• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe Travelmaster -84

F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Ok, det låter ju intressant :) Vilken modell?
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Nu skämtade jag väl mest med att ni skulle köpa min:).
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Kabe Travelmaster -84

Motormännen har lagt ner sin test verksamhet.
MVH Sören


Alt går att pruta på vill dom bli av med bilen så pruta på priset låna bilen och testa den på en verkstad, Motormännen har sådan test verksamhet när det gäller fukt så ärden inte mer utsatt för det än andra 80 talare men vist var där endel fukt skador på den tiden men dett gäller alla oavsett jag har haft husvagnar sedan 1970 olika märke inte bara kabe även om dom övervägt, på den tiden fans inte så bra tätningsmassa så den torkade med tiden men den kann även vara omtätad det var vanligt förr när domm bytte in vagnar pruta allt är prutbart.
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Dessibelle: ok trodde att du skulle sälja :)
 

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
Sv: Kabe Travelmaster -84

vi har en gammal bensinare Peugeot J5 från 1989. Det fungerar alldeles utmärkt. den drar ca1.5l mil. Vi gör en längre tur på sommaren och några små vändor på våren och hösten. vi var som ni vi ville ha en billig bil som det inte gör så mycket att den står mycket.Sen är skatten billigare :mcride:
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Ja, jag brukar säga att den inte ska kosta en massa pengar, då kommer den bara att stå på gården som ett dåligt samvete för att man inte utnyttjar den tillräckligt mycket.

Men som sagt, jag är ju orolig för att den ska vara helt rutten, och att det ska vara en massa mögel. Det lär ju inte vara så hälsosamt att bo och sova i.
Suck, det är så svårt att veta hur man ska göra!!
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Nej köp inget som kan vara "ruttet" hälsan är värd mer så lägg ett par tusenlappar mer på en frisk bil. Det finns ju faktiskt en eftermarknad på den ni köpt och ju bättre vara ni vill sälja ju lättare är det att bli av med den när ni vill byta, för det kommer ni att göra om ni en gång börjat med Husbil:D

Frågan är "vad är en massa pengar". Det är naturligtvis relativt, mycket för mig är lite för andra.

Har ni satt en övre gräns för vad husbilen får kosta i inköp?

Sedan är det driftskostnader, försäkring, skatt, besiktning.
När det gäller skatten diesel kontra bensinbil så vill jag påstå att det inte är "dyrare" över året med en diesel. Hur då?

Jag till exempel använder inte min på vintern. Ställde av den i slutet av oktober 2011. Ställde på den till Påsken 2012, och ställde av den efter påskhelgen.

Då återbetalas ev överbliven skatt och försäkringen övergår automatiskt till en sk. Garageförsäkring, allt utom Trafikförsäkring ingå då om bilen är helförsäkrad.

Överskott på premien och skatt kommer till konton från Försäkringsbolaget och Trafikverket.

Bilen måste vara avställd minst 14 dagar i sträck. Allt detta sköter ni med ett par knapptryck på internet.
Skatten på min diesel är på årsbasis 4653 kr. Men med den tid den är påställd räknar jag med under hälfen, då är den påställd ca 6 mån/år så titta er inte blinda på "högre" vägskatt på en dieselbil om ni inte skall använda den året runt, och om ni nu kommer att använda den väldigt lite som ni nu tror:) utan det är nog diesel vad ni skall satsa på.

Är bilen besiktigad så är det bara att ställa av och ställa på när ni så vill, påställning gäller direkt när ni gjort den så ställer ni på idag så får ni köra idag, räkningen kommer sedan från Trafikverket med ca en månads respit till betalning. Då får ni betala skatten för perioden som alltid är i uppdelad i tre perioder ex. januari, maj, september för dieslar (undantag om skatten är under en viss summa vet ej vilken) är bilen avställd under vintern så får ni ingen skatteräkning för januari exempelvis.
Krångligt? inte ett dugg faktiskt:)
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kabe Travelmaster -84

Husbilen du länkar till ska besiktas innan den får köras på vägarna då besiktningsperioden gick ut 31 mars.
16 ägare. Visst den är 28 år gammal, men tycker den haft många ägare för de få milen. Senaste registreringsbeviset utfärdat 20110727 = troligen då nuvarande ägare köpt den. Behöver inte betyda något, men undersök bilen noga och kräv att den besiktas innan köp.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Jag håller med smålänningen:yes:
Min persnoliga åsikt är KÖP INTE DEN:swoon: Det är något lurt.
16 ägare det är inte bra alls. Bli nu inte nerstämda av detta. Det finns massor av bra husbilar till salu, Sök på Blocket och ni kommer att hitta det ni vill ha.:)
 
F

F.d. 50074

Guest
Sv: Kabe Travelmaster -84

Ja, jag har också reagerat på att det varit många ägare, en ny nästan varje år. Det får mig också att tveka.
Ja, vi letar hela tiden! Från början var vi helt inne på en liten husbil, och har funderat på en VW LT 31:a, den där med det höga taket. Dels för att den är liten, men ändå rymlig tack vare att det är så högt i taket.
Men vi är öppna för alla, alla förslag!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen