• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamkedja

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Kamkjedja

Fiat har väl kamrem???? kedjan i min saab är 22000mil gammal ,och jag slarvar med oljebyten ,hälsningar Lasse

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Kamrem på Fiat Multijet I & II 130 & 150.
Oljebyte varje år oavsett mil !!!

På BMW rasar inga kedjor oavsett hur du sköter oljebyten.

Peter :)

F

F.d. 58823

Guest

Fiat ock Iveco är den samma motorn. 3,0 ltr. har kedja.
Dom mindre motorerna har kamrem. Alla produseras
vid FPT-fabrikerna. 2,3 ltr. produseras bl.a. vid FPT`s
fabrik i Kina,samt flere andra länder.

FPT är et stort företag.

Ottar

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Kan du utveckla dina påståenden så att man hänger med lite bättre, ska man inte följa motor/biltillverkarnas servicescheman, eller vad innebär ditt "budskap"?

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

du har helt rätt ,det men på dom 2st bmw jag haft så rasade kamaxeln efter ca 10-15tusen mil så jag vet inte vad som är bäst , kostnad ca 5000kr gjorde jobbet själv mvh håkan

cybertron

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2027
Sv: Kamkedja

enligt min verkstad är det kamkedja i min fiat multijet 100

Citat från fiatcamper: "Motorerna 100 Multijet, 160 Multijet Power och 180 Multijet Power har en kamkedja av typen "for life" som inte kräver byte.
Motorerna 120 Multijet, 130 Multijet och 150 Multijet har en kamrem som ska kontrolleras efter 90 000 km och bytas ut efter 180 000 km på Euro 4-versionerna.
När det gäller Euro 5-motorerna, ska kontrollen utföras efter 96 000 km och bytet efter 192 000 km.
På motorer av typen 115 Multijet, ska remmen kontrolleras efter 48 000 km och bytas ut efter 144 000 km.
Hur som helst, ska remmen bytas ut var femte år."

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Vad är det som händer i Audi-motorerna? Är det själva kedjan som brister? Eller kedjesträckaren (hydralisk ?)som havrerar?
BengtÅke Linder vet du?
// Göte J

F

F.d. 3998

Guest

MINI , BMW , SAAB , FORD , MB , OPEL , ALFA ROMEO , VAG ( VW SKODA AUDI SEAT ) är bilar jag stöt på med kamkedjeras i förtid . Och i flesta fall bilar tillverkade efter 2005.
Bilar som inte har haft problem med kamkedja har haft kamrem :wink:

Men långa olje bytes intervaller har aldrig varit bra för motorer ..

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Kamkedjeras är väldigt sällsynta i bilvärlden, detta oavsett bil-/motormärke! Fakta(?), ja enligt inlägg 1 (Länsförsäkr/Tekn Värld) sägs att Audi A4 och 6 är överrepresenterade i statistiken vad gäller motorproblem (sant i Sverige!), mot denna avgränsade bakgrund kan man inte påstå att kamkedjor kontra service/oljebyte är ett generellt och stort problem!

De motorkonstruktioner som tagits i bruk senaste 20 åren har sannolikt, i likhet med Volvos motorer, utvecklats för att med god marginal klara minst 50.000 mils användning. Detta utan ingrepp i själva motorn åtgärder på t.ex startmotor, pumpar, mfl räknas inte som ingrepp.

Kamkedjan i en motor tillhör knappast de delar som är mest utsatta pga "sena oljebytesintervall", dvs utgör inte den mest utsatta delen i en normal motor.
Om "serviceintervallet" blir stort gäller för nyare Fiatmotorer, att oljebyten regleras via bildatorn och att oljebyte oavsett körsträcka skall ske vartannat år, dvs oljebyten är inte längre regelmässigt kopplade till utpekade servicetillfällen (gäller inte bara Fiat).

I utvecklingen av en motor ingår att utveckla service som motorn behöver map de funktionskrav som åsatts (ex 50.000mil)! Jag vill påstå att ingen utomstående (t.ex Tekn Värld) kan motorers servicebehov bättre än de som utvecklat resp produkt/motor. Service och rätt olja enligt motortillv är det som gäller, att byta olja oftare är ju inte skadligt utan upp till var och en, men billigare/bättre blir det ju inte!

F

F.d. 52943

Guest

Jag hade en Saab 9000 CD 2,3 som tjänstebil (borde varit av årsmodell 91 eller 92 - kommer inte ihåg) som hade problem med kamkedjan när den blev lite äldre. Eftersom jag köpte ut den privat innan jag hörde talas om problemet blev jag naturigtvis orolig.

Problemet var att Saabverkstäderna skulle ha runt 2500kr bara för att lyfta på locket och kolla kedjan/spännaren - massor av pengar för oss vi den tiden. Behöver väl inte säga att jag inte är särskilt teknisk/händig så sådana saker gör jag inte själv.

Därför vågade vi inte ha den kvar utan bytte in den mot en Mondeo. Förmodligen den sämsta affär jag gjort - åtminstone hittills........

