• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kalibrering Dräger 3000

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Vi som trots allt vill ha en tillförlitlig alkotestare och har skaffat en Dräger 3000,
vill ju gärna att den är uppdaterad med en aktuell kalibrering.
Jag såg ett tips om att Clas Ohlson (som säljer denna) även tar emot dem för kalibrering.

Tidigare har jag lämnat in den till ett företag som utfört denna tjänst.
Priset har legat på närmare 600:-.
När jag idag lämnade in den hos CO fick jag veta att de tar 250:- för att kalibrera den.

Återkommer med hur lång tid det tog att få den tillbaka.
Fick självklart ett inlämningskvitto av dem.

"Snart är det en ny säsong igen"

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Kalibrering Dräger 3000

Toppen om du skriver hur det gick. Har faktiskt inte gjort någon kalibrering men det är nog nödvändigt nu efter något år.

F

F.d. 50609

Guest

Jag brukar lämna vår Dräger 3000 till clas ohlson för kalibrering, en vän till mig har en exakt likadan som han lämnar in hos sin lokala åf varje år, vi brukar prova när möjlighet ges att jämföra deras utslag, båda visar på sista decimalen lika ... varje gång... det är ett gott betyg enligt mig.
Jag har aldrig fått vänta mer än en vecka innan jag fått min åter till butiken efter inlämnandet.

(om man köpt den hos C O så ingår 1:a kalibreringen utan kostnad)

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Det känns i alla fall mer tillförlitligt med tanke på att polisen som har Dräger som testinstrument med samma typ av bränslecell.
Jag har frågat hur ofta de kalibrerar sin utrustning, och har fått till svar av flera, att de för det minst en gång per månad.
Kan vara bra att fråga om man blir stoppad.
Känns bra att veta att egna utrustningen i alla fall är uppdaterad.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Jag brukar lämna vår Dräger 3000 till clas ohlson för kalibrering, en vän till mig har en exakt likadan som han lämnar in hos sin lokala åf varje år, vi brukar prova när möjlighet ges att jämföra deras utslag, båda visar på sista decimalen lika ... varje gång... det är ett gott betyg enligt mig.
Jag har aldrig fått vänta mer än en vecka innan jag fått min åter till butiken efter inlämnandet.

(om man köpt den hos C O så ingår 1:a kalibreringen utan kostnad)

Stämmer bra att första kalibreringen ingår i köpet hos C O,
vilket inte mig veterligen görs när man köper den hos andra butiker.

Glädjen

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026

Hej,
Har precis kalibrerat min Dräger 3000 hos motormännen,200kr + 49kr i frakt
åter på en vecka. ej medlem 350kr + frakt.
Motormännen ger också färjerabatter samt gratis årsavgift på brobizz vilket vi inte har i Husbilsklubben.
Hälsningar
Glädjen

Toppen