• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

körkort

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: körkort

Jag skrev ett inlägg tidigare där jag föreslog att HBK skulle ha en plats på sin sida där man kan få svar på vad som gäller för PB2 över 3,5ton. för att få slut på dessa diskussioner där medlemmar har fått olika svar i frågan beroende på vem man frågat. Hjälp till att utveckla detta ni som kan!
/Åke
 
F

F.d. 26847

Guest
Sv: körkort

Selvfølgelig skal du have et C1 kort for at køre uden for Sverige med en husbil på mere end 3,5 ton

Her er et par eks
1. I de tyske regler står at skal du køre med en tung personbil over 3500 kg – dog max 7490 kg, så skal du have C1 kort. C2 har ikke været gældende i Tyskland i 14 år

2. I Østrig er der vignette / Go box pligt for at køre på motorvejene.
Selvom der ikke er betalingsveje i Sverige, skal svenskere også betale for vejafgift i Østrig.

3. I Danmark må man køre en tung personbil / husvogn på mere end 3500 kg med et D – kort (Bus)
Dette gælder KUN kørsel i Danmark. Skal du uden for landet er det et C eller C1 der skal til

I Danmark tillader Polisen ikke at man køre med en husbil over 3500 kg på et B-kort. Også selvom det er lovligt i det land man kommer fra

Hvis du bliver stoppet i Sweitz med et B kørekort og køre en husbil på 4250 kg, kan følgende ske.
Du får kørselsforbud, og værrer er, Har du ikke betalt vejskat for rette vogn type får du også en stor bøde.
Prøv du at forklare en fransk talende Sweisisk Polis at det stykke papir du står med i hånden er hvad som gælder.
Polisen vil grine af dig og vise dig hvad vej du skal GÅ for at komme til toget.
Hvem tror du har fået ødelagt dagen . Du eller Polisen ?

I ved jo alle at når i skal have fornyet kørekortet, så gælder det nye kort kun til 3500 kg hvis i kun har et B-kort.

Mit råd til alle med en husbil på over 3500 kg. Tag nu det rigtige kørekort, så er i sikre på at i har papirerne i orden.
Det er helt sikkert at i lærer noget ved at tage nyt / større kørekort.

Vh
Carsten
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: körkort

För att kunna visa upp reglerna för en oinformerad konstapel, skriv ut reglerna på de språk som är aktuella, se inlägg 8 i denna tråd.
Skriv inte ut alla sidor utan sidan 1, 6 och 24-25. Där står reglerna som gäller svenska körkort och som är accepterat i samtliga EES-länder och några till som angivits tidigare i denna tråd.
På sidan 6 står just texten att dessa länder följer dessa regler.
B-körkort utfärdat före 1 juli 1996 och som inte återkallats ger dig rätt att köra personbil som överskrider 3.500kg inom EES-länderna och de länder som anslutit sig till dessa regler, se tidigare inlägg.
Övrigt är tro, tyckande och spekulationer som inte är grundade på fakta.
 

Bilagor

  • Direktiv.JPG
    Direktiv.JPG
    27,5 KB · Visningar: 899
Senast ändrad:
F

F.d. 25200

Guest
Sv: körkort

Selvfølgelig skal du have et C1 kort for at køre uden for Sverige med en husbil på mere end 3,5 ton

Her er et par eks
1. I de tyske regler står at skal du køre med en tung personbil over 3500 kg – dog max 7490 kg, så skal du have C1 kort.

2. I Østrig er der vignette / Go box pligt for at køre på motorvejene.
Selvom der ikke er betalingsveje i Sverige, skal svenskere også betale for vejafgift i Østrig.

3. I Danmark må man køre en tung personbil / husvogn på mere end 3500 kg med et D – kort (Bus)
Dette gælder KUN kørsel i Danmark. Skal du uden for landet er det et C eller C1 der skal til

I Danmark tillader Polisen ikke at man køre med en husbil over 3500 kg på et B-kort. Også selvom det er lovligt i det land man kommer fra

Hvis du bliver stoppet i Sweitz med et B kørekort og køre en husbil på 4250 kg, kan følgende ske.
Du får kørselsforbud, og værrer er, Har du ikke betalt vejskat for rette vogn type får du også en stor bøde.
Prøv du at forklare en fransk talende Sweisisk Polis at det stykke papir du står med i hånden er hvad som gælder.
Polisen vil grine af dig og vise dig hvad vej du skal GÅ for at komme til toget.
Hvem tror du har fået ødelagt dagen . Du eller Polisen ?

I ved jo alle at når i skal have fornyet kørekortet, så gælder det nye kort kun til 3500 kg hvis i kun har et B-kort.

Mit råd til alle med en husbil på over 3500 kg. Tag nu det rigtige kørekort, så er i sikre på at i har papirerne i orden.
Det er helt sikkert at i lærer noget ved at tage nyt / større kørekort.

Vh
Carsten

Svammel
// stig
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: körkort

Selvfølgelig skal du have et C1 kort for at køre uden for Sverige med en husbil på mere end 3,5 ton

Att utländska medborgare har svårt att acceptera det svenska undantaget är kanske inte så konstigt,
det upplevs säkert som orättvist och olämpligt av många.

Det är dock viktigt att skilja på trafikregler och behörighet att framföra fordon.

Trafikreglerna följer resp. lands lagar/regler.

