• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körtips

F

F.d. 3088

Guest
Såg en lång husbil med ett rejält överhäng igår som svängde upp mot torget i Gränna, det pinsamma var att han glömde bort att han körde husbil. ett kraftigt oljud bestående av skrap och gnisseljud uppstod när överhänget därbak brakade i stenläggningen.:wideeyed:
Min tanke blev då han skall ju ner oxå:confused:
det gäller att ha huvet till mera än ha mössa på när man kör:D

Ps ingen HBK

Gurra

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025
Sv: Körtips

Lätt gjort med 2 meter överhäng. Jag har själv gjort likadant, i Gränna.:yes:
Lev väl!

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hej
Har själv 2m överhäng där bak (på husbilen då.... :D), eller för att vara exakt 2,3m från centrum av bakre hjulaxeln.

Att svänga tätt runt något känns inte som ett problem med den sidan man har "inåt" i svängen, där har man ju järnkoll på avståndet mha backspegeln. Men det som ständigt oroar är det bortre/bakre, hörnet där man inte ser hur mycket det svänger ut.
Hittils har man alltid haft det i åtanke, och än har det gått bra (skickar t.o.m ut frugan att kolla "bortre" hörnet då man ska trockla ut sig från tex en trång P-ruta).

Men.... förr eller senare "torskar" man väll på det samma som Gränna resenärerna är jag rädd för... ;)

F

F.d. 2692

Guest

Instämmer, det är lurigt med höger bakhörna (heter det verkligen så, låter som hörnet längst in i bageriet)

Men ni som har ba(c)kkamera, hjälper det.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Hej
För mig hjälper inte backkameran fullt ut i alla fall. Jag ser mitten på bakstammen på bilen, men inte hörnen. Även om bredden på bilden rakt bakåt (någon meter bakom bilen) är väldigt bred, så försvinner dom egna hörnen pga kamerans "fiskögelins" (i alla fall på min)

Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest

det finns ju backsensorer som skriker till när man kommer för nära ett föremål när man backar, hur skulle det vara om man monterade dessa på sidan längst bak ?
:wideeyed:

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

;) Gissa vad som var anledningen till att jag skaffade en backkamera med 2 linser?;)

Den ena linsen visar rakt neråt och ca 50-60 cm åt båda sidor från hörnen och nån meter bakåt. Dock inte 100%, men till stor hjälp.
Blir nog sensorer så småningom. :wub:
Hade enbart trådlös i början, men den hade jag inte så stor nytta av! // Pirkko

Senast ändrad:

M&J-H

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2025

Det är inte bara husbilar som har skrapat i när det gäller Gränna Bussar från Arriva på väg ner till hamnen har också skrapat i bakändan både uppe på Brahegatan och nere vid hamnen.

F

F.d. 58573

Guest

I detta fall hjälper ingen backkamera. Av vad jag förstår så var det undersidan av överhänget som slog i den kuperade marken. Här hjälper endast att välja annan bil eller annan väg!
aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Har man långt överhäng bak eller fram på husbilen, så bör man ta det lugnt när man kör på eller av färjor! Vid högvatten brukar det inte vara något problem men vid lågt vattenstånd kan lutningen skilja rätt mycket mellan på- avkörningslämmen och själva färjan!

Detta gäller huvudsakligen mindre bilfärjor, inte Stena-färjor och liknande större färjor, som oftast har speciella anordningar för att undvika skador på bilarna.

Samma sak gäller vid många järnvägsövergångar. Tittar man på vägbeläggningen på sidorna av spåret, så brukar där ofta finnas spår efter bussar och större husbilar.

Vissa bussar har speciella "glidskenor" under överhänget baktill för att slippa skador på karossen vid slarvigt framförande av desamma!

Jappe

F

F.d. 7997

Guest

Hej !

Ett sätt att eliminera av och påkörning av t.e.x. färjor är som min man brukar göra, att ej köra rakt, utan köra diagonalt brukar alltid fungera
Siw

Toppen