• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Körförbud

I

Iveco 35

Guest
Av en slump gick jag in på transportstyrelsen och slog på mina fordon, fick då se att jag kört med körförbud på husbilen sedan 1 maj. Har ej fått något utskick om besiktning. Tydligen var jag inte ensam om detta enligt bilprovningen, dom hade lördagsöppet, fick ett återbud så nu är det klart. En liten varning, se gärna upp med detta retfullt om man blir stoppad. Mvh. Olle.:confused:

F

F.d. 58547

Guest
Sv: Körförbud

De hade ju problem i höstas och då hade vi tid, men inte blev den bilen inskriven som att den var besiktigad. Kollade ett par veckor efter men sedan har jag glömt det. Så när de får fel i datorerna så är de nog maktlösa vet ej vad de gjort o inte gjort. Susanne

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hej.

Den 17 januari bokade jag besiktning, skulle besiktiga husbilen den 24 april. Då jag angav registreringsnumret i besiktningshallen fick jag till svar att det inte fanns någon tid, "tala med personalen i hallen".

De kollade i databasen och det visade sig att jag bokat d 17 jan, men att jag avbokat via telefon 2 dagar senare. Till saken hör att jag inte bokat/bokat av via telefon på många år...

Dessbättre fixade de hjälpsamma killarna i hallen besiktningen ändå. Tack för det.

Det verkade på personalen som om detta inte var helt ovanligt. /Roy

F

F.d. 55397

Guest

Kom att tänka på besiktning själva, o det var körförbud. Ingen "inbjudan" har kommit. Den skulle besiktigats under vintern när den var avställd.

F

F.d. 58620

Guest

Samma sak hände oss. Köpte husbilen nybesiktigad 12/8 2011. Hade sen ingen tanke på att den skulle besiktigas igen sept.-jan. HB var sen avställd under vintern vi ställde på den igen i april 2 dagar innan vi skulle ta premiär turen. Döm om vår förvåning då HB hade körförbud sen 31/1 -12. Nu blev det panik och efter mycket om och men fick vi en tid i Tranås, bara kasta sig i HB och iväg. Nu blir det till att besiktiga den igen innan avställningen inför vintern. Vi hade inte heller fått nån kallelse från bilprovningen.
MVH Gunilla

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

Läste att det var bilar med slusiffra 3 som var drabbade av bilprovningens datakrångel. Kanske läge att kolla om man har det.

Stefan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, om man har lite tur och har husbilen avreggad under hela besiktningsperioden, och den varit ok. innan avställning, så har man tre veckor på sig för besiktning efter inreggning även fast perioden har gått ut.

Förtydligande.
Om man har en tvåa som slutsiffra så är besiktningsperioden alltså December, Januari, Februari, Mars och April. Om man då ställer av bilen i November, och väntar med inreggning till efter första Maj så får man åka ca. tre veckor utan besiktning.

M.v.h. JANKRO.

OBS.
Ps. Ps...... Glömde tyvärr att skriva att fordonen måste väga under 3,5 ton för att denna regel skall gälla. Sorry.

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Vi råkade ut för det förra året. Eftersom vi har höjt vikten på bilen till 3850 kg, så missade jag att vi iom det måste besiktiga den inom 12 månader från senaste besiktningen. Med den vanliga bilen så är det ju lite mer flytande gräns.

Nu måste jag besiktiga bilen innan juni månads utgång (eftersom jag besiktigade i juni förra året). Väljer jag att besiktiga lite tidigare i år, säg nu i maj, så måste den in innan maj månads utgång nästa år...

//Stefan

F

F.d. 3297

Guest

En klok man med slutsiffra 8 eller 9, gav mig för 5 år sedan rådet
att med slutsiffra 0 borde jag besiktiga på hösten så kunde jag
"bara" ställa på via dator när jag ville på våren utan att "kriga"
med "de andra nyvaknade".

Ett mycket gott råd har jag funnit, man har hela vinterhalvåret
på sig att ordna "nedslag" vid besiktningen.

Toppen