F

F.d. 3998

Guest

Kamkedjeras är väldigt sällsynta i bilvärlden, detta oavsett bil-/motormärke! Fakta(?), ja enligt inlägg 1 (Länsförsäkr/Tekn Värld) sägs att Audi A4 och 6 är överrepresenterade i statistiken vad gäller motorproblem (sant i Sverige!), mot denna avgränsade bakgrund kan man inte påstå att kamkedjor kontra service/oljebyte är ett generellt och stort problem!

De motorkonstruktioner som tagits i bruk senaste 20 åren har sannolikt, i likhet med Volvos motorer, utvecklats för att med god marginal klara minst 50.000 mils användning. Detta utan ingrepp i själva motorn åtgärder på t.ex startmotor, pumpar, mfl räknas inte som ingrepp.

Kamkedjan i en motor tillhör knappast de delar som är mest utsatta pga "sena oljebytesintervall", dvs utgör inte den mest utsatta delen i en normal motor.
Om "serviceintervallet" blir stort gäller för nyare Fiatmotorer, att oljebyten regleras via bildatorn och att oljebyte oavsett körsträcka skall ske vartannat år, dvs oljebyten är inte längre regelmässigt kopplade till utpekade servicetillfällen (gäller inte bara Fiat).

I utvecklingen av en motor ingår att utveckla service som motorn behöver map de funktionskrav som åsatts (ex 50.000mil)! Jag vill påstå att ingen utomstående (t.ex Tekn Värld) kan motorers servicebehov bättre än de som utvecklat resp produkt/motor. Service och rätt olja enligt motortillv är det som gäller, att byta olja oftare är ju inte skadligt utan upp till var och en, men billigare/bättre blir det ju inte!

OIL sludge är ett problem pga långa intervaller .
Att köra en motor 50000 mil i ett sträck och köra 50000 mil över 20 år är inte samma sak .
Att påstå att en motor som får ny olja vart 4500 mil skulle må lika bra som en motor som får ny olja vart 500 mil är dumt .

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

MINI , BMW , SAAB , FORD , MB , OPEL , ALFA ROMEO , VAG ( VW SKODA AUDI SEAT ) är bilar jag stöt på med kamkedjeras i förtid . Och i flesta fall bilar tillverkade efter 2005.
Bilar som inte har haft problem med kamkedja har haft kamrem :wink:

Men långa olje bytes intervaller har aldrig varit bra för motorer ..

Intressant! Du räknar inte upp Fiat bland de som drabbats av kamkedjeras. Du jobbar på BLD i Linköping förmodar jag (med tanke på användarnamnet) och ni är väl experter på Fiat. Hur kommer sig detta enligt din mening? Har det varit ovanligt med kamkedja på Fiatmotorer? Jag frågar för att jag har en Fiatmotor med kamkedja i min husbil.

Johan K.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Kolla här!
di.se - Bilmärket som rasar oftast
Hur länge håller då Fiats kamkjedja vid oljebyte 4500 mil/ gång?
Mvh.

Di har inte läst rapporten eller inte förstått vad de läst!
Den visar att Audi A4 är den näst bästa bilen med 2% problem. Ford Focus har flest fel 8%.
Audi's största problem är spridarna säger rapporten och inte kamkedjan/remmen.
Bmv 3-serie har 4% av bilarna maskinskador, dvs. dubbelt så många som Audi.
Audi är däremot dyrast att reparera.

Läs den här:http://www.lansforsakringar.se/priv...n_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

Tycker diagrammen är mycket tveksamt utformade och svåra att tyda.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

OIL sludge är ett problem pga långa intervaller .
Att köra en motor 50000 mil i ett sträck och köra 50000 mil över 20 år är inte samma sak .
Att påstå att en motor som får ny olja vart 4500 mil skulle må lika bra som en motor som får ny olja vart 500 mil är dumt .
Map på ditt inlägg 11 ovan, tror jag att du har problem med att läsa och ännu större problem med att du trots allt inte vet något om hur en ny motor kommer till världen, jag pekade t.ex på att;

¤ Fiat numera skiljer på serviceintervall resp motoroljebyten, du skriver om oljebyte vid 4.500 mil?? Jag skrev att oljebyte på Fiat nu sker enligt bildatorns anvisningar alt när oljan blivit högst 2 år gammal i motorn = jag har väl därmed inte påstått att oljebyte sker vid 4.500 mil i något läge!?

¤ Tror du att man testar en motor 50.000 mil i ett sträck och utan oljebyte, då vet du inte mycket om bil-/motorutveckling! Beroende på vad som utvecklas för serietillverkning, så rör det sig ofta om 100-tals provmotorer (och bilar), tom fler och med allsidiga förberedda och genomförda tester. I tester utprovas slitage, oljebytesintervall, service/kostnader, verkstadsmetoder och mmm. Testerna utförs inte heller planlöst och av vem som helst, utan av folk som verkligen har kunskaper - inga rundsnackare. Jag kan försäkra dig om att de som utvecklar motorer har väldigt mycket mer kunskaper än vad du tycks tilltro dem.

