• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kall vår!!!!!

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Var ute med bilen första gången i år, kallt och sol.
På campingen fanns bara 10 amp stolpar (sista dagen upptäckte vi att det även fanns 16 amp, bra att veta till nästa gång) men i alla fall så körde vi värmen på 2an, 2000w.
Termostaten på 20 grader, vaknade tidigt då var temperaturen inne 14 grader, utetemperatur som lägst 13 grader. Trodde först att det var något fel någonstans, men ick så! I dag har jag fått lära mig att med 2000 w (10 amp) då kan man inte förvänta sig mer än ca 25 graders skillnad mellan ute och inne.
Med andra ord är det 10 grader kallt ute då blir det ungefär 15 grader inne!!!!
Misstänker man att det blir många minusgrader på natten då blir det till att starta gasolbrännaren så att den får hjälpa till!
Betänk åxså att vår Alde är av senaste modell, jag blev lite besviken, hade väntat mig mer av en svensk bil. Men man lär så länge man lever.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kall vår!!!!!

Erfaring med min tyskproduserte helintegrerte 9m lange er godt over 30 grader forskjell på 2000 watt på alde pannen og det med med en takluke åpen i sovedelen. Ok vi hadde skyvedøren mellom kjøken og bad/soverom lukket. Ulempen er at varmvatnet blir bare bruksvarmt - inget behov for å blande inn kallvatn.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Var ute med bilen första gången i år, kallt och sol.
På campingen fanns bara 10 amp stolpar (sista dagen upptäckte vi att det även fanns 16 amp, bra att veta till nästa gång) men i alla fall så körde vi värmen på 2an, 2000w.
Termostaten på 20 grader, vaknade tidigt då var temperaturen inne 14 grader, utetemperatur som lägst 13 grader. Trodde först att det var något fel någonstans, men ick så! I dag har jag fått lära mig att med 2000 w (10 amp) då kan man inte förvänta sig mer än ca 25 graders skillnad mellan ute och inne.
Med andra ord är det 10 grader kallt ute då blir det ungefär 15 grader inne!!!!
Misstänker man att det blir många minusgrader på natten då blir det till att starta gasolbrännaren så att den får hjälpa till!
Betänk åxså att vår Alde är av senaste modell, jag blev lite besviken, hade väntat mig mer av en svensk bil. Men man lär så länge man lever.

Hade du täckt rutorna fram? Det gör stor skillnad. :)

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Termostaten kan sitta så till att du har 20gr där men lägre på andra ställen, sätt en termometer vid avkännaren o kolla , höj till 25gr om det behövs, på våran gamla var det tvärtom kylde från dörren så panna gick för fullt,hälsningar Lasse

Bo Blomdahl

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
7301
Medlemskap
2025

Vilket märke har du. Har själv en Cabby 2006 och aldrig upplevt en sådan skillnad.
Har använt bilen för övernattande gäster vid mycket låg temperatur och haft den uppvärmd med el på Aldepannan och den har hållit inställd temperatur inomhus.

Bo B

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

innstämmer till hundra procent vid denna årstiden så brukar värmen räcka och bli över på 2000 watt.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Tror som någon säger att du bör kolla inställningen av termostaten.
Om det skulla vara som du säger,så skulle vi ha 0 grader inne när det är -25 ute.
Det fattar du väl att det är något fel på din inställning av pannan.
Vi vintercampar.
Kolla noga eller hör med Alde hur du ska ställ in pannan.
Lycka till
/Vidhem

Toppen