• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Kamera med överblick

Status
Stängd för vidare inlägg.

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.776
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Ibland vill man kolla vad som händer runt ikring husbilen. Det kan vara bus eller annat som låter och väsnas. Så jag monterade en backkamera som blivit över i toppen på tv antenn.Displayen sitter i sovdelen, så man kan ligga i sängen och kolla runt i området när man vrider på tv antennen. Kameran är också parad med backkameran som ju är riktad bakåt som vanligt och den på tv antenn kan jag välja riktning på framåt eller annat håll. Fungerar klockrent.
IMG_3482.jpegIMG_3481.jpegIMG_3480.jpeg
 

Krillekrut

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2026
Ibland vill man kolla vad som händer runt ikring husbilen. Det kan vara bus eller annat som låter och väsnas. Så jag monterade en backkamera som blivit över i toppen på tv antenn.Displayen sitter i sovdelen, så man kan ligga i sängen och kolla runt i området när man vrider på tv antennen. Kameran är också parad med backkameran som ju är riktad bakåt som vanligt och den på tv antenn kan jag välja riktning på framåt eller annat håll. Fungerar klockrent.
Visa bilaga 235828Visa bilaga 235829Visa bilaga 235830
Har du tillstånd för kameraövervakning?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har du tillstånd för kameraövervakning?
Håller med. Skulle ruttna på att ha en sån kamera vinklad mot mig på en ställplats/camping.

Först skulle jag ta ett bestämt snack med vederbörande. Om ingen ändring skulle jag inte tveka att anmäla till polisen.

Olagligt med kameraövervakning på allmän plats utan att ha tillstånd.(läs polisen,SL med flera)

Se bifogad länk


Inte ok
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Åja. Kolla gärna upp det.
Även en kamera som filmar utan lagring är kränkande för individen Detär skillnad på en backkamera i rörelse vid körning än när du sitter och kollar vad grannens fru.... och man har för sig när du är parkerad i nån form.

Inte ok.

Nu får jag börja kolla av TV antenner när jag kommit fram till destinationen... för att slippa bli övervakad
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Filmar din bil kamera på allmän plats då måste du ha en typ av denna skyllt på bilen...
Jag har själv fått den info av gdpr myndigheten
De sa bla att just nu så finns det inget rättsfall som tydliggör vad du skall skriva på skylten, så jag skrev på skylten vid kontakta oss... Trafiksäkerhetsverket :twitcy:... Jag vill ju lämna ut mitt namn och telefonnummer direkt på husbilen.

Sen skriver man att ändamålet med kameraövervakning är, brottsförebyggande...

DMEU_Y4716883_01_std.lang.all.gif
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Filma på allmännplats är inte ok även utan lagring. Klicka på bilden
? Men det står ju klart och tydligt att...
Om man filmar en indentifiebar person eller annan personuppgift i bild..... Då måste du följa gdpr's regler och det är bla att informera om kameraövervakning och var och vem man behöver komma i kontakt med om man vill ha ut lagrad personuppgifter...

Så det du påstår stämmer ju inte :swoon:;)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har aldrig känt mig obekväm inför övervakningskameror, snarare tvärtemot, ju fler övervakningskameror desto tryggare ifall något händer.
Jag har samma känsla som du och tycker det är bra när samhället övervakar enligt regler på allmän plats. Det ökar min och allas trygghet.

Men jag vill inte bli övervakad av min granne hemma eller på en ställplats/camping mm. Det är att gå över gränsen på min integritet. Varför ska en husbilsgranne se vad jag gör timme efter timme. Hur vet jag att det hen filmar inte lagras. Det är ju bara ta fram mobilen och filma displayen om man nu känner för det. Sen vips är man ofrivilligt med på nått socialt forum eller porrsida.

jag vill inte bli filmad på en camping av en granne när jag sitter i solen med trånga spidos. Inte heller min fru i bikini skulle gilla det.

Nej tack till det.

Skulle inte tveka att polisanmäla om det sker efter att först tala förstånd med vederbörande.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Filmar din bil kamera på allmän plats då måste du ha en typ av denna skyllt på bilen...
Jag har själv fått den info av gdpr myndigheten
De sa bla att just nu så finns det inget rättsfall som tydliggör vad du skall skriva på skylten, så jag skrev på skylten vid kontakta oss... Trafiksäkerhetsverket :twitcy:... Jag vill ju lämna ut mitt namn och telefonnummer direkt på husbilen.

Sen skriver man att ändamålet med kameraövervakning är, brottsförebyggande...

Visa bilaga 235834
Bedrägligt beteende
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag har samma känsla som du och tycker det är bra när samhället övervakar enligt regler på allmän plats. Det ökar min och allas trygghet.

Men jag vill inte bli övervakad av min granne hemma eller på en ställplats/camping mm. Det är att gå över gränsen på min integritet. Varför ska en husbilsgranne se vad jag gör timme efter timme. Hur vet jag att det hen filmar inte lagras. Det är ju bara ta fram mobilen och filma displayen om man nu känner för det. Sen vips är man ofrivilligt med på nått socialt forum eller porrsida.

jag vill inte bli filmad på en camping av en granne när jag sitter i solen med trånga spidos. Inte heller min fru i bikini skulle gilla det.

Nej tack till det.

Skulle inte tveka att polisanmäla om det sker efter att först tala förstånd med vederbörande.
Är man så rädd för att bli filmad, fotad så bör man undvika allmänna platser. Det är helt ok att filma och fota på allmänna platser problemet som kan uppstå är endast vid publicering.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen