• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kallras i förarhytt

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 multijet
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Solano t695g
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Värme
Vi har nu gjort Premiärtur i vår nya begagnade husbil. Vi upplever att det drar enormt från dörrarna fram nere Vid högtalarna ochdörrhandtaget. och vi får sitta med filtar Om benen.

Någon som varit med om liknande? Och vet om man kan åtgärda, vi har på full värme när vi kör och det är för varmt vid huvudhöjd och kallt om benen på yttersidorna.

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Om du tittar på baksidan av den öppna dörren finns ett antal gälar. De har som funktion på bilen i transportutförande att släppa ut luft från kupen. När man har husbil dras det ut luft från bl a takluckor så det blir undertryck i bilen. Då sugs det in luft genom dörren och det blir kallras. Om du täcker dessa gälar blir det varmt och gott. Lite luft bör passera genom dörren för annars blir kondens- eller regnvatten stående kvar med rostbekymmer som följd. Jag hade en gammal övningskörningskylt som jag delade i två och täckte öppningarna med. Lätt att ta bort på sommaren.

Per-Åke

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hej, tack för tipset.

Jag såg att det är små rektangulära hål under dörren, på insidan av falsen. Är det de hålen du tänker på? Då ska jag leta upp barnens gamla övningskörningsskylt ;-)

F

F.d. 58630

Guest
Draget kommer troligen från hålen runt högtalarna. Hålen är större än högtalarna. Jag har på vår bil Fiat 2007 tagit bort panelen vid högtalarna och satt silverteip över hålen. Vi har på detta sätt blivit av med den ibland kalla stormen ifrån dörrarna.
Rune Petersson med fru på resa i spanien.

F

F.d. 12430

Guest
I våran husbil kommer det också in vid rullbälteshållarna ren storm där och också vid dörrgälarna såsom det gör i era enl ovan. Min fundering när jag läser detta är att såpass nya husbilar har detta drag som i våran gamla 95a. Detta drag gör ju att man får riktigt kalla golv å det fick vi i helgen då vi hade minus 8 grader utanför i natt.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Runepe, om det är hål utanför högtalarna som det kan dra luft igenom så är de felmonterade! Det blir aukustisk kortslutning med följd att du får väldigt dålig basåtergivning. Du bör alltså montera en pappskiva el dyl så det blit tätt för att få ett bra ljud. Men det kanske du redan fixat för att få bort draget.
// Göte J

F

F.d. 50191

Guest
Hej,
Vi hade exakt samma problem i vår Hobby Toscana på Fiat chassi.
Bengt i Örkelljunga isolerade dörrarna och problemet var löst.
Royne Nilsson Våxtorp

Toppen