• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kampa Ace Air 400 - Passar det en 4m markis?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag håller på att klura på ett inköp av ett Kampa Motor Ace Air 400 från England men blir lite konfunderad när det gäller måtten.
Det står att tältet kräver en 400cm lång infästning i markisen och jag har en Omnistor 5200 som är totalt 4m men det som gör det lite oklart är att själva infästningen för tältet i markisen bara är ca 385cm.

Jag har googlat utan att hitta något om detta trots att det borde vara en ganska vanlig fråga. Omnistor är ju den vanligaste markisen och Kampa har ju sålt några tält.
Tänkte maila Kampa och fråga men kanske någon här har egna erfarenheter. Jag tycker ju det verkar osmart att Kampa skulle göra ett tält som precis är för stort för en 4m markis.
Är det någon som vet om det passar och är det ok om det eventuellt skulle "fattas" ca 15 cm skena?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Kan inte direkt svara på din fråga då tältet ligger nerpackat.
Men ytterst viktigt att du får rätt höjd.
 

bomix

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
17033
Medlemskap
2023
Jag håller på att klura på ett inköp av ett Kampa Motor Ace Air 400 från England men blir lite konfunderad när det gäller måtten.
Det står att tältet kräver en 400cm lång infästning i markisen och jag har en Omnistor 5200 som är totalt 4m men det som gör det lite oklart är att själva infästningen för tältet i markisen bara är ca 385cm.

Jag har googlat utan att hitta något om detta trots att det borde vara en ganska vanlig fråga. Omnistor är ju den vanligaste markisen och Kampa har ju sålt några tält.
Tänkte maila Kampa och fråga men kanske någon här har egna erfarenheter. Jag tycker ju det verkar osmart att Kampa skulle göra ett tält som precis är för stort för en 4m markis.
Är det någon som vet om det passar och är det ok om det eventuellt skulle "fattas" ca 15 cm skena?
Jag satte en separat skena under markisen det blev jättebra och tätt.Det kan bli påfrestningar på markisen med tältet i densamma
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har mätt höjden till 236cm så det blir den lägsta modellen som går mellan 235-250cm. Tyvärr är det för tight under mellan markisen och dörren för att få plats med en separat skena. Det måste tydligen vara minst 12cm mellan för att dörren skall gå fritt från tälttaket när den öppnas.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vad har du för bil? Om det ärmen plåtis så tänk på att dörren lätt tar i den mittersta luftstolpen.
Jag tänker att den extra längden som behövs kan vara till de trekanter som finns på vardera sidan av själva tältet där det ansluts till markisen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har en Hobby halvintegrerad. Jag har mätt så dörren kommer lagom mellan två stolpar så det skall inte vara några problem.
Jag kan inte se att det finns några trekanter på sidan av tältet men jag tror jag sett det på någon annan av Kampas modeller. Det nämns dock något om dem i denna video men står inget om dem i specen.

 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Jag håller på att klura på ett inköp av ett Kampa Motor Ace Air 400 från England men blir lite konfunderad när det gäller måtten.
Det står att tältet kräver en 400cm lång infästning i markisen och jag har en Omnistor 5200 som är totalt 4m men det som gör det lite oklart är att själva infästningen för tältet i markisen bara är ca 385cm.

Jag har googlat utan att hitta något om detta trots att det borde vara en ganska vanlig fråga. Omnistor är ju den vanligaste markisen och Kampa har ju sålt några tält.
Tänkte maila Kampa och fråga men kanske någon här har egna erfarenheter. Jag tycker ju det verkar osmart att Kampa skulle göra ett tält som precis är för stort för en 4m markis.
Är det någon som vet om det passar och är det ok om det eventuellt skulle "fattas" ca 15 cm skena?
Jag har ett Kampa All Season 400 lufttält. Det skall packas om imorgon eller på tisdag. Jag kan mäta hur lång kederlisten är. Har för mig att skenan måste vara minst 4m. Sedan får du tänka på att tältet viker in 15-20cm. Det är viktigt att mäta så att dörr och ev. fönster går att öppna. Jag ritade upp bilens sida med dörr och fönster och placeringen av markisskenan. Annars kan du maila till England, deras support brukar svara inom en till två dagar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tack! Jag har mailat Kampa så vi får se vad dom svarar. Jag tycker ju det vore ogenomtänkt att designa ett tält som precis är lite lite för långt för närmsta längd på en Omnistormarkis.
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Tack! Jag har mailat Kampa så vi får se vad dom svarar. Jag tycker ju det vore ogenomtänkt att designa ett tält som precis är lite lite för långt för närmsta längd på en Omnistormarkis.
Hej Roger
Jag har tagit mått på mitt 400 All Season tält. Kederlisten är 4050mm. Har läst att någonstans att markisskenan måste vara 300-500mm längre än tältmåttet (ta måttet med en nypa salt). Jag tror att det beror på att man får eventuellt skjuta det i sidled för att parera med dörr och fönster. Tältet viker in cirka 250mm på varje sida. Vill du ha mer synpunkter på Kampa tältet så bara hör av dig.
Lasse
 

