• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kallställa Husbil, hur gör ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Vi har en Kabe 750TM 2012. Vi har den uppställd under ett Wire Tak utan sidor. Vi har värme (både el 1Kw och gasol) påkopplad 12 grader och 100%-ig koll på luftfuktigheten. Har märkt nu när elen är så dyr och vi har så kallt (-27 grader i morse) att det går mycket el och gasol till, har inte reagerat innan om åren men nu. Nov, Dec, Jan och Febr tror jag att man kan räkna med att det går ca 400-600Kw/mån. Nu till frågan!
Ni som kallställer er husbil hemma eller utomhus, hur gör ni? Jag är lite frågande till om man kan tömma allt på vatten, vattenledningar, kranar, vattenpumpen till tanken och till avloppspumpen, toaletten. Hur klarar sig ett lithium batteri om inte värmen är på men laddningen är på? Men som sagt ni som kallställer hur gör ni och hur resonerar ni?
Behöver inte ha synpunkter från er som inte vet men tror ni vet!!
Ha de gott på er!!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.783
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sådan har jeg gjort de seneste 11 år

Skabe og skuffer tømmes for alt som kunne være interessant for skadedyr.

Aftapningshaner til vandtank og trumavarmer åbnes og er åbne hele vinteren.
Alle vandhaner åbnes i midtstilling, så mest mulig vand løber af slanger. 3M vandfilter skrues af og tømmes for vand og tages ind i huset, slutprop sættes i stedet.
Toilet skyl aktiveres til der ikke kommer mere vand
Alle haner lukkes, og hver enkel hane suges med en vandstøvsuger. Dette giver ca 1-2 liter. Derved tømmes dykpumpen, så tilbageløbsventilen ikke fryser i stykker.
Inspektionsluge i vandtank åbnes for at konstatere at alt vand er tømt
Vandlås under 2 vaske skrues af for at sikre at de er tomme (husk prop i vasken efterfølgende så lugtgener undgås)

Til sidst til en tømmeplads så alt gråvand er tømt af, hanen står åben hele vinteren, Her tømmes også toilettank.

LiFePo4 batteri bliver siddende i husbilen. Når det ikke er frostvejr så underholdslades dette af solceller, da bilen står under gennemsigtig plast carporttag. Under vinteren ved plusgrader tændes et par gange for DC/DC lader så bodelsbatteri kan oplade startbatteri. Slukkes igen efter 1 døgn. Solceller genoplader bodelsbatteriet.

Min filosofi er: Kan din almindelige bil stå ude hele året, så kan husbilen også.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag gör som Kaehne ovan men kopplar bort LiFePO4 batteriet helt men sätter laddaren i supply läge så strömmen är på och router o övrig övervakning fungerar samt att jag då kan starta Aldepannan och värma upp innan jag kopplar in och ev. laddar batteriet.
Hur du gör med batteriet är avhängigt av hur dina laddare kan ställas in samt om batteriet har en smart BMS som skyddar mot laddning vid frost.

