• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kabeldragning i bilen??

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag vill ha högtalare baktill i bodelen och dra kabel från bilstereon som har två RCA-kontakter för högtalare. Men att ta sig in bakom paneler m.m. är svårt.
Finns det något system man dragit tidigare kabel efter eller måste man lossa panel efter panel för att till slut komma fram med nya sladdar dit man vill? Vilken väg är bäst? Jag har en Adria Coral -09 ... om någon har tips.
Skulle det gå att ansluta någon bluetoothsändare i de båda preamputgångarna och har trådlösa högtalare?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: kabeldragning i bilen??

Jag skulle sticka ner en slang med två dubbelledare för högtalarna från radiouttaget ner mot höger hjulhus. Du kan komma åt ganska bra genom att ta bort locket ovanför radiouttagen (eller om du har en pappershållare på din bil där) så är det lättare att komma åt. Sedan kan du lossa plastlisten mellan golvmatta och hjulhusinklädnad och fortsätta kablarna där ner till fotstegsbaljan. Den demonterar du sedan och hittar då kabelkanaler som du kan lägga fortsättningen i bakåt till bodelen.

Jag vet inte vad du har för modell och planlösning av Coral. I vår 660SL -08 har vi en kort soffa/fåtölj bakaom passagerarsätet. Den innehåller EBL och bodelsbatteri. Under dessa finns ett utrymme som har kontakt med det upphöjda golvet under bordet. Jag har där kunnat dra kablar tvärs bilen och sedan fortsätta bakåt i soffan längs ytterväggen, sedan toaletten och fram till garaget.

Här kan det bli svårt att få upp kablarna om du vill ha dem på bakväggen. I värsta fall får du använda en synlig kabelkanal. Jag har sett sådana i träimitation och det finns kanske att få tag på sådana som är någorlunda lika inredningen i övrigt.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: kabeldragning i bilen??

Har gått över till blåtandhögtalare Bose Soundlinkk mini.
Fördelen är att inga nya installationer behövs samt att den är mobil...kan användas både ute och inne i husbilen, hemma etc. Väldig bra ljud trots litet format.
Använder numera mest surfplatta som ljudkälla via appar som Spotify, Tunein, Sveriges Radio. Om man inte har bilradio med blåtand, finns sändare Roxcore hos Kjelle...
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    2 MB · Visningar: 24

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: kabeldragning i bilen??

Har den inkopplad även i TV'n, gör stor skillnad på TV-ljudet.
I min sovrum-TV har jag en Philips BT6000, relativt bra, men inte alls i klass med Bose Soundlink Mini II.

Och förstås, mobiler och platta med "mastodontmusikbibliotek" svarar för skön musik via Bose'n. Den är verkligen prisvärd och imponerande.

Har man råd köper man en SoundLink® Bluetooth® högtalare III, ca 3500 kr. Vilket ljud!
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: kabeldragning i bilen??

Jag har i princip samma problem. Behöver 12 volt i bakre delen av husbilen. All befintlig kabeldragning ligger i väggarna, omöjlig att koppla på. Man vet ju inte vilka dimensioner kablarna har och vilka förbrukare som är kopplade till dessa kablar. Jag tar det säkra före det osäkra och drar helt nya kablar från bodelsbatterierna i framdelen av bilen. Enda sättet är att dra de nya kablarna under bilen i separata kabelrör. Det är viktigt att veta vad man gör med det elektriska. Även 12 volt kan vara riskfyllda. Höga strömstyrkor kan uppstå snabbt. Det dröjer nog ett tag innan man kan "strömma" el i luften.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kabeldragning i bilen??

Hejsan, en metod som innebär lite extra arbete första gången men som kan lösa framtida behov av fler kablar mellan front och bak på husbilar kan vara att dra en s.k. robotslang från under instrumentbrädan eller från motorutrymmet, under hela bilen och upp genom golvet längst bak, så den kommer upp i ett skåp, en soffa eller bakom någon panel. En dia på slangen på kanske 25 eller 30 m.m. gör att det får plats både el, högtalar och backkamerasladdar i slangen.
Man får dra den under bilen och fästa upp den ordentligt med rosfria klammer och/eller ev. bra buntband vid balkar m.m.
En robotslang ser ut som en flexslang för att dra el inne i husväggar, men kraftigare och hållbarare. Det finns även Y och T kopplingar m.m. till dem.
För att undvika framtida problem, så var gång man drar in en ny kabel i slangen så drar man även med ett starkt snöre eller liknande för att ha redo till nästa gång man vill dra en ny kabel.

images.jpg
9805524_1.jpg
ladda ned.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: kabeldragning i bilen??

Har du undrsökt så det inte är en extra kabel dragen redan. Det är det på vår. Sitter fastbunden under handskfacket, och slutar i garderoben . Men vår är en 06:a
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: kabeldragning i bilen??

Det var många möjligheter som kom. Ska kolla om det finns redan dragna kablar. Hittade kabel till backkamera i ett skåp över sängarna. Hittade ännu en kabel (omärkt) i skåpet över bordet. Ska leta vidare efter kablar och kabelkanaler. I sista hand drar jag nog nya rör under bilen. Radio med bluetooth lockar också. Kanske enklaste alternativet?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.928
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: kabeldragning i bilen??

Har gått över till blåtandhögtalare Bose Soundlinkk mini.
Fördelen är att inga nya installationer behövs samt att den är mobil...kan användas både ute och inne i husbilen, hemma etc. Väldig bra ljud trots litet format.
Använder numera mest surfplatta som ljudkälla via appar som Spotify, Tunein, Sveriges Radio. Om man inte har bilradio med blåtand, finns sändare Roxcore hos Kjelle...

Har jag förstått dig rätt att även om man har bilradio med blåtand så behöver man en blåtandssändare för att få ljudet till blåtandshögtalarna?

Hälsar Kjell
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: kabeldragning i bilen??


Kjell1351
Finns inbyggd blåtand i radion behövs ingen extra sändare. Bosen har ca tio tim speltid uppladdad. Brukar ladda upp den ca varannan dag. Funkar även via aux uttag.
 
Toppen