• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kallras under kylskåpet

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Vad gör man mot kallras under kylskåpet, drar jätte kallt där ..t.o.m hunden fryser..och han får ju inte rum i våran säng:twitcy:

(just nu är det ju inga problem men på våren hösten och vintern) Ett tu tre är det ju höst igen..;)
Är det några flera som har kallras där eller är det bara vi som har så i våran husbil??

Country
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Kallras under kylskåpet

:cool: Jo då i våran Adriatik drar det i grytskåpet brevid kylskåpet, och jag härleder det till ventilationsgallren för kylskåpet, det har till och med inträffat att dörren till skåpet har blåst upp vid hård sidvind när vi har åkt. Jag håller på att åtgärda problemet med att utröna hur stort galler det bör vara för kylskåpet , och eller att det går att avskärma kyl och skåp bättre, det drar under skåpdörren även när man står still och det blåser ute.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kallras under kylskåpet

Det finns avskärmnings lock att sätta över ventilationsgaller från Dometic.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Kallras under kylskåpet

OBS! Viktigt!
Kylskåpets utrymme måste vara avskilt och tätt från övriga skåp.Dessutom måste det finnas ett öppet schakt nedåt bakom kylskåpet, helst genom golvet så eventuell läckade gas kan rinna ut. Kylskåpets nedre bakkant skall alltså stå tätt på någon list så gas ej kan rinna in i bodelen. Ventilationen av skåpet sker genom gallren på väggen och de bör nog vara öppna sommartid om du vill ha kyla i skåpet.

Om skåpet är rätt monterat så bör du ej få kallras den vägen.

/Lars
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kallras under kylskåpet

Jag har inte det vid golvet,där är det tät,men over kylen så drar det ganska frisk.Man kan tillome se utt om man tittar.Så om man skall använda bilen på den kalla års-tiden så blir det att göra om med en ordentlig avskärmning och tätning och sätta dit en lucka till i nedrekanten.Vi fär se..
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Kallras under kylskåpet

Ofta så är gasspisen monterad ovanför kylskåpet. Då bör man isåfall vid kallras sätta brandsäker isolering i framkant av kylskåpet bakom manöverpanelen så att gasspisen har fritt utrymme bakåt och nedåt bak kylskåpet så läckande gas kan rinna ut den vägen.
/Lars
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kallras under kylskåpet

Visst har jag så,och det är självklart riktigt det som du skriver.Kylen sitter som övriga köket i bakgavel på bilen,med en enda luckan och självklart då blåser det inte ut vid körningen.Kanske man förendrar allt om man sätter en lucka till i nedre kanten för då hammnar den vid bränaren.Och köra den på 12 V tycker jag inte om.Har alltid sämre kylefekt än med gasen.
/Zlatko
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Kallras under kylskåpet

Zubac/ Jag har samma med köket bak. Hymer har ett hål i golvet bakom skåpet ca 10x35 cm. och ett galler bak. Jag har monterat 2st 12V datafläktar bakom gallret. Dessa styr jag dels via brytare 1-0-2 på skåpet, dels via termostater bak skåpet. Fläktarna går intermittent och i två steg beroende på värmen och blåser ut varmluften genom gallret. Fungerar perfekt heta sommardagar i Spanien.
/Lars

Ps. Nackdelen med att sätta ett till galler på bakväggen är att om du har ett hål i golvet vilket jag förmodar att du har, så kan du få för stora luftrörelser vid brännaren nar du kör, och brännaren slocknar. Dessutom kandet bli så kallad kortslutning av ventilationen om solen ligger an på bakväggen Tanken med att ha hål i golvet samt gallret i överkant på skåpet är ju att man vill åstadkomma en skorstenverkan alltså en termisk ventilation, kall luft hämtas under bilen värms av skåpet och vädras ut i det övre gallret.
/Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Kallras under kylskåpet

Jag skall kolla ,fast jag tror inte att det finns nån håll i golvet för just ventilations skull.Den ventileras på framsidan av skåpet alltså in i bilen.För där finns det gallret.Men som sagt skall undersöka.
/Zlatko
 

Starliner

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3530
Medlemskap
2024
Sv: Kallras under kylskåpet

Håkan

Jag blir väldigt nyfiken på lock till ventilationsgallren som du nämner. Kollade på Dometics hemsida men hittade inget. Var hittar du locken? Hindrar dom inte ventilationen? Vi använder vår husbil året om och har tidvis problem med kallras via ventilerna, men som jag förstått det ska/får dom inte övertäckas.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kallras under kylskåpet

Ladda ner Kama katalogen och gå in under kylskåp sid 16-19 så hittar du så kallad vinterlucka. Det finns olika beroende på gallertyp.
Dessa kan du använda Höst,Vinter,Vår när det är kyligt eller det blåser.

De är godkända för användning och täcker delar av ventilationsöppningen men minskar kalldraget avsevärt.
 
Toppen