Sv: Köp av Solcellspaket
Hej!
Vi har följt "solcellsdebatten" då vi också skulle behöva komplettera vår elförsörjning. Debatten handlar mycket om att köpa i Tyskland eller i Sverige, men vad/hur gör vi som inte kan montera själva och även funderar på om fuktgaranti gäller vid självmontage.
Vi ringde idag till Hymer i Örebro och fick priset 10-12 tusen för en monterad 120 Watt anläggning.
Låter detta rimligt? Tacksamma för råd!
Tokdyrt enligt mig.
Jag köpte ett paket från energilandet på 100w med pwm regulator. Kan inte skillnden på pwm/ mppt. Jag fricampade 3 dygn med laddning av surfplattor och lite tv tittande vilket jag är nöjd med.
En dioderlampa gick sönder på regulatorn och jag fick direkt en ny regulator och kunde även behålla den utan lampa.
Monterade själv, vilket gick på ett 2-3 timmar. Jag är ingen duktig hantverkare men jag har sett hur vissa firmor monterat och anser att mitt ser bättre ut.
Köpte lite ellister till kablarna som limmades på taket med medföljande sikaflex.
Om du nu känner att du inte kan eller vill montera själv och dessutom inte vill betala en närliggande husvagnsfirma, av någon anledning så tror jag säkert att du i den vänkrets kan hitta en snickare eller elektriker som löser monteringen åt dig.