• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

köra med värdighet

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022
Hej
När Inger och jag var på väg hem fån Klövsjö i sommras, så såg vi ett antal äldre Hymer från tyskland. Vi hade redan bestämt att vara på Landöns camping under resterande del av sommaren. Vi kollade på blocket, men kostaterade snabbt att Hymer 564 modell äldre var en bristvara.
Väl hemma i Krisrianstad, så körde jag ut till Husvagnsreseven. Där fanns det vi sökte efter och dess utom i toppskick. Vi köppte bilen utan att ha provkört den, hämta den en fredagkväll och körde ut till Landön. Målet var uppnått, att det sedan är en 25 år gammal bensinare med kamkjedja som trivs bäst i 70-80 km/tim har ingen betydelse då tanken var den skulle rulla inom skåne och ställas av under vintern.
När campingen stängde i mitten av septemer, var vi husbilsfrälsta. Vi körde runt i bleking och småland på helgerna och började fundera på vintercamping. läste här på forumet, och konstaterade att vi skulle hållt oss till att köra runt i skåne under sommaren. Men kom på bättre tankar efter att ha läst vad man ska tänka i samband med vintercamping i instruktionsboken. Så vi utrusta hymern med nya ubbade viterdäck, snöskoffa, borste med långt skafft och körde till Klövsjö över nyår med värdighet.
Efrer att ha kört 200 mil (70 mil isgata/blixthalka) övernattat när det är -13, gått ut och startat motorn vid -20 på första kirret, har vi bestämt oss för vårda och liv i vår hymer så länge det går
Bertil

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: köra med värdighet

På mobile.de finner jag ett flertal äldre Hymer 564 till salu, varav en handfull med dieselmotor på 116 Hk. Men den ni har köpt kan hålla länge med lite vård och tur.

aake

F

F.d. 50069

Guest

Grattis.
Jag tillhör dem som verkligen gillar den lilla pärlan till bensinmotor (Peugot 403) som var mycket vanlig i husbilar i början på 90-talet. Tyst och fint samt att den inte dödade växellådor.
Fast husbilarna var lättare då och den motorn passade kanske inte så bra på en alkovbil med det större luftmotståndet.

Vi har nog haft en fyra, fem husbilar med den motorn och aldrig tyckte vi att den var för slö......fast det gällde att ha motorn toppjusterad och växla i tid så att varvtalet var lagom högt;)

Den sista husbilen vi hade med den lilla bensinaren var en Solifer 6700 som ansågs stor på den tiden.
Vi var sju som kajkade runt (frugan och jag samt tre frön och hund samt kraftig katt)
Fullastad med cyklar, badgrejer, hinkar å spadar till ett mindre trängregemente. Fast på det tidiga nittiotalet var inte det där med lastvikt kontra totalvikt uppfunnet än:rolleyes:. Fanns det bara plats så var det inga problem, hmm;)
Sen var det bara att övernatta hur som helst vid någon lämplig plats för den rullande gårdfaributiken, he he!

Inga sura miner utan folk kom fram och var nyfikna........fast det fanns ju inte så många husbilar i drift då..........

Så har man tur och hittar en välbehållen liten pärla och inte har behov snitta i 130 km/h så är det bara att lycka till:)

Senast redigerad av en moderator:

inger/bertil

FD HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
17635
Medlemskap
2022

Tack till er båda, för er pusitiva inställning.
Nu när vi vet att hymern klarar både vemdals skalet och klövsjöbacken i 3:ans växel (50km/tim). Så är vi i färd med att utrusta den för sommaren. Vi har redan monterat solceller och en ordentlig batteribank. Nästa projekt är att sätta på tuhleboxen, den är monterad på dragkroken så jag åkte till en besiktnings station här i stan för att få reda på vad som gäller om vi vill sätta dragkrok på hymern. Svaret var, om man svetsar en mutter på kulan så kan inte draget användas. Alltså kan jag använda min 400l box för sidor och front till markisen.
Samt viktigast av allt, någonstans att förvara fiskeutrustningen. Jag kollade upp vikterna lite och vägde bilen med den utrusning vi normalt har med oss, den vägde 2.66 t så jag har nästan 500 kg att ta på. Tjästevikten är 2300 kg totalvikt är 3100 kg.
Jag är en inbiten fiskenisse och ser fram i mot sommarens turer i klövsjö och ljungdalen.
Finns det någon annan här som kör med en thulebox på draget?
Bertil

Toppen