• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamrem / Vibrationsdämparen ?

Jenils

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato / 290
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1994
Husbilsfabrikat: Tabbert
Husbilsmodell: FFB
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1994
Ämnesområde: Motor
Hej!!! Jag har tre frågor, 1) vad har Vibrationsdämaren till kamremmen som sitter instucken i /under vattenpumpen för uppgift? Den påverkar ju sträckningen av kamremmen , endast när vaggan med spänn-hjulet på, så länge muttern inte är fastdraget, är det endast för att få rätt tryck-spänning på kamremen, 2) kan man köra motorn på tomgång, och sedan dra fast muttern till vaggan. 3)Kan man släppa på mutter, efter några 100 mil,för eftersträckning ex vis. Ock sedan efter dra muttern ?

Tackar på förhand, för vettiga svar, som vanligt!

Jenils.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Jag är ingen expert på kamremsbyte, lämna bort min, fast det gick på tok ändå eftersom han starta den innan han fått bort allt slack iremmen, som tur så hade han även fått bränslepumpen fel så den startade inte men han fick byta en ventil, sen fick han allt rätt.

Alltså, när allt sitter på plats så drar du runt motorn för hand åt rätt håll så allt slack hamnar vid sträckaren, gör det gärna ett par gånger, vet inte om sträckaren skall vara lös så fjädern får arbeta när man drar runt, men när den inte kan spänna upp mer så låser man spännaren.

Starta inte motorn innan du är säker på att allt slack i remmen är borta och spännaren låst/åtdragen.
Det kan bli dyrt annars.

Här finns en tråd om rembyte:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t65840/

Tråden innehåller även en engelsk instruktion.
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/64462d1356211529-image.jpg
 

Jenils

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Tack ! vilken fin service man får på detta forum, Nu har jag fått veta det jag frågade efter. Det är inga problem att byta kamrem och vibrations dämparen
bara man ser sig för till 100 % Trångt? Ja ! jag plockade undan så mycket som
det bara gick, Spärrade på alla hjul som det fans märkning på , Motor axel Dieselpump, Kamaxel. Jag märkte på hjul och rem,överförde märk till nya rem.
Det är ju ett hål i kamremskåpan så de går bar att lossa muttern / och dra åt
muttern utan att ta bort kåpan,
Säkerheten A o O Livrem o hängslen.

Åter tack alla HB-kompisar ! Väl värt medlems avgiften.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det hela verkar rätt klart och utrett redan med pekke's hjälp, men vi kan ta dina frågor stegvis :).

1. Det är ingen vibrationsdämpare utan helt enkelt en spännare med lagom mycket fjädertryck för att spänna remmen på slacksidan tills man drar åt spännarhjulet.

2. Kör absolut inte motorn innan spännarhjulet är åtdraget. Dra bara runt motorn lite åt rätt håll för hand så man blir säker på att allt slack har hamnat vid spännarhjulet och blivit uppspänt.

3. Ja, det går bra att efterkolla, och kan nog ev. vara vettigt att kolla remspänningen efter några hundra mil när remmen har nött in sig lite.
Det kan nog också ev. vara idé att kolla läget efter några tusen mil eller halvägs till nästa rembyte...... När man nu tycker det är dags.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen