• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kabe 810

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag är intresserad av en Kabe 810 2014 eller ska man köpa en 2015 eftersom det är en del ändringar tex Smart D.
Jag är intresserad av 3l motorn därför kollar jag på dessa.
Är det något särskilt man skall vara uppmärksam på, tacksam för tips?
Christer
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Jag är intresserad av en Kabe 810 2014 eller ska man köpa en 2015 eftersom det är en del ändringar tex Smart D.
Jag är intresserad av 3l motorn därför kollar jag på dessa.
Är det något särskilt man skall vara uppmärksam på, tacksam för tips?
Christer
Canbus-systemet kom nog 2015. Tror inte det fanns på 2014... Jag köpte en Kabe ny - 15. Det fanns väldigt många fel på den bilen (dock var min en 780x),vilket nog i många fall berodde på att det var stor nyrekrytering i företaget då.
Canbus systemet var ett av problemen. Dock kom en uppdatering av systemet och man tilläts starkare ström utan att säkringar gick. Inte svårt att återställa dessa (bara omstart av datorn). Efter uppdateringen fungerade det bättre - typ 1 1/2år senare. Så du kan ju kolla att det är gjort.
Andra saker att kolla upp är duschgolvet, som på min var dåligt uppbyggd. Plasten gav med sig och sviktande. Jag fick byta ut det 2 ggr på garantin.
En annan sak som många har haft problem med är att luckorna till överskåpen bak fastnar och krävs "operation" för att lösgöras. Orsaken är att mellanväggar facken - där dämpare till luckorna är infästa - är för klent dimensionerad för uppgiften. Bestod i två skruvar i tunn faner, som inte håller så länge. Hoppas alla dessa problem är åtgärdade under garanti-tiden på den bil du köper.
Om du tänker på det D-smart system som du kan övervaka med en app i telefon, så kan jag inte säga nåt, då min bil inte hade den funktionen - Bara "vanliga" Bildskärmsdisplay med det mesta samlat. Var inte standard på alla bilar med app-styrning...
Något annat du undrar över, kontakta mig gärna.
Lycka till!
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Tänk istället på dess dåliga lastvikt, och hur du ska använda bilen, året runt eller mest på elplatser.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft Kabe med och utan D Smart,jag klarar mig bra utan detta system.
Som skrivit tidigare kontrollera luckor invändigt att dom sitter fast och går att öppna,på toaletten lossnar luckor med speglar på (för tunga) dörren till toa har klena beslag går också sönder.
2 axlad 810 har dålig lastvikt,väg bilen före köp.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Tack för svaren!
Jag trodde inte att det var dålig lastvikt på Kabe 810 men jag ser när jag kollar att det bara är 550 kg, hur mycket av det har försvunnit på eftermonterad utrustning?
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
vikten skulle på vår bil vara 3950 kg- mot 4500 kg totalt- men med förbehåll för +- 5 %- vilket ger 4150 kg då bilen knappast är lättare- nu fick vi plötsligt bara 350 kg kvar- föraren ingår till 70 kg men eftersom min fru inte kör blir det 15 kg - plus 70 kg passagerare gas-vatten-lite avlopp samt lite av varje till att sitta på mm- färdiglastat känns det mer som 5000kg.
Så överlast kostar allt över 5 % på lastvikten i Sverige- men bara 5% på totalvikten i övriga Eu
föreslår en 5 tons bil med dubbelhjul som lastar mera.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag får nog tänka om för problem med lastvikten vill jag inte ha, den har sämre lastvikt än min nuvarande husbil och den har totalvikt på 3850kg.
Jag måste erkänna att jag såg en totalvikt på 4500 kg och tänkte att då är det inga problem med lastvikten hade inte kollat vad tjänstevikten var men efter koll så är den 3950 kg och då är det bara 550kg kvar och en del av det tar väl eftermonterad extrautrustning bort så det finns i bästa fall 350 kg kvar.
Kanske Kabe är ärligare i tjänstevikten eftersom den är så tung, och tar med tex. markisen och en del annat, det säljs ju inga Kabe utan markis vad jag vet.
Det är som någon skrev tidigare viktigt att väga före köp inte lita på säljaren uppgifter.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Jag får nog tänka om för problem med lastvikten vill jag inte ha, den har sämre lastvikt än min nuvarande husbil och den har totalvikt på 3850kg.
Jag måste erkänna att jag såg en totalvikt på 4500 kg och tänkte att då är det inga problem med lastvikten hade inte kollat vad tjänstevikten var men efter koll så är den 3950 kg och då är det bara 550kg kvar och en del av det tar väl eftermonterad extrautrustning bort så det finns i bästa fall 350 kg kvar.
Kanske Kabe är ärligare i tjänstevikten eftersom den är så tung, och tar med tex. markisen och en del annat, det säljs ju inga Kabe utan markis vad jag vet.
Det är som någon skrev tidigare viktigt att väga före köp inte lita på säljaren uppgifter.
Om du fortfarande är tänd på Kabe - konceptet, så titta på om en 760 kan passa. Min har ca 900 kg lastvikt. Alternativt snegla på de boggi-bilar som finns i 810 modellerna. . Vissa av dem är ju skattebefriad 5 år (ett el två år kvar på dem), och kan även vara möjligt att höja totalvikt på - om det inte redan är gjort.
PS. det gäller ju bilar som såldes innan malus-systemet förstörde den möjligheten Ds.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Kabe 760 var det första jag kollade på för det räcker för oss, men tyvärr så finns det inga till salu med robotlåda endast manuellt växlade på dom årsmodeller jag tittar på. Boggi bilar är inget alternativ, har ganska trång parkering på baksidan av huset.
 
Toppen