• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körkortbok från 1920

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Fick följande text i ett mail. Kan det verkligen vara sant?

En undrande Knausen

1928 inträffade en materiellt svår bilolycka på riksvägen mellan Örkelljunga och Åsljunga.
Det var en Örkelljungabo som körde på en köpman från Skånes Fagerhult.
Vid den efterföljande rättegången i Klippan sades det att Örkelljungabon som var orsak till olyckan fick en förmildrande dom därför han hade druckit brännvin och därför hade svårt med att styra.

Citat ur körkortsbok år 1920:

De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva. Att signalera åt dem hjälper i regel ej och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse. Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen. Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt. Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar.

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026
Sv: Körkortbok från 1920

Tack! Det var rolig läsning denna höstdag. Är det från detta som uttrycket "Laura" kommit? Trots att jag är dam och känner lite grand igen mig så skrattar jag hjärtligt åt denna körkortsbok. Undrar samtidigt om du kan hitta något som gäller "herrar i hatt" vid ratten?
Anne-Louise

F

F.d. 15719

Guest
Sv: Körkortbok från 1920

Synen på kombinationen alkohol och bilkörning har ju ändrats tack och lov! :)

Tyvärr inte synen på kvinnor i trafiken, det måste tydligen fortfarande poängteras i media om en kvinnlig bilist gör något fel - har ni nånsin sett formuleringen manlig bilist? Näe, då står det bara bilist eller ännu hellre: "en bil körde av vägen" - alldeles själv?

En av dom klumpigaste rapporteringar jag sett i DN är: "Kvinnlig bilist påkörd bakifrån orsakade köer på Essingeleden." Eftersom hon var kvinna var det hennes fel?

Och som kommentar till slutmeningen i Knausens citat så bör man nog behandla alla medtrafikanter som vore de spårvagnar! Med mycket begränsat utrymme för egna beslut!

/elisabeth

Senast redigerad av en moderator:
Toppen