Vi använder bilen även på vinter men det blir mer sällan när det är krångligare.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Vi har våran bil inställd i kallgarage så före det så öppnar jag alla kranar och tömma gråvatten samt färskvatten sen kör vi en sväng för att få så tömt som möjligt sen blåsa alla ledningar med en blås, tömmer lite spolarvätska i alla avlopp sen kopplar jag bort startbatteriet så att det kan laddas separat ( har en cetec laddare som jag laddar med om det behövs ) då bodelsbatteriet är lifepo4 och klarar sej utan laddning, har inte så långt till garaget så när jag tar en promenad med hunden brukar vi gå förbi och kolla lite.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Vi har haft husvagn i 25 år och därefter husbil i 15 år och vi har aldrig haft någon värme på under vintern. Vi har haft parkering utomhus och på senare år i en ouppvärmd loge. Vi har tagit ut madrasserna. Tömt alla bottenventiler på färskvatten och gråvatten och därefter sugit ut det sista ur kranarna med våtdammsugare, brukar bli flera liter. En skvätt frostskydd i vattenlåsen. I husbilarna har vi kopplat bort startbatteriet, men bobilsbatterierna har varit inkopplade med brytaren på EBL:n avstängd. Laddning av batterierna ett par gånger under vintern. Inga problem alls när våren kommer.:)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tappar ur vatten och gråvatten och naturligtvis toan, ev. köra en bit med avloppet öppet så det tömmer ur det sista (är nog inte nödvändigt). Kör vattenpumpen en stund (även toan), suger ur kranarna med våtdammsugare, en åt gången, varmt och kallt med övriga kranar stängda under tiden (inbillar mig att vattenpumpen töms bättre då). Suger ur vattenlåsen, har inte upplevt dålig doft men det kanske beror på att utloppet är stängt. Sedan öppnas alla kranar och ställs i mittläge, Sist stänger jag avloppet så inga möss får för sig att hoppa in där.
Ingen värme men sladden ansluten hela vintern för underhållsladdning av både bobatterierna (AGM) och bilbatteriet. Bilen står under plåttak och vi tittar till den då och då för att hålla koll på ev. gnagare.

På en bil jag hade tidigare med tryckvatten lossade jag glasskålen som satt under pumpen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Tappar ur vatten och gråvatten och naturligtvis toan, ev. köra en bit med avloppet öppet så det tömmer ur det sista (är nog inte nödvändigt). Kör vattenpumpen en stund (även toan), suger ur kranarna med våtdammsugare, en åt gången, varmt och kallt med övriga kranar stängda under tiden (inbillar mig att vattenpumpen töms bättre då). Suger ur vattenlåsen, har inte upplevt dålig doft men det kanske beror på att utloppet är stängt. Sedan öppnas alla kranar och ställs i mittläge, Sist stänger jag avloppet så inga möss får för sig att hoppa in där.
Ingen värme men sladden ansluten hela vintern för underhållsladdning av både bobatterierna (AGM) och bilbatteriet. Bilen står under plåttak och vi tittar till den då och då för att hålla koll på ev. gnagare.

På en bil jag hade tidigare med tryckvatten lossade jag glasskålen som satt under pumpen.
Vi har våran bil inställd i kallgarage så före det så öppnar jag alla kranar och tömma gråvatten samt färskvatten sen kör vi en sväng för att få så tömt som möjligt sen blåsa alla ledningar med en blås, tömmer lite spolarvätska i alla avlopp sen kopplar jag bort startbatteriet så att det kan laddas separat ( har en cetec laddare som jag laddar med om det behövs ) då bodelsbatteriet är lifepo4 och klarar sej utan laddning, har inte så långt till garaget så när jag tar en promenad med hunden brukar vi gå förbi och kolla lite.
Jag är mest rädd för mina lifepo4 batteri (2st 100Amp). Jag har en CTEK D250SE och en Smartpass 120. Dessa hanterar solpanelerna, men original laddare i EBL sitter kvar och jag vet inte om denna är inställbar. Batterierna är av märket Sunlux utan värme. Det är detta jag mest bävar för, som jag har förstått finns det frostvakt i batterierna men om det är som nu -25 grader i två veckor till. Kanske batterierna tar skada.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.783
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
original laddare i EBL sitter kvar och jag vet inte om denna är inställbar.
Der er kun ganske få EBL ladere som kan lade LiFePo4 optimalt, så du bør gå ud fra at din lader i EBL ikke egner sig til lithium.

