• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kablage på taket

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
En liten fundering vid kabeldragning på tvären över husbilens tak.
Ska man lägga distanser under kabel/kabelkanal för att ev. förhindra vattensamling?
Eller är det överkurs

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kablage på taket

Hej Winamp, jag har några gånger i det sammanhanget struntat i vanliga kabelkanaler, och i stället använt mig av eloxerade aluminiumrör (kanske 12 eller 16 m.m. Ø) och limmat fast dem på typ, små gummipuckar som i sin tur är limmade på taket.

Som gummipuckar kan man använda de där gamla klassiska runda dörrstoppen eller gummifötterna som skall sitta med en mittenskruv. Utan skruv och bara fästa med, typ Casco marin eller liknande som jäser upp i skruvhålet, och en halvmåne bortskuret för att lägga/limma röret i så funkar de bra.

8871252852766.jpg

Om sedan rörens ändar är fästa i något, kanske ev. solcellens ram och takgenomföringen, så sitter det fast bra och vattnet kan passera.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Täpp till röröppningarna och sladdarna med en klutt silikon eller kladd så rören inte fylls med vatten som kan frysa.

Senast ändrad:
Toppen