17086
Medlemskap
2024
Serviceintervallet för byte av kamrem finns där av en anledning. Materialet i remmen påverkas mer av ålder än av mil. Kopierar in Aylahusbilens erfarenheter nedan:

"Vår första husbil hade en Fiat 130 motor, 10 år gammal, och hade rullat 2000 mil när vi köpte den av en privatperson. En ägare.
Oljebyte hade skett med ojämna intervaller men kamrem var aldrig bytt. Provkörde och tittade i motorn och kröp under bilen och kunde inte hitta något att anmärka på. Bilen gick perfekt och var ”pigg”. Inga missljud.
Köpte bilen och bokade tid direkt för service och kamremsbyte.
Servicekillen var i 60 års åldern och sa när jag hämtade bilen att han aldrig sett en kamrem som den som satt i bilen.
Han tog fram och visade den!
Jag kan närmast beskrivas den som ett tunnband i metall runt en trätunna. Den var hård och stel som om den var av metall.
Så min erfarenhet efter detta är att vi husbilsägare skall byta efter tidsintervallen 4 - 5 år."
Tack, håller på med offerter från verkstäder, man blir lite svettig
 

Bosse bas

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2024
Tacka vet jag en Iveco 3.0L med kamkedja, inga bekymmer. Sitter i en Hoppy 750 Årsmodell 2008 16 000mil.
 
Toppen