• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

S

StorDansk

Guest
Ska börja fundera på vilka kablar och inkopplingar som ska gälla för att hämta laddström
från generatorn till laddaren för att ha fulladdade bodelsbatterier!
Har två VARTA AGM på 95Ah vardera, avstånd till generatorn blir mellan 2 och 3 meter.
Senare är det tänkt att jag ska koppla på en solcell på mellan 100 och 150 watt,
men det är en annan historia!


D250S_dual.jpg

Det följer med en diger manual till laddaren men ingen stans nämns något om vilka
kabelareor som är lämpliga!
Har förstått att man måste säkra upp kablar till runt 65 ampere lämpligt material?

Man vill ju inte riskera att elda upp åbäket. :)

varta.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.204
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Titta på sidan SE-85 i den manual du visar så finns tabell. Jag valde 10mm2 (2m) till batteri i 6mm2 (3m) till generator.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Hej Finn
Jag rekommenderar att du tittar i Skyllermarks fina instruktionsbok som finns här
http://www.skyllermarks.se/wp-content/uploads/2013/04/Skyllermarks-Elguiden-2013-uppslag.pdf

Tittar du i tabellen så ser du att de långa kablarna mellan start och och bodelsbatterierna bör vara på 50-70 kvadret är ju ganska kraftiga dimensioner.
Om du jordar bodelsbatteriaerna i chaasiet som vi pratade om skulle du kunna nöja dig med en 10 kvadrat jordkabel som då blir parallelkopplad med chassiet.

På sidan 33 får du lite tips om hur du ska montera säkringarna och dimensioneringen av dom.
 

Linus-sweden

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
12350
Medlemskap
2024
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

när jag monterade våran "dual" valde jag kablar efter "smartpass" listan på samma sida. Då slapp jag byta kablar när jag senare utökade med
tt smartpass också...
Kan förövrigt säga att jag är mycket nöjd med ctek-laddarna!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Hej Finn
Du får et spændingstab på 0,4 volt ved kun at anvende 6 qmm i 3 meter med 22 Amp (C-tek max.) fra generatoren til C-tekken.
Det ville jeg ikke være tilfreds med blot for at spare lidt kabel-gods'.
Hold dig hellere til mindst 16 qmm det giver kun 0,15 volt spændingstab.

Kalkylator för kabelarea

16 qmm finder du bl.a. i almindelig tynde' ladekabler.

C- tekken kan ikke give flere watt (AxV) en den bliver forsynet med - om alle omstændigheder - ellers er evighedsmaskinen opfundet :D
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Skyllemarks hemsida visar vad Bredomobil sagt i många inlägg, har man mycket stora batteribankar som utnyttjas till max behöver man ytterst grova kablar och anslutningar från generatorn.
Förlitar man sig på generatorn för batteriladdning så är ett litet spänningsfall av stor betydelse då batteriets laddning styrs av spänningen samt dess behov (laddningsgrad)vilket man kan läsa om på Skyllemarks hemsida eller i Bredomobils inlägg/trådar.
En Cetek D250S Dual utan Smart-pass är faktiskt inte lämplig för mycket stora batteribankar då den maximalt laddar med ca 300W (om batteribanken tar emot det) vilket kan bli för lite för de med mängder av Ah i sin batteribank och utnyttjar den fullt ut.
Detta är ett av skälen till att åsikter om Cetek- D250 kan skifta.

