• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körförbud branta Dolomitvägar?

Mymlan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1917
Medlemskap
2025
Hej på er erfarna "husbilister"!

Flera av bergsvägarna i Dolomiterna är enligt kartan förbjudna för husvagnar - gäller förbudet även husbilar? I vinterhalkan senast lämnade vi med glädje de branta passen ifred, men nu när kosan bär söderut vill vi gärna välja och vraka bland rutterna. Någon som känner till reglerna?

undrar My :cool:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Körförbud branta Dolomitvägar?

Det finns inget generellt förbud för husbilar även om det är förbjudet för husvagnar. Däremot kan det vara förbjudet för fordon över 3,5 ton att trafikera slingriga vägar med branta backar.

Gun & Claes

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2025

Vi körde av motorvägen vid Brennerpasset på väg hemmåt via Innsbruck denna sommar bl.a. för att slippa betal vägavgifter och där var det max 3,5 ton. Kan tänka mig att det är så på många ställen i alperna som Gunnar säger.

Mvh

Claes

Kastanj

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2026

Som gunnar säger så finns inget förbud för husbilar, men tänk på att om du kör där under tiden som halkrisk råder tag med snökedjor det brukar vara ett krav.
Mvh
Kastanj

Mymlan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1917
Medlemskap
2025

Tackar och bockar för snabba svar! :wink:

Claes - kanske vi har prövat samma branta backe som kopplar samman Innsbruck-rutten och Garmish-Paterkirchen? Vi slarvade litet med kartläsningen i januari och missade sista lilla branta stumpen ner till dalgången - tur att det inte var halt!

hälsn My

Toppen