Kolla här!
di.se - Bilmärket som rasar oftast
Hur länge håller då Fiats kamkjedja vid oljebyte 4500 mil/ gång?
Mvh.
di.se - Bilmärket som rasar oftast
Hur länge håller då Fiats kamkjedja vid oljebyte 4500 mil/ gång?
Mvh.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Fiats 3.0 motor(Iveco) har kamkedja.Fiat har väl kamrem???? kedjan i min saab är 22000mil gammal ,och jag slarvar med oljebyten ,hälsningar Lasse
Kan du utveckla dina påståenden så att man hänger med lite bättre, ska man inte följa motor/biltillverkarnas servicescheman, eller vad innebär ditt "budskap"?Kamrem på Fiat Multijet I & II 130 & 150.
Oljebyte varje år oavsett mil !!!
På BMW rasar inga kedjor oavsett hur du sköter oljebyten.
Peter![]()
du har helt rätt ,det men på dom 2st bmw jag haft så rasade kamaxeln efter ca 10-15tusen mil så jag vet inte vad som är bäst , kostnad ca 5000kr gjorde jobbet själv mvh håkanKamrem på Fiat Multijet I & II 130 & 150.
Oljebyte varje år oavsett mil !!!
På BMW rasar inga kedjor oavsett hur du sköter oljebyten.
Peter![]()
Kamkedjeras är väldigt sällsynta i bilvärlden, detta oavsett bil-/motormärke! Fakta(?), ja enligt inlägg 1 (Länsförsäkr/Tekn Värld) sägs att Audi A4 och 6 är överrepresenterade i statistiken vad gäller motorproblem (sant i Sverige!), mot denna avgränsade bakgrund kan man inte påstå att kamkedjor kontra service/oljebyte är ett generellt och stort problem!
De motorkonstruktioner som tagits i bruk senaste 20 åren har sannolikt, i likhet med Volvos motorer, utvecklats för att med god marginal klara minst 50.000 mils användning. Detta utan ingrepp i själva motorn åtgärder på t.ex startmotor, pumpar, mfl räknas inte som ingrepp.
Kamkedjan i en motor tillhör knappast de delar som är mest utsatta pga "sena oljebytesintervall", dvs utgör inte den mest utsatta delen i en normal motor.
Om "serviceintervallet" blir stort gäller för nyare Fiatmotorer, att oljebyten regleras via bildatorn och att oljebyte oavsett körsträcka skall ske vartannat år, dvs oljebyten är inte längre regelmässigt kopplade till utpekade servicetillfällen (gäller inte bara Fiat).
I utvecklingen av en motor ingår att utveckla service som motorn behöver map de funktionskrav som åsatts (ex 50.000mil)! Jag vill påstå att ingen utomstående (t.ex Tekn Värld) kan motorers servicebehov bättre än de som utvecklat resp produkt/motor. Service och rätt olja enligt motortillv är det som gäller, att byta olja oftare är ju inte skadligt utan upp till var och en, men billigare/bättre blir det ju inte!
MINI , BMW , SAAB , FORD , MB , OPEL , ALFA ROMEO , VAG ( VW SKODA AUDI SEAT ) är bilar jag stöt på med kamkedjeras i förtid . Och i flesta fall bilar tillverkade efter 2005.
Bilar som inte har haft problem med kamkedja har haft kamrem
Men långa olje bytes intervaller har aldrig varit bra för motorer ..
Kolla här!
di.se - Bilmärket som rasar oftast
Hur länge håller då Fiats kamkjedja vid oljebyte 4500 mil/ gång?
Mvh.
Map på ditt inlägg 11 ovan, tror jag att du har problem med att läsa och ännu större problem med att du trots allt inte vet något om hur en ny motor kommer till världen, jag pekade t.ex på att;OIL sludge är ett problem pga långa intervaller .
Att köra en motor 50000 mil i ett sträck och köra 50000 mil över 20 år är inte samma sak .
Att påstå att en motor som får ny olja vart 4500 mil skulle må lika bra som en motor som får ny olja vart 500 mil är dumt .
Intressant! Du räknar inte upp Fiat bland de som drabbats av kamkedjeras. Du jobbar på BLD i Linköping förmodar jag (med tanke på användarnamnet) och ni är väl experter på Fiat. Hur kommer sig detta enligt din mening? Har det varit ovanligt med kamkedja på Fiatmotorer? Jag frågar för att jag har en Fiatmotor med kamkedja i min husbil.
Johan K.
Map på ditt inlägg 11 ovan, tror jag att du har problem med att läsa och ännu större problem med att du trots allt inte vet något om hur en ny motor kommer till världen, jag pekade t.ex på att;
¤ Fiat numera skiljer på serviceintervall resp motoroljebyten, du skriver om oljebyte vid 4.500 mil?? Jag skrev att oljebyte på Fiat nu sker enligt bildatorns anvisningar alt när oljan blivit högst 2 år gammal i motorn = jag har väl därmed inte påstått att oljebyte sker vid 4.500 mil i något läge!?
¤ Tror du att man testar en motor 50.000 mil i ett sträck och utan oljebyte, då vet du inte mycket om bil-/motorutveckling! Beroende på vad som utvecklas för serietillverkning, så rör det sig ofta om 100-tals provmotorer (och bilar), tom fler och med allsidiga förberedda och genomförda tester. I tester utprovas slitage, oljebytesintervall, service/kostnader, verkstadsmetoder och mmm. Testerna utförs inte heller planlöst och av vem som helst, utan av folk som verkligen har kunskaper - inga rundsnackare. Jag kan försäkra dig om att de som utvecklar motorer har väldigt mycket mer kunskaper än vad du tycks tilltro dem.
¤ Om du till äventyrs jobbar på en verkstad och rekommenderar dina kunder att byta olja var 500 mil, så tycker jag att du lurar kunderna på onödig servicekostnad. Det vore det märkligt om en "seriös verkstad" skulle avvika från t.ex Fiats utarbetade serviceinstruktioner ...
¤ På 50-talet var oljeintervallen ca 200 mil, på 70-80-talet ca 1.000 mil därefter fram till nu 1.500-4.500 mil.
¤ Varför dessa längre service-/oljebytesintervall, jo tack vare;
-- Bättre genomtänkta konstruktioner, material, tillverkningsmetoder, toleranskedjor ...
-- Bättre oljor/smörjmedel inkl kunskaper om krav på dem...
-- Datorstöd medverkar till bättre beräknings- och testmetoder ...
-- Service utarbetas för att ge kunden/användaren så låga förutsedda driftskostnader som möjligt ...