Cetek D250 S Dual fungerar mycket bra för oss med måttlig batteribank och det finns inte alls behov för extrema kabelarea om man har en DC/DC-laddare som den är, man behöver därför bara följa den av Cetek rekommenderad kabelarea.
Man har faktiskt nästan inget att vinna på mycket grova kablar in till Cetek-laddaren.
DC/DC-laddaren reglerar laddningsspänningen korrekt och ger upp till 20A till batteribanken om behov finns (laddningsgraden kräver det).
Om man har ett spänningsfall in till laddaren på hela 0,5V vid 20A (14,0 i stället för 14,5V) ger det endast 10W skillnad (280W mot 290W) i max effekt vilket spelar det ytterst liten roll då reglerspänningen till batteribanken fortfarande är korrekt så fort man har laddat batteribanken till ett effektbehov under 280W.
Har man ett spänningsfall på 0,5V utan DC/DC-laddare vid 20A är full laddning i batteribanken mycket svår och tidskrävande att uppnå så då finns verkligen behovet av nya kablar/anslutningar.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Bäckmark
Jag tror att vi har glömt bort, att det finns betydande skillnader i typ av batterier som vi laddar.
Ett AGM batteri kan absorbera så mycket ström för sig som två vanliga eller GEL batteri. Laddningsström 02:01 - från början.

Tyckes du verkligen att jag har mycket stor batterikapacitet ?
- jag har bara 3 x 70= 210 Ah AGM Ah för bodel + 70Ah AGM Ah för start, men sammansatt som alla andras batterier under laddning.

Men den viktiga skillnaden, jag bara använder AGM över allt och i samma cell storlek, så regleringen är 100% batteri harmonisk.

Därför, mina batterier kann använda mer än 125 A (>1500 watt !) genom bara liten laddning ca. 1000 wattH av möjligen 2600wattH C20/2 - minimum 11,5 Volt.

Men för F.- det är batterier som bestämmer laddning - kungen i sammanhanget laddning - så du Bäckmark även skrivet tidigare.

GET IT !
:twitcy:

Därför tyckes jag att vara den snabbaste laddanda i HBK, men egentligen har jag bara en 73 A generator.
Så om någon med en generator t.ex. 140A kommer att göra bättre - så är möjligheten där.
Kom igen, det är nog inte alla som veklingar gömmer sig bakom teoretiska påståenden.
- Även om de arbetar med liknande ström i vardagen.
:twitcy:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t62851/

:twitcy:

PS. Jag har inte skrivit något negativt om C-tek dual här i tråden,
- Låt känslorna bli på plats - tack.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Finn
Det er rigtignok hvad Bäckmark skriver at der er kun ca. 10 watt =~1A forskel i opladningen, men har du kablet, kan du ligesågodt bruge en god tykkelse - det tæller altsammen.
Skulle du ønske en hurtigere ladning senere hen, så har du kablet installeret, som vil noget' mere.
En anden med Mercedes Sprinter ville vist nok' bruge en " by pass" over C-tekken for hurtig opladning - tænd og sluk undervejs.
:)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Kul att se att ni funderar på min installation, det gör jag med, min vånda består mest i
att jag inte rigtigt har fattat det här med "Ohms lag".
Vad jag säkert vet är följande, min batteribank är 2x95Ah AGM från Varta, (eftersom bygget stannat av
för tillfället har jag lagd beräkning av förbruket åt sidan).
Generatorn ger 14,5 volt vid tomgång, hur många Watt den är på har jag ingen aaaning om,
bilen är en Fiat Ducato 2,8 turbo diesel 1999? Generatorn är från Bosch.
Längden blir, mellan generator och Ctek, max. 2,5 meter beroende på var jag hittar en
genomgång i torpedväggen som passar, batteribanken och Ctek placeras i en låda
bakom passagerarstolen, när jag skaffat ny byggplats kommer även en solcell att monteras
och anslutas till D250S Dual.
Känner mig mycket osäker pga. mina bristande kunskaber, så fortsatt gärna ni Snillen,
att spekulera. Jag suger in så mycket jag kan få plats med i mitt lilla huved.

PS.
Funderar på att slakta en helt ny startkabel på 8 kvadrat som jag aldrig använt, men
som av någon anledning fanns i mitt förråd, räcker den, den är 2.5 meter?

