• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kalldrag

F

F.d. 55261

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Adriatik
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Ospecificerat
På passagerar sidan drar det kalluft in på benen. Kan någon ge ett tips så jag slipper sitta med filt runt benen vår och höst. Adriatik 660 SL.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Inlägget gjort av Benndix

Hej!

Jag märkte samma sak på påsken förra året och det är ett garantifel(2år), det är någon ventil som inte stänger. I somras när det var varmt så körde jag reglaget fram o tillbaks som reglerar värmen och märkte inget av det i höstas. Jag har en Fiat Ducato 2005. Kontakta Fiat så vet de var det är och vad du kan få hjälp.

Benndix
 
F

F.d. 29761

Guest
Hej!
Vi hade samma problem och fick tipset att tejpa igen ventilen i bakkant på dörren. Där sitter, nedanför låset, ett antal "gälar". Vintertid kan man tejpa igen dessa med silvertejp. I vår bil blev det mycket stor skillnad.

Hälsningar
SoLen
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.371
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag fick ett tips av en annan husbilsbekant att minska värmeinblåset vid fötterna på förarsidan med exempelvis silvertejp,täppa för ca. halva hålet.
Och sedan på passegerarsidan skall man borra några hål i röret som blåser in varmluften till förarsidan. Det gäller bara att borra rätt.Vi har en Fiat Ducato 03a och detta löste problemet med värmen på passegerarsidan. Dessa chassin är från början gjorda för distrubtion oftast med bara en förare, så golvvärmen är dålig på passegerarsidan. Jag skall försöka fixa ett foto hur jag har gjort.
:cool: Krister
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
I vänstra hörnet på den sk. torpedväggen (bakom batteriet) så finns det ett 5 cm. hål som man dragit ngr. kablar igenom, å inte bemödat sig att tätat omkring, så var det på min -04. Lite rockwoll/trasa/hushållspapper i hålet så försvann kalldraget!:twitcy:
 
B

Brigitte & Göran

Guest
Jag hittade följande text på en annan campingsida:

Citat: Jag har upptäckt ett 30-40 mm stort hål i väggen mellan motorrummet och hytten på våran Fiat Duccato detta gör att det drar mycket kallt vid passagerarsidan . Med fartvindens hjälp och kyla under minus 10 grader gick det överhuvud taget inte att sitta med fötterna på golvet.
Om man står framför bilen och har öppnat huven så tittar man längst upp i vänstra hörnet innanför huvgångjärnet och sedan går mot mitten ungefär 15 cm och lite ner så hittar man hålet , beroende på utrustning som kan sitta i vägen så kanske inte hålet syns utan man får känna sig för. Vi har en t 604 av 2000:års modell men jag har sett hålet även på en ny bil så det finns nog på alla.
Dessutom kan man ju få in diverse gaser med tiden . Jag tätade hålet med lite skumgummi det gick bra.

HB-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 52920

Guest
SoLen skrev:
Hej!
Vi hade samma problem och fick tipset att tejpa igen ventilen i bakkant på dörren. Där sitter, nedanför låset, ett antal "gälar". Vintertid kan man tejpa igen dessa med silvertejp. I vår bil blev det mycket stor skillnad.

Hälsningar
SoLen

Ett par bilder på detta med silvertejp samt ett förlängningsrör till golvvärmen
Slå på fläkten vrid vredet på instrumentbrädan så det blåser bara på golvet.
Stoppa in handen under mittkonsollen o leta efter var det blåser varmluft,förläng sedan med ett böjbar aluminiumslang (typ Biltema)

http://www.husbilsklubben.se/forums/gallery/files/2/0/9/3/Passargerarvrmerr.JPG


silvertejp1.JPG
 
F

F.d. 1345

Guest
Hallo ! På min Fiat blåser det kallluft ur högtalargallren i dörrarna, Har haft den på Fiat som inte kunde lokalisera problemet. Ska testa förslaget med silvertape och se om det hjälper, kan ju vara så att den suger in luft genom gallret och sen ut i dörrarna på insidan. Mkt irriterande när det är kallt ute.
 
Toppen