• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körkort

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Körkort

Grattis och välkommen till en underbar hobby.
Jag håller på med BE just nu och vet hur svår teorin numera är, lättare 1984 då jag tog hojkort.
Du är ganska ung och han med i tid för nya regler med andra ord. MC-hobbyn är ganska hotad nu när man måste vara "gammal" för att ta obegränsat kort efter nyår.
Hör av dig här om du köper en hoj, jag har ägt ca 20 st under årens lopp och testat nästan allt som finns på två hjul.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Grattis cheetah1! (ps... drive safe...)
Nu är du "rökt" för all framtid!!!

Man tror man kan lägga av... Men så växer "hornen" ut igen... Åsså... :)

Anekdot...
Hojkort har jag haft i bra många år, några customs har det blivit genom åren.
Fick nu efter 3års uppehåll blodad tand i sen-somras igen.

Man behöver inte ha en HD för 150k (i garaget) för att ha kul & njuta!
Jag köpte en ZZR1100 -94 uppgraderad till en 1200-03 i kanon skick, inkl. packväskor, 1ägare.

20K för en fantastisk maskin!
IMAG0448.jpg
Efter bilden togs sitter det även sotfärgade blinkers & LED bakljus.. Snacka om Blodad tand! ( :oops: ) ;)

Mvh. Magnus

C

cheetah1

Guest

Själv är jag lite inne på äventyrsgenren, Triumph Tiger Explorer är jag inne på (eller för den delen Ducati Multistrada, men jag är inte född på saltsjöbaden, så den lär jag inte ha råd med.. :p). Moto Guzzi Stelvio är lite fräck, låter helt himmelskt, men kanske lite dyr, framförallt i förhållande till vad man får, inte lika mycket tryck i den som Trajjan heller.

Meeen å andra sidan är det kanske dumt att köpa en hoj för över hundra tusen som förstahoj, bättre att köpa nåt billigt, typ en beggad ER-6n eller Honda Hornet, så man kommer ut och kör utan att behöva oroa sig så mycket för att skada den.

Nåt jag har insett är iaf att ABS är nåt man ska ha, men på en äventyrshoj ska det gå att stänga av.

Jag känner att högre makter försöker jävlas med mig för att jag inte har råd med en hoj nu, jag hade ett ärende till Landskrona idag, så jag tänkte gå in och titta på Triumph Center Skåne, men dom hade lunchstängt, sen på vägen hem valde GPS:en bara småvägar, jättefina MC-vägar hela vägen hem, medan jag körde personbil... Jag satt och tänkte "It knows..."

F

F.d. 24414

Guest

Hur lång är du?
Jag skulle tveklöst rekomendera en KTM 950-990 Adventure 05 och framåt om du har kroppslängd nog till den.
Kanonhojar för lek och transport.
Jag har en KTM 950 SuperEnduro nu som "äventyrshoj" och den saknar ramkåpa och har för liten tank så jag borde kanske ha köpt en Adventure?
Annars är BMW F800 fina och inte så dyra i dag men har du styrkan nog för en R1150GS eller pengar till en R1200GS så är det bara att handla.
Trajjan är givetvis ett bra val och alla dessa är billiga att försäkra.
Men grundfrågan är: Skruvar du själv?
Om inte så är mitt tips en Yamaha XT660, så ny som möjligt.

Sedan kan du helt klart vara utan ABS även om det numera propageras hårt för denna finess, av de som säljer nya hojar....
Om du köper en hoj med ABS, tro för allt i världen inte att det förhindrar att du är med i en olycka, det är enbart du som förare som kan förhindra det!

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Ett litet tips på fantastisk kul hoj med insprutning och ABS BMW F-650 DAKAR bilden är på min som jag har sålt på grund av tidsbrist :mad:

Bilagor

• Bild000.jpg
    Bild000.jpg
    602,7 KB · Visningar: 4
C

cheetah1

Guest

Klart inte ABS förhindrar alla olyckor, men vad det förhindrar, eller åtminstone minskar risken för, är att man bromsar omkull sig, i synnerhet om man tvingas bromsa i en kurva och/eller där det inte fäster ordentligt, typ på lösgrus.

Tackar för tips, har tittat på KTM:en, men tycker inte den smala sadeln ser särskilt skön ut för långfärder?

Ténérén är ju tuff med sin encylindriga motor (gott ljud), men upplever man den inte lite trött?

J

Jimbo

Guest

Har kört en del cykel i mina dar....

Det jag kommit fram till efter x antal 1000 mil både i skogen och på vägen är att JAG skulle köpa en BMW R1200R för bus och grus eller en BMW R1200GS för bekväma långfärder med möjlighet till lite offroad-äventyr =)

Det viktigaste är att du hittar en cykel som täcker dina behov.
Bra att börja i mindre skala för att få rutinen och sedan arbeta sig uppåt i modellprogrammet.

Kolla försäkring, kostnad, innan köp så du har råd att satsa på riktig skyddsutrustning!!

/J

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Finns mycket för vettiga pengar. Honda Varadero t.ex mycket hoj för pengarna, Suzuki DL-1000 V-strom, bägge har funnits länge. Kan aldrig gå fel med en BMW R1200GS, Yamaha TDM850/900 mer landsväg men fortfarande med upprätt (läs bekväm) körställning.
Har bara kört den typen av hojar de senaste åren. Tips; Köp ett öppet system till Yamahan och den låter som en Ducati, "Big Bang" motorn med tändning av bägge cylindrarna nästan samtidigt är det som ger Yamahan Ducatiljud utan att behöva täta kontroller av toppen som Ducatin med desmodromiska toppar behöver.

Fast hade inte pris/service spelat roll hade jag köpt en Ducati Multistrada :D

Peter :)

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Gillar med lite högre hojar och när jag började köra igen efter 10-talet års uppehåll köpte jag en Honda Transalp vilken var en lagom hoj att börja om med.
Sen blev det en Suzuki V-strom 1000 med Leovince ljuddämpare och ommappad = härligt tryck o ljud..
Råkade sen provköra en Yamaha FJR 1300 och helt plötsligt var man ägare till en sån. Uppgraderade senare till en nyare modell med ABS (gillar abs:n), som också fick en ommappning och Leovince ljuddämpare (mycket vill ha mer :twitcy:).

Alla ovanstående cyklar har haft vettiga försäkringspremier. Skiljer mycket mellan likartade hojar, så kolla priset INNAN du köper hojen.

Tyvärr skadade jag nacken för ett tag sen (ej kopplat till mc:n) o har fått göra ett uppehåll i mc-åkandet, men hoppas kunna hoppa upp på sadeln framöver.
Känslan är underbar :mcride:

Kör försiktigt.

Toppen