• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körljus

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Ny husbil. Allt bra, men inget körljus. Måste vrida på halvljuset. Nån som fattar varför? Fiat ducato 150.

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Körljus

Börjar tro att det inte finns drl/varselljus på den Fiat som jag köpt. Modell 2013. Får väl köra med ljusreglaget ställt på konstant halvljus. Hur gör ni?

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Du ser väl om det sitter DRL på den. Det är dom avlånga hålen framtill under strålkastaren. Dom nedersta runda är till dimljus.

Nej, visste inte. Bilen har nyss kommit hem. Nu har jag kollat och det finns inget varselljus. Tycker det är skitkonstigt på en bil levererad i Sverige 2013. Får väl bli halvljus for ever.

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Fiat har löst det så att helljuslampan är försedd med ytterligare en glödtråd på 15 W som fungerar som DRL.
Kolla - det syns om man tittar noga.
/ Thomas

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Fiat har löst det så att helljuslampan är försedd med ytterligare en glödtråd på 15 W som fungerar som DRL.
Kolla - det syns om man tittar noga.
/ Thomas

Tyvärr inte på min bil. Inget som lyser iallafall. I instruktionsboken står att det ska finnas en på och av funktion i flerfunktionsmenyn men hittar den inte.

C

cheetah1

Guest

Med tanke på att alla bilar inom EU ska ha DRL från och med februari (har jag för mig) 2012 tycker jag väl knappast att det ska vara nåt som måste beställas...

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Så här står det bl.a:

Varsellyktor (DRL)
Utrustningskravet att bil ska ha varsellyktor har ännu inte införts i VVFS 2003:22
eftersom det även påverkar användningsreglerna i trafikförordningen (1998:1276).
Genom ändringsdirektivet 2008/89/EG har krav införts att nya bilar ska utrustas
med varsellyktor som ska tändas automatiskt när bilen startas. Kravet gäller för
personbilar och lätta lastbilar från och med den 7 februari 2011 och för övriga
fordonskategorier från och med den 7 augusti 2012, men biltillverkarna har
redan börjat tillämpa denna möjlighet eftersom installationskraven i ECEreglemente 48 trädde i kraft den 7 augusti 2008.

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Har nu fått besked om att det rör sig om en felprogrammering. Ska åtgärdas. Hoppas det stämmer. Det här kan vara ett tips till andra som hämtar ut nya husbilar med Fiatchassi att hålla koll på. Det är ju inget man tänker då man sitter hos handlaren och beställer en ny husbil. Det finns så mycket viktigare saker att ta ställning till. Tack för alla svar.

Toppen