• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kabe I810 QB-någon som har erfarenhet?

F

F.d. 53314

Guest
Vi funderar på att byta vår Knaus 800 LEG -05 till en Kabe 810 QB 2013. Intresserad om någon har erfarenhet av den modellen? Funderar över att en så pass tung bil körs på 4 hjul. Hur fungerar fjädringen?
Vi har även tittat på en Burstner Elegance 890 2013. Tacksam för synpunkter på den också.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Kabe I810 QB-någon som har erfarenhet?

Hej
Du skall nog väga bilen före köp. Så stora och välutrustade bilar brukar inte ha så mycket
verklig lastvikt kvar. De flesta bilar i den storleken har boogie bak och 5 ton totalvikt. Här gäller max 4500 eller 4250 så marginalen kan vara dålig.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jag menar att på dessa år jag varit på deta forum så ärdet första gången jag ser ett vettigt svar på en fråga om Kabe det brukar vara trams när man diskuterar det märket.

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

Vi funderar på att byta vår Knaus 800 LEG -05 till en Kabe 810 QB 2013. Intresserad om någon har erfarenhet av den modellen? Funderar över att en så pass tung bil körs på 4 hjul. Hur fungerar fjädringen?
Vi har även tittat på en Burstner Elegance 890 2013. Tacksam för synpunkter på den också.

Pudelmatte frågar om erfarenheter om en viss husbil vilket inte är ovanligt på detta forum. Erfarenheterna kan vara positiva och ibland negativa oavsett vilket märke det gäller. Kan därför inte förstå varför inte ett visst märke tål att granskas. Är glad för alla som är nöjda med sina val och kan förstå att det finns några som är missnöjda utav olika anledningar.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Pudelmatte frågar om erfarenheter om en viss husbil vilket inte är ovanligt på detta forum. Erfarenheterna kan vara positiva och ibland negativa oavsett vilket märke det gäller. Kan därför inte förstå varför inte ett visst märke tål att granskas. Är glad för alla som är nöjda med sina val och kan förstå att det finns några som är missnöjda utav olika anledningar.
Ja det håller jag med om det tål vist att granskas men det görs inte saklligt när det gäller det märket det fins där så många bevis på i trådar här eller hur. håller du inte med om det.

ejerblom

FD HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023

Kan visst hålla med dig att kritik skall vara saklig. Vi kan inte bedöma om andra inlägg inte är sakligt grundade, kan bara relatera till vad vi erfarit. Vi är glada för din skull att du trivs med din Hb.
Med vänlig hälsning ejerblom

F

F.d. 53072

Guest

Jag har en Kabe 810i LB.

Det betyder att jag inte kan svara på själva sängvalet, vi har två enkelsängar med möjlighet att dra ut extra sängbotten och lägga i tillhörande madrass=gigantisk säng i bak.

Så till mina erfarenheter; Bilen går tyst, den är lättkörd, enkelt att veta var man har den på vägen. "automatlåda" och stark motor gör att "man skrattar sig över Alperna"! Fyra däck fungerar utan problem.

Sängkomforten suverän.
Köket med all sin utrustning mer än godkänt.
En tv i umgängesdelen och en i sovdelen gör att vi aldrig behöver missa något.
Och så förstås värmen, radiatorer överallt runt om i bilen, till och med vid framrutan. Värmeväxlare, värmefläktar under stolarna, dieselvärmare och så förstås den vattenburna golvvärmen.

Från min tidigare bil var jag van att lasta hur som helst eftersom jag hade mer än ett ton lastvikt. Nu har jag ( jag har vägt bilen själv) 540 kilo, vilket gör att jag tänker mig för lite extra. Men bara lite.

För mig var det väldigt mycket pengar när jag bytte upp mig. Men nu efter 1100 mil så känner jag att det var värt varenda krona!:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9058

Guest

Har själv en KABE 750WT med enkelsängar och har tittat på I810, men tycker att lastvikten är låg (tänker, full tank, full tank färskvatten, lite i gråvatten tanken och mamma, pappa och barn). Idag har jag världens bästa husbil för att köra med blytackor :twitcy:. Jag kan lasta 1010kg men har inte mycket plats att få in denna vikt :spinny:. Tycker att I810 hamnat lite fel viktmässigt, detta gör att vi istället tittar på I910.

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Till Pudelmatte !

Här kommer lite info från Benidorm i Spanien där vi befinner oss nu för övervintring. Vill ni läsa mer om hur vi har det här nere - där det fortfarande råder full högsommar - så gå gärna in på vår hemsida och läs mer:

Bosses och Gerds husbilsresor

Vi har en Bürstner I 890G av 2012 års modell (med den stora motorn på 180 Hk) som vi fick levererad i slutet av april i fjol. Tidigare hade vi en Bürstner I 821G av 2007 års modell.
Båda 3-axlade och med en totalvikt på 5 ton.
Vi har mycket goda erfarenheter av båda dessa bilar och faktum är att vi inte haft ett enda fel på någon av bilarna. Stort aktergarage plus stora utrymmen att lasta i dubbelgolvet från båda hållen.

Lycka till med affären - oavsett vilken husbil ni än väljer !

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

JAG får åxå säga grattis till köpet av Burstnern, hade ni köpt Kaben hade ni inte fått så många grattis men kanske men kanske lite mobbing och avkräft en redogörelse varför ni köpte denn, men än en gång stort gratti9s till nya bilen.
mvh Bertil

Toppen