• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kaffe i datorn..........

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Tillhör nog de mest klantiga människorna i världen känns det som just nu. Har lyckats med att slå ut en hel kopp kaffe - utan socker tack o lov - på tangentbordet. Detta hände i går. Torkade upp det jag såg och vände datorn upp och ner och hoppades att datorn inte tagit skada.
Starade upp den idag och den fungerar men tangentbordet fungerar bara delvis. Fick då rådet att ta bort knappsatsen och köra den i diskmaskinen--hemska tanke. Nåväl går det åt skogen så gör det. Surt för datorn är bara en knappt ett år gammal Acer EEE som varit ordentligt behändig.
Vi får se hur det går
Ha D Bror

Bilagor

• 19 dec 2009 009    A.jpg
    19 dec 2009 009 A.jpg
    289,2 KB · Visningar: 11
  • 19 dec 2009 010.jpg
    19 dec 2009 010.jpg
    488,3 KB · Visningar: 6
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Kaffe i datorn..........

Diskmaskinen låter lika brutalt som vinkelslipen.
Tvätta med 96º alcohol och sedan med spray som du köper i elektronikaffären. Kontakt plattorna består av kol som lätt tvättas bort sedan fungerar inte knapparna. Så tvätta inte gummit.

Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Håller med Juan. Du kan lika gärna köra tangentbordet i tvättmaskinen. Varför inte vittvätt med centrifugering! Så blir det både rent och torrt. :) Nä, nu var jag dum Bror! Lyssna på Juan men kom ihåg att spriten är till tangenterna!

Krister N

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Diskmaskinen låter lika brutalt som vinkelslipen.
Tvätta med 96º alcohol och sedan med spray som du köper i elektronikaffären. Kontakt plattorna består av kol som lätt tvättas bort sedan fungerar inte knapparna. Så tvätta inte gummit.

Alcokol i datorn?????!!!!! nej nej det är till den som trycker på knapparna. Ja ja kanske inte 06 procent även om man skall tänka på procenten.
Åker till Kjell & co och köper någon sorts elektronikcleaner i morgon, känns faktiskt bättre.
Blir bara så förbannad på slarvet
Hälsningar Bror

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Håller med Juan. Du kan lika gärna köra tangentbordet i tvättmaskinen. Varför inte vittvätt med centrifugering! Så blir det både rent och torrt. :) Nä, nu var jag dum Bror! Lyssna på Juan men kom ihåg att spriten är till tangenterna!

Krister N

Ja de va du...........men jag kommer över det. Tror jag.........??!!:confused:;):rolleyes::(:oops::D
Hälsningar Bror

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har tidligere benyttet skylling med rent vatn og deretter lufttørking i noen dager. Dette reddet ca. 75% av alle tastaturer som fikk kaffe og de med CocaCola som jeg fikk inn mens det fortsatt var rennende syre. Problemet er tørkeflekker som ikke løser seg opp igjen. Bruk av en god elektronikspray etter skyllingen skulle øke muligheten for berging av delen. Viktig er det at kaffe ikke får tørke inn i tastaturet, dels isolerer det på kontaktflatene og dels sliter det på de mekaniske delene.

F

F.d. 17148

Guest

Tvättar alltid mina tangentbord under rinnande hett kran-vatten ca. 10 min.
Spolar rejält rakt igenom allt. Om det är trådlöst, se till att ta ut batterier innan!
Sen torkar jag över ett element några dagar.
Har gjort så i många år, hittills har alla överlevt.
Även dom som fått annan vätska i sig innan.

F

F.d. 53078

Guest

När jag nytillverkar elektronik så tvättar jag alltid i 96º alcohol.
Det riktiga sättet är att tvätta i ultraljud med freon TMS som är oskadligt för ozon täcket. Om du plockar isär tangentbordet så ser du att överdelen består av en gummimatta denna kan du tvätta på åvansidan. På undersidan ser du att det är små svarta runda plattor dessa får du inte peta på det är små kolplattor som kortsuter när di trycker ned en tangent. På kretskortet dä du ser att det är guldledningar dessa kan du tvätta med ren alkohol och sedan i spraya på elektronic cleaner.
Denna alcoholen är INTE för invärtes bruk och smakar . Ta helldre en Guicky.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vilken otur Bror...hoppas att du får ordning på den...och ställ sedan kaffekoppen på behörigt avstånd från datorn i fortsättningen!

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Du ska inte vara allt för ledsen för malören med kaffet efter som det var en Acer så kan du förvänta dig att den ändå snart pajar. Sonen har reparerat sin tre gånger och sedan fått pengarna tillbaka.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Mycket elektronik kan tvättas i diskmaskinen. Men man måste låta den torka i många dagar därefter, så man är säker på att allt vatten och fukt försvunnit.
Har tvättat kretskort tidigare på det sättet utan problem.

Ett riktigt skitigt moderkort med intorkat kaffe på fixade jag med rotborste. Men då var ju alternativet i alla fall att bara kasta den annars. Den fungerade felfritt efteråt, vilket förundrade även mig.

Mobiltelefon tror jag slutar fungera om man blöter dem. Så det gäller inte mobiltelefoner.

Att tvätta i tvättmaskin eller köra i torktumlare är ju helt galet. Det blir ju mekansik åverkan.

Ultraljudstvätt är nog helt ok det med. Men min ultraljudstvätt är i alla fall för liten för något större än en fjärrkontroll.

Alkohol dunstar ju rätt fort, och det är ju bra.

Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

När datorerna kom till mitt jobb fick vi gå en kurs om datorsäkerhet. Det första som sades var just säkerhet för datorn. Inget kaffedrickande när man jobbar med datorn.

Det rådet var tydligen ganska bra.

En jobbarkompis barn stoppade fjärrkontrollen i ett glas Cocka Cola. Den blev aldrig var den varit.

F

F.d. 29841

Guest

Köp en NYA dator. Slipper du en massa besvär.
Jag tappade yelefon i toalette, men som tur vd hade jag spolat.
Det blev en ny telefon, inte håller man väl på med gammalt skit å rengör ..
/Vidhem

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kaffe och datorer hör ihop. Det är ganska vanligt. Du är varken den förste eller siste, som häller kaffe i maskineriet, Bror. Den kan hända den bäste (det har hänt mig) :D

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Bror, kolla på Kjell & Comp där får du ett nytt tangentbord för under 200kr.

Använda sprit för rengörning........låtersom spritmissbruk;)

Annars så kanske det fungerar med "elektronikcleaner" som t.ex. Biltema har.

F

F.d. 16416

Guest

Du är som sagt inte ensam!!! Min ASUS mini fick min påtår. Försökte med flera av de rekommenderade knepen...men förgäves. Skickade efter ett nytt hos en firma i Linköping...Zand Group, som säljer delar till ASUS och Acer. Försöker nu att inte ställa fikamuggen mellan blåtandsmusen och tangentbordet!!!
Tror ett nytt tangentbord till din Acer kostar runt 300 plus moms.
Roadglider

Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

För säkerhets skull kanske man ska undvika ultraljudstvätt av halvledare (IC-kretsar och transistorer mm).
Dagens kretsar har tunnare ledare och tål ännu mindre skoj än de specialtransistorer som fick en mycket kostsam ultraljudstvätt i en 40 kHz industritvätt för många år sedan.

Destillerat vatten innehåller inte de salter i små mängder som vanligt kranvatten innehåller men värst är givetvis havsvatten - en påslagen telefon som hamnar i havet är förlorad - kanske i dubbel bemärkelse!

Denaturerad etanol (rödsprit) lämnar en beläggning så det kan vara lämpligare med metanol eller isopropylalkohol för rengöring av elektronik.

Vattenlösliga olyckor i tangentbordet - usch för brunt amerikanskt bubblande sockervatten - tvättas med destillerat vatten, avjoniserat batterivatten duger fint. Ta bort alla ev. batterier först!

F

F.d. 55334

Guest

För inte alltför länge sedan lyckades jag tippa en mugg kaffe över tangentbordet på sambons laptop - inte populärt. Men laptopen fick stå och torka för sig själv och så småningom var det frid och fröjd igen. Utan sprit eller annat. Kanske bara tur, vad vet jag.

Ha det gott
Agneta W :oops:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om lykken er der med dagens tynne filmbaserte tastatur så unngår en at det kommer noe inn til kontaktene og allt går bra.

Toppen