• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körkortsfundering

Olle Ljung

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2025
Om jag som tagit körkort före 1996 och kör husbil över 3,5 ton, av någon anledning blir av med kortet. Får jag då inte köra min husbil mera?
Om så är fallet betyder det att jag blir dubbelt straffad. Jag måste då sälja min husbil eller ta körkort för tung lastbil.

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Körkortsfundering

Hej, har du blivit av med ditt körkort efter 96 så får du inte köra PbII klassad HB. Tyvärr är det så om du vill köra HB över 3,5ton får du ta ett nytt körkort som heter C1.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Om jag som tagit körkort före 1996 och kör husbil över 3,5 ton, av någon anledning blir av med kortet. Får jag då inte köra min husbil mera?
Om så är fallet betyder det att jag blir dubbelt straffad. Jag måste då sälja min husbil eller ta körkort för tung lastbil.

Jag anar en sk slamkrypare i frågan. Ledordet är nog "dubbelt bestraffad". Det är ju lite inne nu vad gäller skattetillägg. Ännu en nöt för svenskt rättsväsende. :spinny:
EssoJ

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det beror på
  • återkallat viss tid inga problem, du kan fortsätta köra och kortet har ursprungsdatum kvar
  • indraget, stora problem, nytt körkortsprov skall avläggas

Så har jag fattat det.

brittan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2026

Det blir att ta nytt körkort c 1 eller c kort. Har en i släkten som precis har gått igenom det lycka till Brittan

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Bra Jobbat Esso!
Håller med men nu kan det gälla "Svensson" & jävlar anamatt då kan dom!!
Inte kan dom tänka efter före näää!
Men dom vaknar väl någon gång även här.
Mvh.

Jag anar en sk slamkrypare i frågan. Ledordet är nog "dubbelt bestraffad". Det är ju lite inne nu vad gäller skattetillägg. Ännu en nöt för svenskt rättsväsende. :spinny:
EssoJ

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Det beror på
  • återkallat viss tid inga problem, du kan fortsätta köra och kortet har ursprungsdatum kvar
  • indraget, stora problem, nytt körkortsprov skall avläggas

Så har jag fattat det.
Om körkortet varit återkallat efter -96 så får man inte köra en husbil över 3,5t om man inte har C eller C1.
Visst du får tillbaka körkortet med ursprungsdatum men har förlorat rätten att framföra en husbil över 3,5t.
Jag har själv råkat ut för detta pga fortkörning men hade tur som har även behörighet C.
Numer är blyfoten såld och gällande hastighetsregler hålls till 100% :rolleyes:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Om körkortet varit återkallat efter -96 så får man inte köra en husbil över 3,5t om man inte har C eller C1.
Visst du får tillbaka körkortet med ursprungsdatum men har förlorat rätten att framföra en husbil över 3,5t.
Jag har själv råkat ut för detta pga fortkörning men hade tur som har även behörighet C.
Numer är blyfoten såld och gällande hastighetsregler hålls till 100% :rolleyes:
Du har så rätt. Tack.

Men har det gått 5 år efter "överträdelsen" syns den inte i registret verka det som. Knepigt det här. Bra att man har en plåtis, klart under 3500 kg.

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Du har så rätt. Tack.

Men har det gått 5 år efter "överträdelsen" syns den inte i registret verka det som. Knepigt det här. Bra att man har en plåtis, klart under 3500 kg.
Skulle vara intresant att veta om det är så att efter 5 år syns det inte i registret och man kan återigen få köra hb över3,5t.Då blir ju straffet 5 års indragning för den rätten fast man är dömd till böter och livstidsdömd att framföra fordonet utan att ta en högre behörighet..Men vem vill vänta i 5 år och kunna köra sinegen husbil.

Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Mitt körkort blev indraget 1997 (fortkörning) och blev i år tvungen att ta C1 körkort eftersom min husbil väger över 3500 kg.
Lennart

F

F.d. 13415

Guest

Exakt samma situation som Lenmar har jag varit i. Nyss tagit C1, så det indragna körkortet blev en dyr historia.

Svaret till Olle Ljung är ett otvedtydligt JA. Dubbelt straffad blir man... Det vore nog som att slåss lite med väderkvarnar att försöka få till en ändring!

Någon fem-årsregel finns heller inte. Ringde och ställde en specifik fråga om mitt B-körkort även gällde över 3,5 ton. Svaret blev NEJ.

Jan i Helsingborg

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jag har mycket svårt att tänka mig att EU-rätten skulle se det som ett straff att man inte längre åtnjuter förmånen att få köra tyngre fordon än man egentligen har behörighet för. Denna förmån åtnjuter den som haft körkort länge och inte fällts för något allvarligare trafikbrott och inte heller gjort sig skyldig till något annat diskvalificerande.

Undantagsreglerna skulle behöva vara formulerade på helt annat sätt för att ge möjlighet att fortsätta köra tung bil utan C-kort efter exempelvis en rattfylleridom. Jag tycker inte att detta känns som något angeläget mål att sträva mot.

Rätten att köra bil är på många sätt villkorad. Exempelvis måste jag som har tung behörighet underkasta mig läkarundersökning vart 5:e år och där vet man aldrig säkert hur det går!

aake

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Rattfylleridom innebär körkortsåterkallelse på minst ett år och då spelar det ingen roll vilket körkort man har, man mister alla behörigheter och måste börja med att ta ett B-kort efter spärrtidens utgång.
Körkortet återkallat av Transportstyrelsen /Körkortsportalen
Tidigare har det gått att överklaga om man kan anföra särskilda skäl t.ex. att man är beroende av sitt körkort för sin försörjning.
/Åke

Toppen