• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körkort C1

F

F.d. 25200

Guest
Sv: Körkort C1

Gäller detta bara husbilar över 3500 kg ?

Möjligt med förarprov för fordon utan färdskrivare

Vid körprovet för behörighet C1 och C1E krävs att provfordonet är utrustat med färdskrivare för att förarprövaren ska kunna kontrollera att den som gör provet kan använda utrustningen. Behörighet C1 och C1E används ofta av den som inte kör yrkesmässigt, till exempel husbil. Därför införs nu en möjlighet att göra körprovet för de behörigheterna i ett fordon utan färdskrivare. Ett sådant prov medför att körkortet begränsas till att bara gälla fordon utan färdskrivare (villkorskod 97).


Du får alltså inte köra ett fordon som har färdskrivare


MVH


Stig
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Körkort C1

I t.ex. Norge och Tyskland fick alla med den gamla B-behörigheten C1 i sitt nya körkort.
Att man inte tillämpade ett liknande förfarande när det gäller behörigheten i Sverige kan jag fortfarande inte få in i min skalle. För till saken hör ju att jag faktiskt får köra PB2 som långt överskrider 7,5 t som är max gränsen för C1 med mitt gamla B-kort.
Att man har försökt att tänka till på transportstyrelsen är jag tyvärr inte alls övertygat om.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Körkort C1

Den store forskjellen er at i Tyskland og Norge var den gamle grensen for normale kjørkort 7500 kg. Tyskland nektet å innføre kjørkortdirektivet til de fikk inn samme grense som en mulighet, Frankrike og Italia holdt fast på at 3500 kg skulle være grensen. I 1999 ble så C1 klassen ført inn som et kompromis og Tyskland ga uten videre denne klasse til alle med gamle kjørkort, Norge tilbød i en kort overgangsperiode konvertering av gamle kjørkort til nye med C1 - etter denne perioden forsvant muligheten for å benytte den gamle grensen for de som ikke hoppet på.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Körkort C1

Den store forskjellen er at i Tyskland og Norge var den gamle grensen for normale kjørkort 7500 kg. Tyskland nektet å innføre kjørkortdirektivet til de fikk inn samme grense som en mulighet, Frankrike og Italia holdt fast på at 3500 kg skulle være grensen. I 1999 ble så C1 klassen ført inn som et kompromis og Tyskland ga uten videre denne klasse til alle med gamle kjørkort, Norge tilbød i en kort overgangsperiode konvertering av gamle kjørkort til nye med C1 - etter denne perioden forsvant muligheten for å benytte den gamle grensen for de som ikke hoppet på.

Ja, här i landet var det faktiskt enklare att få ett riktigt C-kort på 80-talet om man skickade in en försäkran om att man hade minst ett visst antal mil lastbilserfarenhet. :confused:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Körkort C1

Ja, här i landet var det faktiskt enklare att få ett riktigt C-kort på 80-talet om man skickade in en försäkran om att man hade minst ett visst antal mil lastbilserfarenhet. :confused:

Ja, så var det. Jag hade en husbil baserad på en MB 508 på 80-talet och när jag hade kört denna något år kom kravet på att byta ut kortet för att kunna fortsätta köra.
Krångligare blev det med att även få rätt att dra tungt släp, för detta tvingades jag gå utbildning och köra upp på nytt.

aake
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.400
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Körkort C1

Så nu har man klarat teorin och trots ihärdigt pluggande fick jag många frågor jag var tvungen o gissa på.
Typ Hur många gånger ökar risken för en förare i åldern 18-25 om den har alkohol i kroppen. Några frågor var kring lastbils motorfunktioner intercooler o bromssystem även en frågan om vilken/vilka lastsäkringsmetoder som gäller om man har ett annat fordon som last.
Så jag kände mig långt ifrån säker när jag tryckte klar Men som väl var låg man på rätt sida och nu är det bara uppkörningen kvar o den skrämmer inte. :)

Sedan har man under vägen möts med ursäkter att C1 utbildningen inte har hunnit anpassas till husbilar ännu. Och jag kan lugnt säga att ordet husbil inte ens finns i någon utbildningslitteratur.

Så här är en viktig fråga för framtidsgruppen.
Tror det är guld värt o få in ordet husbil redan tidigt för det kommer isåfall att generera i alla förordningar o lokala bestämmelser.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Körkort C1

Bra jobbat!
Men ordet "husbil" förekommer ju inte alls hos myndigheten.
PB2 och campingbil är ju de ord som gäller.
C1 är ju inte speciellt för husbil.

Hoppas det går bra med uppkörningen nu också!
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.400
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Körkort C1

Erik inte ens de finns omnämnda om man läser kurslitteraturen är det mer vanligt med häst ekipage på vägarna än husbilar. :twitcy:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Körkort C1

Erik inte ens de finns omnämnda om man läser kurslitteraturen är det mer vanligt med häst ekipage på vägarna än husbilar. :twitcy:

Står det specifikt om hästlasbil? Det avser väl körning med levande last då.
Vete tusan om det jämställs med passagerare i husbil då :twitcy:
Hur som det där med ord ä svårt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Körkort C1

Ett vanlig arbetssätt hos myndigheter. Man är enormt bra på att plocka på fler och mer ingående föreskrifter men är definitivt inte lika bra på att plocka bort irrelevanta uppgifter.
 
Toppen