Men der findes jo ladere fra forskellige producenter som er gode til LiFePo4. Jeg har 3 ladere (MPPT, 230V og 12V DC/DC), der alle afbryder ladningen når temperaturen kommer ned på +5C. Så behøver jeg ikke spekulere på det.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag är mest rädd för mina lifepo4 batteri (2st 100Amp). Jag har en CTEK D250SE och en Smartpass 120. Dessa hanterar solpanelerna, men original laddare i EBL sitter kvar och jag vet inte om denna är inställbar. Batterierna är av märket Sunlux utan värme. Det är detta jag mest bävar för, som jag har förstått finns det frostvakt i batterierna men om det är som nu -25 grader i två veckor till. Kanske batterierna tar skada.
Ring Mattias på Sunlux så får du reda på exakt hur du ska göra. 0370-501155 mellan 14.00-16.00
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag isolerar LiFePo batteriet från all övrig el (jag har en brytare som kopplar ifrån BMS), tömmer vattentankarna och vv-beredaren på vatten. Öppnar alla vattenkranar. Jag har ingen värme på alls. När vi ska ut på vintern så slår jag på en liten 400W värmefläkt i garaget (där finns ett 230V uttag kopplad, via elcentralen, till inkommande 230V) dagen före och väcker upp LiFePo-batteriet och kopplar på elpatron 2kW.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Jag är mest rädd för mina lifepo4 batteri (2st 100Amp). Jag har en CTEK D250SE och en Smartpass 120. Dessa hanterar solpanelerna, men original laddare i EBL sitter kvar och jag vet inte om denna är inställbar. Batterierna är av märket Sunlux utan värme. Det är detta jag mest bävar för, som jag har förstått finns det frostvakt i batterierna men om det är som nu -25 grader i två veckor till. Kanske batterierna tar skada.
Jag har också Sunlux-batteri som varit med i två vintrar. Har inte varit något problem trots att vi kallställer bilen vissa perioder på vintern. Batteriet håller spännningen utan problem, har aldrig kopplat bort det. Du kan däremot inte ladda batteriet när det är under fryspunkten men det är inget problem för oss
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Jag är mest rädd för mina lifepo4 batteri (2st 100Amp). Jag har en CTEK D250SE och en Smartpass 120. Dessa hanterar solpanelerna, men original laddare i EBL sitter kvar och jag vet inte om denna är inställbar. Batterierna är av märket Sunlux utan värme. Det är detta jag mest bävar för, som jag har förstått finns det frostvakt i batterierna men om det är som nu -25 grader i två veckor till. Kanske batterierna tar skada.
Har samma Ctek med Smartpass som du Dock inte Lifepo4 batterier kör fortfarande med mina gel batterier.
låter ladding från solpanelerna sköta laddningen i övrigt tömt alla kranar frostskydd i vattenlås och toa (då vi har en fast tank)
så har vi gjort dom senast 12 åren utan några som helst problem.
men nu har vi inte samma kyla som du och inte lithium batterier
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
o sätt gärna några torbollar i bilen oxå, så suger dom åt sej evt fukt
Helt rätt att dom suger till sig fukt, men var blir fukten av? Jo den finns fortfarande kvar i husbilen. Du kan lika gärna köpa en paket grovsalt och hälla i en plastskål, samma effekt.
Torrbollen är inte att rekommendera, finns i flera trådar här på forumet.
 
F

F.d. 73249

Guest
nja fukten är inte kvar, vattnet ja, men det är i torrbolls burken o inte i luften.
det stor skillnad på att ha fukten i luften eller ha fukten i en burk som vatten.
O är det kallt i bilen dunster inte vattnet igen o blir till fukt.
såklart får man tömma dom lite då o då. som allt annat måste dom användas korrekt.
jag har använd dessa i mina veteran bilar o det fungerar perfekt
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
nja fukten är inte kvar, vattnet ja, men det är i torrbolls burken o inte i luften.
det stor skillnad på att ha fukten i luften eller ha fukten i en burk som vatten.
O är det kallt i bilen dunster inte vattnet igen o blir till fukt.
såklart får man tömma dom lite då o då. som allt annat måste dom användas korrekt.
jag har använd dessa i mina veteran bilar o det fungerar perfekt
Sedan många år tillbaka har vi använt torrbollar på samma sätt Du beskriver. Inga problem har vi haft pga användning av torrbollar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen