• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

körkort för större bil

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025
Nu blir det lättare att ta c1 kort?
Från transportstyrelsen/trafikverket

Flera nyheter för förare av tunga fordon
Vid körprovet för behörighet C1 och C1E krävs idag att provfordonet är utrustat med färdskrivare för att förarprövaren ska kunna kontrollera att den som gör provet kan använda utrustningen. Behörighet C1 och C1E används sällan i yrkesmässig trafik men desto oftare av den som kör t.ex. husbil. Nu införs en möjlighet att göra förarprov som begränsar körkortet till att bara gälla fordon utan färdskrivare (kod 97). Ändringen följer av direktivet och träder i kraft den 31 december 2013.

F

F.d. 52920

Guest
Sv: körkort för större bil

Fick information om detta i dag.
Det finns paketpris på ett sådant körkort på dryga 6000kr.
Vilkoret är ju förstås att man har B-kort sedan innan.

F

F.d. 13447

Guest

Hej! vad är detta är det något man måste ha?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om ikke ditt svenske kjørkort har ligget trygt i din plånbok siden før 1996 så er dette løsningen for å ha lov til å kjøre husbil over totalvekt 3500 kg.

F

F.d. 29911

Guest

Fick information om detta i dag.
Det finns paketpris på ett sådant körkort på dryga 6000kr.
Vilkoret är ju förstås att man har B-kort sedan innan.

Ja nu har vår kära Transportstyrelsen vaknat upp och sett ytterligare ett sätt att mjölka pengar ur husbilsägarna.
Egentligen skulle det räcka med att ge behörigheten till de som ägt och kört husbil med körkort taget före 1966. Att ge 6000 kronor är åt h-e för dyrt.
HBK 5081

F

F.d. 52920

Guest

Ja nu har vår kära Transportstyrelsen vaknat upp och sett ytterligare ett sätt att mjölka pengar ur husbilsägarna.
Egentligen skulle det räcka med att ge behörigheten till de som ägt och kört husbil med körkort taget före 1966. Att ge 6000 kronor är åt h-e för dyrt.
HBK 5081

Jag tror att du missuppfattat allt , detta är för dom som INTE haft B-behörighet före 1996 :yes:

F

Flow

Guest

Fast det vore väl en fördel för dem som får framföra tyngre fordon >3500kg på B-kort, för resor utanför Sveriges gränser, att kunna få C1 adderat till körkortet utan att göra kör- och teoriprov. Då slapp de ju hoppas på lokala polisers goda vilja att förstå vår svenska BII-klassificering.

F

F.d. 29925

Guest

Fast det vore väl en fördel för dem som får framföra tyngre fordon >3500kg på B-kort, för resor utanför Sveriges gränser, att kunna få C1 adderat till körkortet utan att göra kör- och teoriprov. Då slapp de ju hoppas på lokala polisers goda vilja att förstå vår svenska BII-klassificering.

Att per automatik få C1 behörighet tillämpades både i Tyskland och i Norge.
Kruxet är att med ett gammalt B-kort finns det ingen övre viktgräns för fordonet men för C1 slutar behörighet betydligt tidigare. (strax över 7 ton)

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Att per automatik få C1 behörighet tillämpades både i Tyskland och i Norge.
Kruxet är att med ett gammalt B-kort finns det ingen övre viktgräns för fordonet men för C1 slutar behörighet betydligt tidigare. (strax över 7 ton)

Helt riktigt. det vore helt fel att ge bort C1 pga av att behörigheten gäller lastbil upp till 7.5t.
Dispensen gäller ju PBII och inte lastbil.
Nu behöver ju INTE ett C1 kosta sex tusen. Det var ett exempel på ett paket.

Mitt C kort fick jag på övergångsregler och jag kan nog tycka att det gick lite fel....det räckte med att intyga på heder o samvete. Jodå jag hade kört lastbil i en massa mil :)

F

Flow

Guest

Där ser man, tack för informationen, många frågor är uppenbarligen mer komplexa än vad de först ger sken av att vara.

Så hur att övertyga polisen utanför Sveriges gränser att ett B-körkort duger för att framföra en husbil på lite styvt 7 ton? Jag såg i en parallelltråd ett dokument som beskrev BII-undantaget på flera språk. Det kan möjligen fungera, fast det såg lite hemmasnickrat ut...

F

F.d. 24921

Guest

Nu blir det lättare att ta c1 kort?
Från transportstyrelsen/trafikverket

Flera nyheter för förare av tunga fordon
Vid körprovet för behörighet C1 och C1E krävs idag att provfordonet är utrustat med färdskrivare för att förarprövaren ska kunna kontrollera att den som gör provet kan använda utrustningen. Behörighet C1 och C1E används sällan i yrkesmässig trafik men desto oftare av den som kör t.ex. husbil. Nu införs en möjlighet att göra förarprov som begränsar körkortet till att bara gälla fordon utan färdskrivare (kod 97). Ändringen följer av direktivet och träder i kraft den 31 december 2013.

När jag tog C kort för ett år sedan så vad det aldrig prat om färdskrivaren vid uppkörningen.
Övningskörning och uppkörning är ju undantaget Kör och vilotider !
Var någon fråga på Teoriprovet, men bara om reglerna, inte om färdskriven i sig.

Känns ju lite begränsande att ha ett C1 kort som inte gäller om bilen har färdskrivare.
Eller menar de att körkortet gäller om Körningen är undantagen "kör och vilotider"?

Vekar bara bli mer rörigt med alla olika körkortsbehörigheter, övergångsregler och extra koder.
När kommer en kod att bara få köra vita bilar? :spinny:

/Krister

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Varför skulle egentligen vilket fordon som inte ha en färdskrivare?
Fler & fler fordon, även personbilar får ju tex. Alkolås...

Vi framför både 3,5T & mer där till på vägarna, själv kör jag 10T, utan dito.
Vilket jag personligen, med just förnyat körkort (5års regeln) inkl. alla behörigheter kan betänka...

Vi sträcker på halsen & hytter med näven åt yrkeskåren,
sedan sätter vi oss själva i våra bilar, kör både 5, 6 och 7h mer el. mindre i sträck för att komma fram... :wideeyed:

Personligen tycker jag det borde vara lag på körkort för resp. viktklass!
Att som nu se personer, utan det minsta utbildning, framföra fordon på bortåt 20T
med härledning till att B-kortet togs innan -96??? Vem tänkte till där gällande säkerhet?

Att det kostar bortåt 6000Kr för ett C1 behörighet borde ses som en välinvesterad peng för de flesta med ansvarskänsla.

Vänl. Magnus

Toppen