• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KABEs supervagn?

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag såg det också.
Stannade och pratade med chauffören vid Sillekrog.
Han sa att den bara ställs upp på mässor och har grön skylt.
Vad han visste var det ingen som hade sålts....

Om jag inte minns fel så köpte Ingemar Johansson en sådan efter han blivit världsmästare.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har för mig att" Lurch" i Grums hade en ståendes på 90-talet någon gång , ingen vagn som var i produktion utan mer som ett jippo.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hämtat ur mitt originalmanus tll minnesboken om Kurt Blomqvist och Kabe:



Till den så kallade ”Ohoj-utställningen” 1971 i St. Eriksmässans lokaler i Stockholm, hade Kurt tagit fram en verklig publikmagnet – världens första husvagn med två våningar.

”Vi ser det som ett både trevligt och nyttigt experiment, och det finns alltid köpare”, sade Kurt vid introduktionen.

– Men samtidigt var vagnen en del i vårt utvecklingsarbete, avslöjar Kurt, för det var den första vagn vi byggde där även väggarna var gjorda som sandwichelement. Och ett så exceptionellt bygge borde ju verkligen kunna visa vad metoden dög till!

Dubbeldäckaren var baserad på Kabes största modell, Diamant, och planlösningen i bottenvåningen var i stort sett bibehållen. Men där garderoben normalt hade sin plats, gick i stället en trappa upp till ovanvåningen. Där uppe fanns ett rejält tilltaget sovrum med bäddsoffa för två och en lika rejält tilltagen solterrass, och det hela påminde inte så lite om en husbåt.

Som så många gånger förr, var även denna prototyp klar precis innan mässan skulle öppnas, och färden från Tenhult till Stockholm blev ett litet äventyr.

– Jag krokade på den 370 centimeter höga vagnen bakom min gamla Mercedes och på kvällen gav jag mig iväg norrut, berättar Kurt. Och hur mycket vagnen vägde, vågar jag bara inte tänka på.

I inte alltför hög hastighet – vagnen var ju både tung och vindkänslig – gick resan norrut utan större bekymmer.

– Men i trakten av Norrköping var det stopp, fortsätter Kurt. För där stod polisen!

– ”Vi har fått en rapport från Luftfartsverket om att du bländar flygplanen” skämtade polismannen som stoppade mig, minns Kurt, och han syftade naturligtvis på att bilens strålkastare pekade nästan rakt upp i skyn.

Men polismannen kunde inte dölja sin nyfikenhet för den underliga skapelsen bakom Mercedesen, och snart fick Kurt demonstrera vagnens alla finurliga finesser.

– ”En sådan här vagn skulle inte vara dum att ha”, konstaterade han innan han lät mig fortsätta färden med en uppmaning att ta det försiktigt, fortsätter Kurt.

Minst lika positivt blev mottagandet på Ohoj-utställningen, och trots att det stod hela 48 000 kronor (dubbelt så mycket som för en normal husvagn) var det många som visade sitt intresse.

– Något mer än en prototyp blev det dock inte av det projektet, avslutar Kurt, men bygget gav oss mycket värdefull erfarenhet.




Till 2008 var det dags igen. Jag återger:



Årets – i alla bemärkelser – största nyhet kommer från Kabe och är en tvåvåningsvagn med namnet Tower.

– Vi har ju redan gjort Europas längsta husvagn, säger vd Alf Ekström och syftar på Royal Hacienda. Och nu gör vi Europas högsta!

Den 8,2 meter långa vagnen (exklusive draget) mäter 4,4 meter på höjden, vilket bland annat innebär att det är ståhöjd även i ovanvåningen.

På bottenvåningen finns både vardagsrum, kök med frukostdinett och sovrum med bekväma enkelsängar, och på ovanvåningen ett ”mysrum” med L-formad soffa samt barskåp med vinkyl. Från detta mysrum leder en dörr ut till den främre delens tak, som kan användas som solterrass.

Någon serietillverkning är inte planerad …




Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen