• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabelarea Truma combi 6D

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Jag skall montera en Truma combi 6 D och har en fundering. I manualen står det: Värmaren måste avsäkras med 20 A. I förekommande fall måste hänsyn tas till spänningsfall i försörjningsledningen.
Kabellängd 5,0 m -7.5 m kabelarea 2 x 6.o kvmm
Värmaren drar som max 7 A
Men om jag använder 24volt.eu så vid 5.0 m längd och 20 A skall jag använda kabel med kabelarea 10 kvmm och vid 7,5 m skall jag använda kabel med 16 kvmm area.
Räknar man på att pannan drar 7,5 A och en kabellängd på 7,5 m så skall kabeln ha 4 kvmm area.
Min fundering är att om kabeln avsäkras med 20 A måste man då inte räkna med att det kan gå 20 A i kabeln.
Tack på förhand

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Kabelarea Truma combi 6D

Enda tillfället som det möjligen kan gå lite högre ström i matarkabeln är när gasolen skall tändas. Men detta sker under en så kort stund att det knappast behöver tas med i beräkningen av kabelarean. Beräkna utifrån de 7 A som värmaren drar i driftläge.

I vår bil tycket jag inte kablaget var speciellt grovt, möjligen 2,5 kvadrat, men det kan ju vara kabel på 4 kvadrat med tunnare isolering som gör att den inte ser så grov ut.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det måste vara så att just i startögonblicket kan den dra mycket mer eftersom den skall säkras med 20 A. Men att det starttiden är så kort och därför är ledningarna tunna. Tror jag är väl bäst att tillägga.
Ha det

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Precis, man dimensionerar kablarna för en driftström. Säkringen däremot löser ut vid kortslutning, den korta tiden klarar kablarna utan vidare 20 A.

Toppen