Behörigheten följer det utfärdande landets regler.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
843
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: körkort

Jag skrev ett inlägg tidigare där jag föreslog att HBK skulle ha en plats på sin sida där man kan få svar på vad som gäller för PB2 över 3,5ton. för att få slut på dessa diskussioner där medlemmar har fått olika svar i frågan beroende på vem man frågat. Hjälp till att utveckla detta ni som kan!
/Åke

Bra idé, men hur ska informationen kvalitesäkras.
Ingen litar ju på någon, för min egen del kollar jag, i förekommande fall, alltid med lagstiftningen.
Så länge man har stöd i lagen kan man känna sig "safe".
Sen får andra säga och tycka vad dom vill.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: körkort

Selvfølgelig skal du have et C1 kort for at køre uden for Sverige med en husbil på mere end 3,5 ton
Hej,
Dessvärre har du HELT FEL !
Om du är svensk medborgare och har tagit ditt körkort före år 1996 och ej fått det återkallat, t.ex. på grund av rattfylleri eller grova hastighetsöverträdelser, så får du köra husbilar (oavsett vikt - den kan väga 5 ton eller 20 ton eller 25 ton) som är registrerade som personbil klass 2.
Vi är klara över att ni ej har liknande regler i Danmark, men vi i Sverige har dessa regler och oavsett de nya körkortsklasserna i EU så gäller de gamla svenska reglerna i Sverige OCH I HELA EUROPA !!!
Däremot gäller samma regler i Sverige som i Danmark avseende personer som tagit sitt körkort efter år 1996 - dom måste ta det nya körkortet som gäller för husbilar med en totalvikt upp till 7,5 ton.

Mvh
Bosse och Gerd
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: körkort

Hej!Jag har själv C kort men tycker att när man nu har en behörighet skall det stå på körkortet.Politikerna har haft flera år på sig att fixa detta!Dom kunde låta alla som kunde styrka att dom kört lastbil få C kort!Varför inte göra likadant nu?:confused:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: körkort

Hej!Jag har själv C kort men tycker att när man nu har en behörighet skall det stå på körkortet.Politikerna har haft flera år på sig att fixa detta!Dom kunde låta alla som kunde styrka att dom kört lastbil få C kort!Varför inte göra likadant nu?:confused:

Skulle faktiskt lösa många knutar men inte alla för med ett "gammalt B-kort" finns ingen övre viktgräns för PB klass2 men har man C1 så gäller 7,5 ton.:rolleyes:
 

Johan Smedman

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Värmlandsnäs
HBK-Nr
9196
Medlemskap
2023
Sv: körkort

Dubbla budskap ger mig lite funderingar på vad som gäller. På körkortsportalen finns följande text att läsa:

Vad har jag rätt att köra på vanlig B-behörighet efter 19 januari 2013?
Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med totalvikt av högst 3,5 ton och ett släpfordon som är kopplat till sådan bil om


På husvagnsbranchen.se kan man läsa i de internationella instruktionerna att B före 96 inte gäller för lätt lastbil (som vår husbil är registrerad som, vikt 3,5 ton)


Licence holders who obtained a category B licence before 1 July 1996 are entitled to drive private cars with a maximum authorised mass exceeding 3.5 tons, as long as the vehicle is registered as a private car and not as a light lorry.


Någon som verkligen vet vad som gäller. Får jag i Sverige köra min HB (lätt lastbil) som tidigare med B-behörighet före -96?

Ska jag däremot ut i Europa så är det stopp... eller?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: körkort

Hovedreglen for kjørkort i Europa går på vekt, B opp til 3500 kg - over dette gjelder andre klasser.
Klasse B og pb2 (kjøretøykode M1) over 3500 kg er et svensk unntak fra hovedreglen.
Lastbil over 3500 kg har lenge krevd C-kort.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: körkort

Johan Smedjan, om du har din husbil registrerad som tung lastbil så gäller C kort eller ev.C1
Undantagsregeln gäller endast personbil.
Om du har en lätt lastbil så gäller ju nuvarande regler dvs B-kort
Mvh
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: körkort

.................
På husvagnsbranchen.se kan man läsa i de internationella instruktionerna att B före 96 inte gäller för lätt lastbil (som vår husbil är registrerad som, vikt 3,5 ton).............

Du har säkert läst fel, B-kort gäller alltjämt för att få framför personbil och lätt lastbil upp till 3,5 ton. Detta har inget med undantagsregeln att göra.

Så här står det: Körkortsinnehavare som förvärvade ett körkort i kategori B före den 1 juli 1996 är berättigade att köra personbilar med en högsta tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg, under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: körkort

Håller med. Tycker att våra utländska vänner inte ska lägga sig i debatten.
Förstår fullt ut att dom är avundsjuka för reglerna i Danmark mm. Men i detta fallet är det klart och tydligt skrivit i hela Europa att Svensk körkort före 1996 gäller för PB2 över 3,5 ton.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: körkort

Hej jag har en Monaco Diplomat den väger 15000 kg och körs på B-körkort
Och den är reglad som personbil,så för mig gäller alla hastigheter o regler
som gäller bilar upp till 3500 kg konstig lagstiftning tycker jag/Kenneth:twitcy:
 

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2024
Sv: körkort

Jag pratade med Transportstyrelsen i dag och där sa de att det som står på körkortsportalen.se är det vi ska gå på. Där finns att läsa på flera olika språk va eu har beslutat. Vill ni höra med dem själv så här är tel nr. 0771-503053 Be att få bli kopplad till "Medborgarservis för körkort" Där finns rätt svar.
:yes:
 
Toppen