• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körkortet stulet

F

F.d. 50012

Guest
Är det någon som vet hur man får ut ett nytt körkort om man vistas i Spanien? Måste man flyga hem och hämta det eller kan man få det skickat hit ner? Hemma så öppnar postkassörskan kuvertet och tittar om det verkligen är samma person på körkortet som hämtar ut det. Det lär ju bli svårt här nere.

Bertil HBK-556

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Körkortet stulet

Prova att ringa +46 771171819 det är det telefonnummer som utlandsbosatta förnyar sitt körkort på, de kanske kan hjälpa dig.
Ove.G

F

F.d. 50012

Guest

Tack för hjälpen Ove.
Jag får ner papper att fylla i. Fota mig och skriva namnteckning här nere skicka tillbaka allt med en önskan om vilken Ambassad eller Konsulat som jag vill hämta det på.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Kom att tänka på att det faktiskt inte enbart rör sig om det fysiska körkortet som ju är en synnerligen viktig och stark legitimationshandling.
När körkortet är borta så är även personnumret i fara.
Någon (tjuven) kan utnyttja personnumret för olika ändamål, t.ex. legitimera sig vid köp på kredit eller lån.
Kanske bäst att även spärra personnumret eller hitta en annan lösning som medför att personnumret inte är gångbart i handeln.
En spärr av personnumret innebär tyvärr en hel del långvariga praktiska problem, men fundera ett tag på alternativen som kan uppkomma.
V-backen

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

Det går att spärra sitt personnummer i 3 mån eller 5 år jag har använt mig alternativ 3 mån för att det var någon som sökte kredit i mitt namn man blir förvånad när det kommer hem i posten att man är beviljad kredit på 3000kr likaså var det nån som sökte kredit på handelsbanken via mitt personnummer men om man spärrar det så finns man inte för min del så räckte det med tre månader det upphörde direkt

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej

Många tror att det finns någon form av statlig register där man kan spärra sitt personnummer men något sådant finns inte.

Vad man menar med att spärra sitt personnumer är att man registerar sig på exempelvis Upplysningscentralen, Dun & Bradstreet etc. Det är två av de största upplysningsföretagen. Där kan man mot en avgift få sitt personnummer spärrat för kreditupplysning under en tid. Problemet är att om man själv vill söka kredit så går det inte under tiden spärren ligger inlagd.

Nu är det ju så att det finns ett otal kreditupplysningsföretag och för att få ett fullgott skydd så måste man ju spärra på alla. Detta är enligt min mening ogörligt.

Att man råkar ut för otrevligheter i samband med förlorade id handlingar är sällsynt. Ingen annan skall kunna använda din legitimation (finns ju en bild som skall stämma med innehavaren). Skulle olyckan vara framme och någon använder din legitimation för köp i butik så är det ju butiken som får stå för kostnaden.

/Kenneth/

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Detta står att läsa på UCs hemsida https://www.uc.se/show.php?id=1002848
"Har du förlorat id-handling, pass eller körkort?
Gör en UC Förlustanmälan så noterar UC förlusten och det blir svårare att missbruka dina id-handlingar
UC Förlustanmälan är en röststyrd tjänst där privatpersoner, som är över 16 år och folkbokförda i Sverige, kan anmäla förlust av id-handlingar såsom körkort, pass och id-kort. Tjänsten är öppen dygnet runt och året om. Ett samtal kostar 55 kronor, men då gäller förlustanmälan i fem år eller tills du själv häver den.
Du ringer 0900-101 20 30 dygnet runt, året om. Att göra en anmälan kostar 55 kronor och den gäller sedan i fem år eller tills du själv häver den. Efter din anmälan skickar UC ut en bekräftelse som det är viktigt att du sparar."
V-backen

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Tack V-backen för upplysningen. Det hade jag ingen aning om.

Själv förlorade jag mitt norska pass i Österrike för några år sedan. Gjorde ingen förlustanmälan (hos polisen) förrän jag kom hem, trodde i min enfald att jag skulle hitta det i någon springa i bilen, men det var borta för alltid. Fick inga obehagliga överaskningar dock.

Och apropos problemet med utfärdande av ID-handlingar i utlandet, så ledde detta till att jag skaffade mig svenskt medborgarskap i stället. Det kändes alldeles för krångligt att ansöka och hämta pass på det norska konsulatet i Kalmar. Dyrt var det också.

Så, så kan det gå till när man blir svensk.................:yes:

MvH
Karianne

Toppen