¤ Om du till äventyrs jobbar på en verkstad och rekommenderar dina kunder att byta olja var 500 mil, så tycker jag att du lurar kunderna på onödig servicekostnad. Det vore det märkligt om en "seriös verkstad" skulle avvika från t.ex Fiats utarbetade serviceinstruktioner ...

¤ På 50-talet var oljeintervallen ca 200 mil, på 70-80-talet ca 1.000 mil därefter fram till nu 1.500-4.500 mil.

¤ Varför dessa längre service-/oljebytesintervall, jo tack vare;
-- Bättre genomtänkta konstruktioner, material, tillverkningsmetoder, toleranskedjor ...
-- Bättre oljor/smörjmedel inkl kunskaper om krav på dem...
-- Datorstöd medverkar till bättre beräknings- och testmetoder ...
-- Service utarbetas för att ge kunden/användaren så låga förutsedda driftskostnader som möjligt ...

F

F.d. 3998

Guest

Intressant! Du räknar inte upp Fiat bland de som drabbats av kamkedjeras. Du jobbar på BLD i Linköping förmodar jag (med tanke på användarnamnet) och ni är väl experter på Fiat. Hur kommer sig detta enligt din mening? Har det varit ovanligt med kamkedja på Fiatmotorer? Jag frågar för att jag har en Fiatmotor med kamkedja i min husbil.

Johan K.

Har bara sett ett ras men det pga av för lite/ingen olja på 3 liters (fryst vevhus ventilation) , Sen när det gäller husbilar så går dom oftst lång sträck samt täta olje byten . Så dom tror jag håller längre , Har även sett motorer som gått över 20000 mil så dom verkar hålla .
Men nog endast haft 1 st FIAT kamkedjeras på 15 år som FIAT mekaniker .
Motorras pga kamremsbrott har det ju varit .
Sen har ju fiat GM motorn som sitter i OPEL samt SAAB som drabbas av sträckta kamkedjor . Men dom har jag inte haft nåt problem med hittils .
Men sen finns ju 2,2 ford motorn som enligt säkra källor haft bekymmer i FORD
bilarna men inget vi har haft .

F

F.d. 3998

Guest

Map på ditt inlägg 11 ovan, tror jag att du har problem med att läsa och ännu större problem med att du trots allt inte vet något om hur en ny motor kommer till världen, jag pekade t.ex på att;

¤ Fiat numera skiljer på serviceintervall resp motoroljebyten, du skriver om oljebyte vid 4.500 mil?? Jag skrev att oljebyte på Fiat nu sker enligt bildatorns anvisningar alt när oljan blivit högst 2 år gammal i motorn = jag har väl därmed inte påstått att oljebyte sker vid 4.500 mil i något läge!?

¤ Tror du att man testar en motor 50.000 mil i ett sträck och utan oljebyte, då vet du inte mycket om bil-/motorutveckling! Beroende på vad som utvecklas för serietillverkning, så rör det sig ofta om 100-tals provmotorer (och bilar), tom fler och med allsidiga förberedda och genomförda tester. I tester utprovas slitage, oljebytesintervall, service/kostnader, verkstadsmetoder och mmm. Testerna utförs inte heller planlöst och av vem som helst, utan av folk som verkligen har kunskaper - inga rundsnackare. Jag kan försäkra dig om att de som utvecklar motorer har väldigt mycket mer kunskaper än vad du tycks tilltro dem.

¤ Om du till äventyrs jobbar på en verkstad och rekommenderar dina kunder att byta olja var 500 mil, så tycker jag att du lurar kunderna på onödig servicekostnad. Det vore det märkligt om en "seriös verkstad" skulle avvika från t.ex Fiats utarbetade serviceinstruktioner ...

¤ På 50-talet var oljeintervallen ca 200 mil, på 70-80-talet ca 1.000 mil därefter fram till nu 1.500-4.500 mil.

¤ Varför dessa längre service-/oljebytesintervall, jo tack vare;
-- Bättre genomtänkta konstruktioner, material, tillverkningsmetoder, toleranskedjor ...
-- Bättre oljor/smörjmedel inkl kunskaper om krav på dem...
-- Datorstöd medverkar till bättre beräknings- och testmetoder ...
-- Service utarbetas för att ge kunden/användaren så låga förutsedda driftskostnader som möjligt ...

Fiat har upp till 4800 mil idag på olje byten ...
Men som sagt är det datorn som bestämmer efter hur bilen körs och det verkar som den vill ha olje byten redan efter 800 mil i vissa fall .
Jag har koll hur motorerna testas men att jag har sett hur dagens motorer med långa olje service intervaller ser ut invändigt .
OIL SLUDGE är ett stort problem som biltillverkaren har löst med rörligt oljebytes intervall , Om det kommer att fungera vet vi inte idag .

Second Opinion: Oil Sludge: an expensive but preventable disaster

Toppen