Bilagor

  • 20200905_170505.jpg
    20200905_170505.jpg
    1,5 MB · Visningar: 62

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tack!
Har du någon uppfattning om hur mycket list det var som fortsatte efter dom yttre luftstolparna på varje sida?
Tänker att det kanske fungerar så länge som stolparna får plats och sitter stadigt i skenan.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hej
Min rekommendation är att limma ( med PL 400 ) en Kederskena under markisen så kan man ha markisen utfälld ovanför tältet och om den limmade skenan är ”lite längre åt båda håll” så kan du ju bestämma själv var tältet hamnar.
// Bosse
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Tack!
Har du någon uppfattning om hur mycket list det var som fortsatte efter dom yttre luftstolparna på varje sida?
Tänker att det kanske fungerar så länge som stolparna får plats och sitter stadigt i skenan.
Några centimeter. Den frågan kan nog Kampa svara på, tror fortfarande att du måste välja ett smalare tält. Har du någon god vän i din närhet som har ett Kampa tält så går det snabbt att provmontera. Det lurigaste när jag valde var att det skall passa mellan markisskenan och tex dörren, helst också eventuella sidofönster. Vill du skissa upp sidan med dörr och fönster samt markis så kan jag hjälpa dig. Jag har ett ritprogram (Autocad) där jag har lagt in dörr, fönster och markis på min bil. Det är en baggis att modifiera denna ritning så att det passar till din hb.
Lasse
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bosse,
Kruxet är att skenan då skulle komma för lågt. Tältet måste fästas minst 12 cm över dörren för att den skall gå fritt från taket och det är ganska precis vad jag har med markisen nu.

Lasse,
Stort tack för din hjälp. Jag får nog vänta på Kampas svar angående om det passar.
När det gäller placeringen av dörrar m.m så har jag mätt in och det blir perfekt om jag kan få ditt ett ca 400cm tält. Med den kortare varianten hamnar lastluckan utanför vilket jag helst vill slippa.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hej Roger,

Satt också och klurade på att beställa från England då priserna där, omräknat i SEK, är klart billigare än Sverige. Pratade med flera försäljare. Inte alla skickade till Sverige. Det viktiga är att kolla upp om de skeppar till Sverige och vad frakten så kostar. I mitt fall skulle den billigaste frakten kosta 175 GBP, dvs närmare 2000 SEK. Det gjorde att det totala priset blev högre än de tyska och holländska sidorna.
Tältet vi gick efter var ett Kampa Dometic Grande Air Pro 390 XXL. Man skall då också beställa rätt höjd (XXL för oss), dvs vilken höjd från marken som nederdelen på markisen sitter. Priset går upp ju högre du skall ha.
Skillnaden mellan de två tälten är att Grande Air är 390 cm brett och 300 cm djupt över hela bredden (rektangulärt). Ace Air är 400 cm brett, 300 djupt i mittendelen, men bara 250 djupt vid sidorna. Fronten är "fasad" ut mot sidorna.
Detta gör att golvarean i Grande Air är något större samtidigt som kederlisten blir lite kortare då det "bara" är 390 cm brett. Jämför gärna "Floorplans" på Kampas hemsida. Där kan du också se måtten för de olika höjderna. Storlek XXL är till där fästpunkten på markisen ligger på höjden 280-295 cm från marken.
Vi hittade tältet på en tysk sida doorout.com. Det kostade 1500 Euro + 18 Euro i frakt. Vi beställde det på fredagen och onsdagen veckan efter (förra veckan) hämtade jag det hos Schenker. Inte inräknat min tid så sparade vi ca 2200 SEK + frakt jämfört med om vi beställt det från Campingvaruhuset.

Hoppas detta hjälper dig.

/Thomas
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hej!

Vi köpte vårt tält via nätet hos Obelink.
Dom har ofta rea på en massa tät o prylar.

obelink.nl eller obelinl.de
Hej,

Det provade jag först också men fick detta svar:


Dear Sir,

We kindly thank you for your E-Mail.

Unfortunately, the awning you have chosen goes through a special transporter. These do not drive to Sweden. This awning does not go via DPD shipping. For this reason you can not choose any shipping methods.