PS. PS.
Säkringshållare och flatsäkring att sätta närmas generatorn från Skyllermarks har jag inhandlat!
Plus lite annat smått och gott, det blev 1000 spänn utan vidare!
Och nytt startbatteri från Batterilagret 100Ah för 999:-
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Sorry grabbar, nu har jag gått tillbaka och försök åter en gång att förstå det ni försöker
lära mig, ser att du, Bredo, länkar till 24volt.se, där finns ju förutom kabelarea en
självspelande Ohms Lag, för att kunna gå till botten med problemet (begipa) måste jag
även försöka leta rätt på hur många ampere som kommer från generatorn?
Eller hämtar Ctek bara så många A som den behöver?

Jag äger en Digital Multimeter från: Digital multimeter - Biltema
går det mäta A med den eller? (Jag sa ju att jag inte kan detta:mad:) Men det svider att
erkänna! :cool:

En annan fundering, killen jag köpte Skyllermarks-prylar av sålde på mig en flatsäkring
att ha närmast generatorn på 100A, är inte det lite högt?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Finn
Sammansättningen av strömmen i en husbil, beror mycket på behov.
Hur ofta kör du och hur länge.
Om du kör bara till en campingplats och stannar i mer än 3-4 dagar är solceller en bra investering.
Om du kör varje eller 2. dag mer än 2 timmar är AGM-batterier en bättre investering.

Om du har en daglig konsumtion av mer än 500 wattH och inverter> 300watt är kraftiga kablar en bra investering.

AGM batterier är bra för husbilar och har flera bra funktioner:
tolererar snabb laddning och urladdning
liten självurladdning och lång livslängd.

Din generator är förmodligen minst 70 ampere, och levererar den till tomgång 14.5 volt med ljus och vad som annars skulle användas under genomsnittlig körning ( t.ex. kylsk.),
kan du troligen efter att ha använt 1000wattH, ladda AGM batterierna på 2 timmar.
När du använder Ctek dual kommer förmodligen att pågå 3-3 ½ timmar, om du inte användar by-pass från början.
Å andra sidan, kan du sedan få laddning från solceller med dual'len.
Fördelaktigt när du stannar i flera dagar.

Beroende på dessa fakta, kan man dimensionera kablarna.
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Hej Bredo,
enda säkra förbrukaren så länge är kylboxen från Harald Nyborg som du tidigare
rekimmenderade, 38L kompressor, 68W vid drift, men den går inte så ofta och är otroligt
tyst, Artnr. 8896 i deras camping-katalog.
Räcker till en kall pilsner och lite mat, fryser ner till 18-, har testat, inga problem.
Laptop körs direkt på en 12V laddare från Kjell, 12Â*V-laddare till datorer > Laddare | Kjell.com


Belysning endast LED (ej installerat), max. 20W? Kanske 50W, vet ej.
Kommer att installera en bilradio i bodelen också, hur mycket kan en sådan dra?

Camping i nödfall och som du säger blir det att köra vidare minst varannan dag,
vad tror du Bredo?
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Enklaste lösningen är ju oftast den man kommer på sist!
Kollade i instruktionsboken, min bil är försedd med en generator på 110A :yes:
Så nu vet jag!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Kabelarea vid montage av CTEK D250S Dual?

Hejsan
Liten upptagen uppgradera Internet. Nu använder jag 3G/4G LTE mobil. :)

Med en 110A generator och bra AGM-batterier, har du chansen att göra snabbare laddning än mina - jag har hoppats på länge att någon kommer :)
Det enda hindret kan vara ditt start batteri - men det kan kringgås genom att passera förbi Ctekken med bryter (omskifter) på + från generator - men det kräver lite elektronik skicklighet.

Så länge du använder under ca. 120-150 watt, inkluderat ljus på bilen, för något annat än laddning under körning, da tror jag inte det blir ett problem, med direkt och full laddning - även till start batteriet.

Om du kör varje dag eller varannan dag - så vänta att fundera på solceller innan du behöver - jag tvivlar på att du kommer att behöva solceller.
 
Toppen