• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

KABE vs Knaus

Mlg72

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Skellefteå
Hej, vi funderar på att byta upp oss till en bättre begagnad KABE 810 2015-2018 eller köpa en ny Knaus Live 900. Vi (2st) som använder oss av husbilen året runt och fri campar helst runt i kring städer. Då vi bor för lång norrut måste vi alltid transportera oss 60-80mil innan man kan börja "campa" så det är höga krav på hastighet och väghållning..
Någon som har erfarenhet eller råd om vilken av dessa två modeller vi skall välja?

Tacksam för hjälp!
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
När det gäller väghållningen är en treaxlad en klar fördel. Kabes 810 finns både som tvåaxlad och treaxlad
där även den treaxlade är mera fördelaktig viktmässigt. Hastigheten klarar dom båda med råge av dom
hastigheter vi har. Sedan det där med transportera 60-80 mil innan campingen kan börja förstår vi inte
då vi här uppe i Norr har många många guldkorn att utforska. Lycka till med valet önskar Häggen i ett grått Umeå
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nytt är en helt underbar känsla, om allt fungerar som det ska.
Vi kunde köpt en helt ny husbil hos husbilsfirman med flashigare inredning, valde istället att betala 10% mer för en begagnad husbils som var 2 år gammal av annat fabrikat.

Första ägaren hade ägt bilen i drygt 1år och vi kunde inte begripa varför han sålde husbilen, men ganska snart förstod vi att han måste haft skitlukt i hela bilen då han använt toaletten för nr2, inte när han stod stilla men sen när han började köra kom lukten fram krypandes. Jag förstod inte heller varför det var så tills jag såg att dom hade använt fel bottenplatta under toakassetten. Tänk att en sådan liten skitsak förmodligen blev väldigt kostsam för första ägaren och tog nog död på stora delar av glädjen med hans nya husbil.

Vad man ska välja måste man känna känna efter själv, förmodligen har någon annan tagit första värdeminskningssmällen om man köper en bil som är ett eller ett par år gammal och förhoppningsvis åtgärdat alla garantifel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag hade valt en ny Knaus,har haft två Kabe tidigare, men en bil byggd på Mercedes hade varit bättre,Rapido,Hymer tex.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Har själva en Knaus men inte just 900 modellen, och är jättenöjd med kvaliteten på Knausen.

Nu är jag ingen expert på Kaben men om jag har förstått det rätt med kommentarerna här på forumet, så är lastvikten låg på just den modellen, men du får säkert svar på detta av dom som har den modellen och kan den bättre.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har själva en Knaus men inte just 900 modellen, och är jättenöjd med kvaliteten på Knausen.

Nu är jag ingen expert på Kaben men om jag har förstått det rätt med kommentarerna här på forumet, så är lastvikten låg på just den modellen, men du får säkert svar på detta av dom som har den modellen och kan den bättre.
Lastvikten är inget problem om den har tandemaxel, om inte så bör man väga bilen för att se om lastvikten räcker.
 
Toppen