We trust to have informed you sufficiently.

Met vriendelijke groet,

Monique

Detta svar gäller självfallet endast vår förfrågan, men jag gissar på att alla produkter i den här storleken/vikten får samma svar.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag håller på att klura på ett inköp av ett Kampa Motor Ace Air 400 från England men blir lite konfunderad när det gäller måtten.
Det står att tältet kräver en 400cm lång infästning i markisen och jag har en Omnistor 5200 som är totalt 4m men det som gör det lite oklart är att själva infästningen för tältet i markisen bara är ca 385cm.

Jag har googlat utan att hitta något om detta trots att det borde vara en ganska vanlig fråga. Omnistor är ju den vanligaste markisen och Kampa har ju sålt några tält.
Tänkte maila Kampa och fråga men kanske någon här har egna erfarenheter. Jag tycker ju det verkar osmart att Kampa skulle göra ett tält som precis är för stort för en 4m markis.
Är det någon som vet om det passar och är det ok om det eventuellt skulle "fattas" ca 15 cm skena?
Jag har flera gånger beställt både tält och annat härifrån Camping Store | Camping Equipment | Caravan Awnings
Alltid hittat bra priser och aldrig högre fraktkostnad än ca 200kr, vid större beställningar som tält har det varit fri frakt. Dessutom har tälten levererats hem till dörren.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tack för all bra info

Tältet jag spanat in skeppas till Sverige för ca 500:- och det blir då totalt precis under 10.000:-. Det är 4000:- billigare än hos den billigaste återförsäljaren i Sverige så det är ju inte illa.

Jag fick nyligen svar från Kampa också men det var väl inte riktigt det tydliga svar jag hade hoppats på: " Tältet är kanske lite för långt för din markis. Listen är 400cm plus 10cm på varje sida att dra i så ena sidan av tältet ryms inte fullt i listen på markisen och det kan bli svårt att få det tätt mot bilen"

Lasses tältlist hade ju en totallängd på totalt 405cm list inklusive "några centimeter" extra i ändarna så det verkar råda lite oklarheter med måtten. Är det 10 cm i ändarna även på Lasses tält så blir det 385cm list mellan ytterkant luftstolparna. Med lite önsketänkande så kommer stolparna alltså att sitta stadigt i min skena och endast dragflikarna hamnar utanför.

Det blir nog till att chansa. "no pain, no gain"

Återigen, Tack!!
 

Anita A

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2024
Väntar med spänning på resultatet :msn_thumbup:
Tack för all bra info

Tältet jag spanat in skeppas till Sverige för ca 500:- och det blir då totalt precis under 10.000:-. Det är 4000:- billigare än hos den billigaste återförsäljaren i Sverige så det är ju inte illa.

Jag fick nyligen svar från Kampa också men det var väl inte riktigt det tydliga svar jag hade hoppats på: " Tältet är kanske lite för långt för din markis. Listen är 400cm plus 10cm på varje sida att dra i så ena sidan av tältet ryms inte fullt i listen på markisen och det kan bli svårt att få det tätt mot bilen"

Lasses tältlist hade ju en totallängd på totalt 405cm list inklusive "några centimeter" extra i ändarna så det verkar råda lite oklarheter med måtten. Är det 10 cm i ändarna även på Lasses tält så blir det 385cm list mellan ytterkant luftstolparna. Med lite önsketänkande så kommer stolparna alltså att sitta stadigt i min skena och endast dragflikarna hamnar utanför.

Det blir nog till att chansa. "no pain, no gain"

Återigen, Tack!!
Måtten som jag angav är korrekta. Jag delar Kampas uppfattning att du borde välja ett smalare tält, men jag vet inte vilka alternativ som finns. Så länge som att tältet får plats enligt bild och mått som du tidigare fått så tror jag dock att det bör funkar. Kampas invändning att det inte blir tätt är nog en säkerhetgrej från deras sida. Det blir nästan aldrig tätt uppe vid markisen på en husbil. Nästa sak är hur mycket och länge du skall använda tältet. Det är stor skillnad mellan standardtälten och All Season. Det sistnämnda påminner mycket om förtält till husvagnar. Tjockare tyg och framför allt tjockare rutor som inte blir så skrynkliga som standard. Såg att Livibil hade köpt i England. Jag försökte i juni att beställa från Campingword men så fort man anger leveransadress så stiger priset till samma nivå som i Sverige. Efter flera försök med deras säljare så gav jag upp och beställde på www.doorout.com. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med Kampas produkter. Något jag uppskattar är att de tänker på helheten såsom belysning, mattor mm.
 
Toppen