• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Kamrem och service..., igen!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har nu hämtat vår husbil efter stor service med kupéfilter och bromsvätska, kamremsbyte, nytt startbatteri, ny jordfläta, nya däck, justering bromsbackar bak och handbroms, byte diverse rostade bultar i motorrum, mot nya lackerade. Bilen väl genomgången och uppmätt. Stort tack till Champion Auto i Arlöv. Marcus har varit väldigt öppen med vad han ansåg behövdes göras förutom service och kamrem och jag har köpt hans resonemang rakt av. Hade tänkt startbatteri och däck nästa år, men valde på Marcus inrådan att göra det redan nu. Jag har tyckt att vi har en ganska ny husbil. Vi köpte den 2022. Första registrering 2021. Bodelen byggd av Hobby 2020. Chassit Ducato 2019. Däcken 2017 och 2018. Så allting är dessvärre relativt! :) Nu känns den väldigt fräsch och klar för kommande äventyr!

Den gamla kamremmen, drygt 5 år gammal, ca 3 500 mil, såg väldigt intakt ut. Däremot var den stenhård. Nästan som metall. Släppte den mot stengolvet och det skramlade som om det varit en stor metall- eller aluminiumring! Det kändes inte bra! Hur mjuk är en ny kamrem?

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Jag har nu hämtat vår husbil efter stor service med kupéfilter och bromsvätska, kamremsbyte, nytt startbatteri, ny jordfläta, nya däck, justering bromsbackar bak och handbroms, byte diverse rostade bultar i motorrum, mot nya lackerade. Bilen väl genomgången och uppmätt. Stort tack till Champion Auto i Arlöv. Marcus har varit väldigt öppen med vad han ansåg behövdes göras förutom service och kamrem och jag har köpt hans resonemang rakt av. Hade tänkt startbatteri och däck nästa år, men valde på Marcus inrådan att göra det redan nu. Jag har tyckt att vi har en ganska ny husbil. Vi köpte den 2022. Första registrering 2021. Bodelen byggd av Hobby 2020. Chassit Ducato 2019. Däcken 2017 och 2018. Så allting är dessvärre relativt! :) Nu känns den väldigt fräsch och klar för kommande äventyr!

Den gamla kamremmen, drygt 5 år gammal, ca 3 500 mil, såg väldigt intakt ut. Däremot var den stenhård. Nästan som metall. Släppte den mot stengolvet och det skramlade som om det varit en stor metall- eller aluminiumring! Det kändes inte bra! Hur mjuk är en ny kamrem?
En fråga, bytte du vattenpumpen i samband med kamremsbytet ?
Vad rekommenderade Marcus ?

Mvh Per

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, man får ju tänka på att en kamrem ersätter ju en kamkedja eller även kuggdrivning, vilket innebär att de skall ju vara stenhårda på det sättet att de får inte alls vara fjädrande/lite elastiska som kilremmar och även ribbremmar är.
Man ställer ju in alla remhjul rätt med bl. a. stift m.m. och på en del nyare motorer så sitter ju även remhjulen löst på sin axel utan styrning med kil eller annat och kamaxlar och andra hjul låses fast på axlarna i exakta lägen när remmen är monterad för att hamna exakt rätt när man spänner fast dem.
Allt detta kräver ju att kamremmarna i princip är helt stela och oelastiska både i längd och i kuggdelningen (som en icke glapp kedja) men ändå är böjbara eftersom de viker sig runt olika stora remhjul, rätar ut mellan hjulen och även blir bockade med "ryggen" mot stödhjul, spännhjul m.m.
En liten lugnande fördel de har är väl att de inte snurrar så fort som man kan tro. Om en motor snurrar ex. 3000v/min. så snurrar ju inte hela remmen helt runt 3000g/min.
Det är ju lilla drevet vid vevaxeln som driver remmen, och när det lilla drevet/motorn har snurrat ett varv så har ju bara kanske 2dm. av kamremmens hela längd på kanske uppåt 2m. används, d.v.s. att när vevaxeln/motorn har snurrat runt tio varv så har remmen gått ett helt varv runt (och kamaxlarna 5 varv).
Så med dessa mått så har remmen "bara" snurrat 300 varv på 1min. när motorn snurrar 3000v/min.
(Hoppas det blev rätt :confused:)
Kanrem.JPG

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen