Jag har nu hämtat vår husbil efter stor service med kupéfilter och bromsvätska, kamremsbyte, nytt startbatteri, ny jordfläta, nya däck, justering bromsbackar bak och handbroms, byte diverse rostade bultar i motorrum, mot nya lackerade. Bilen väl genomgången och uppmätt. Stort tack till Champion Auto i Arlöv. Marcus har varit väldigt öppen med vad han ansåg behövdes göras förutom service och kamrem och jag har köpt hans resonemang rakt av. Hade tänkt startbatteri och däck nästa år, men valde på Marcus inrådan att göra det redan nu. Jag har tyckt att vi har en ganska ny husbil. Vi köpte den 2022. Första registrering 2021. Bodelen byggd av Hobby 2020. Chassit Ducato 2019. Däcken 2017 och 2018. Så allting är dessvärre relativt!
Nu känns den väldigt fräsch och klar för kommande äventyr!
Den gamla kamremmen, drygt 5 år gammal, ca 3 500 mil, såg väldigt intakt ut. Däremot var den stenhård. Nästan som metall. Släppte den mot stengolvet och det skramlade som om det varit en stor metall- eller aluminiumring! Det kändes inte bra! Hur mjuk är en ny kamrem?
Den gamla kamremmen, drygt 5 år gammal, ca 3 500 mil, såg väldigt intakt ut. Däremot var den stenhård. Nästan som metall. Släppte den mot stengolvet och det skramlade som om det varit en stor metall- eller aluminiumring! Det kändes inte bra! Hur mjuk är en ny kamrem?