• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kaffekokning

F

F.d. 55414

Guest
Vi har köpt en moccabryggare forever på Claes Ohlsson. Vi trivs med den bortsett från att den är lite för liten för oss. Den rymmer bara ca 3,5 dl. Vet att det finns en större modell. Är det någon som vet var man kan köpa en sån?
Träffade en tysk familj som sa att de köpt på nätet. Glömde fråga var. Jag vet inte var jag skall söka. Tacksam för tips.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kaffekokning

Bialetti Moka Express är den originella, ursprungliga mokabryggaren från italienska Bialetti. Med denna klassiska mokabryggare lagar du en äkta italiensk kaffenjutning!

Moka Express-bryggaren är tillverkad i aluminium, och den lämpar sig för alla spistyper förutom induktionsspis. Använd finmalet espressokaffe för bästa resultat.

Pannan finns tillgänglig i flera storlekar: 1, 2, 3, 4, 6 och 9 koppar. En kopp motsvarar en espressokopp, dvs. ca 50-60 ml kaffe.

maxivan

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
26086
Medlemskap
2025

Det finns även en 12-voltsvariant. Jag köpte en sådan för 2 koppar när jag var på Island för några år sedan, men jag har inte testat den än.

F

F.d. 25491

Guest

Vi har en pressobryggare för 8 koppar som funkar bra för oss, nackdelen är ju att man då får värma vattnet i ett separat kärl och hälla i bryggaren men fördelen är ju att man inte behöver el. Lite sump blir det men häller man försiktigt så fixar man det, kaffet blir väldigt gott. Vi har använt både vanligt bryggkaffe och bryggkaffe avsett för pressobryggare och det blir ingen skillnad. Den köpte vi på Bagaren&kocken, de kanske även har en sådan som du söker annars har kaffegrossisten en för 6 koppar.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Varför inte bara koka upp vatten på gasolspiseln och sedan brygga direkt i en termos via ett melittafilter? Snabbt och effektivt sätt som ger gott kaffe nästan av hemmakvalitet och man minskar dessutom sitt elbehov i husbilen.

230 volt vill vi av bla "frihetsskäl" inte vara beroende av, allt fungerar ändå (med solceller) om man rättar sig efter bilens normala förutsättningar. Användning av gasol blir billigast och skapar minst komplikationer och max frihet, i varje fall upplever vi det så.

F

Floryd

Guest

Jag köpte en pressobryggare på Ikea för en hundring. Jag tycker att kaffet är gott. Lite sumpigt som sagt men gott. Maken tycker att sumpen är otäck så när vi hämtar Hugo Husbil i Lidköping nästa vecka kommer vi nog att köpa en ståltermos och använda vanlig melittatratt till den.
:msn_coffee:

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025
F

F.d. 53078

Guest

Aluminium avsöndrar smá mängder med:
Oxid
Nitrat
Chlorine

Avsöndringen är väldigt lite och till en kaffepanna avsöndras det väldigt lite, men vet man om det kan man köpa en i rostfritt istället.
En läkare kan säkert utveckla svaret bättre än jag.

Det farliga är att använda det till surt som :
saft, juice, soppor, krämer eller mos av rabarber, bär och frukt,soppor, sáser och inläggningar av till exempel tomater och surkál eller annat som är surt.

När jag menar sök pá bilder sá titta enbart pá dom som man har till bara gas inte el som denna nedanför denna har vi hemma till gasspisen. Samma som nästan alla här. Finns i olika storlekar.

Bilagor

• kafetera.jpg
    kafetera.jpg
    16 KB · Visningar: 204
Toppen