• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köra i Spanien

F

F.d. 7565

Guest
Någon som har bra tips på vad man bör tänka på när man kör i Spanien?:)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köra i Spanien

Spanjorer kör som alla andra europeer: fort och vårdslöst. Vad man måste se upp med är tävlingscyklister med tillhörande följefordon som ibland uppträder i trafiken. Cyklisterna tror att dom äger vägen och följebilarna kör som idioter.

Jappe

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Ha med det "Gröna Kortet" även om ditt försäkringsbolag och andra påstår att det inte behövs. Det kan spara dig en hel del problem om olycka skulle vara framme.

F

F.d. 53078

Guest

Att alla kör som galningar för att det finns massa olika nationaliteter och kör på olika sätt. Värst är dock Engelsmännen som kan köra på viken sida som helst. Hyrbilarna är också livsfarliga dom identifieras med att dom inte har navkapslar. Rondellerna ja dom flesta kör mitt emellan dom två filerna.
Och blinkersen är endast en julprydnad. annars så har det blivit mycket bättre dom sista åren.
Polisen har fått i uppdrag av ministern att b¤ta så många som möjligt, så kör varsamt och nykter.

F

F.d. 29752

Guest

Det är förbjudet för föraren att prata i mobilen. Man måste ha handsfree, och det måste vara en fast installation och inga sladdar som dinglar omkring. Fast vi har sett att det är ingen som bryr sig. Spanjorerna är oftast sig själv nok och tycker inte om överheten.

Man måste också ha en uppsättning glödlampor med sig, brandsläckare, reflexväst och två varningstrianglar.

Pehr

Senast redigerad av en moderator:

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Stanna inte för falska poliser, riktiga trafikpoliser har polismålade fordon.
Stanna inte heller för pekande bilister som menar att det är något fel på er bil.

Jägarn

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det här får inte urarta till att skrämma bort "nya" Spanienresenärer. Förhållandena är väl tämligen likartade i hela Europa möjligen med undantag för vissa f.d. östländer där trafiken kan vara lite "yster" ibland.

En sak vi inte var beredda på var de starka vindar som kan blåsa på motorvägsbroarna över raviner som går ner mot havet. Normalt finns där varningsvindstrutar men dessa vindar kan komma väldigt snabbt ibland och en husbil är ett stort vindfång så ta det lugnt på sådana ställen!

För övrigt instämmer jag med Gunnar om att "Gröna kortet" är lämpligt att ta med i alla länder söder om Skandinavien. Vi har vid flera tillfällen fått en snabbare "behandling", tack vare innehav av nämnda kort, när vi har råkat ut för stickprovskontroller av nitiska tullare och poliser lite varstans i Europa!

Jappe

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Man skall nog inte generalisera, jag har inte upplevt trafikanterna annorlunda varken i Spanien eller något annat västeuropeiskt land än de svenska.

Visst kan trafiken vara större och trängre, men följer man trafikrytmen och håller bra avstånd till framförvarande så är det inga större problem än här hemma.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Någon som har bra tips på vad man bör tänka på när man kör i Spanien?:)
Nej inget som man inte bör tänka på utöver när man kör i våra länder.
I trängda lägen brukar jag använda regeln störst går först, eller så stannar jag helt o väntar tills problemet är löst.(Gäller även här hemma).
I sydligare länder o Även i Brittanien brukar man signalera med utsträckt hand genom vindrutan. Har iallafall funkat för mig.
:twitcy:

F

F.d. 25023

Guest

Resrvglödlampor behöver man inte mer ha med sig, spanjorerna ändrade den lagen i och med att det blivit svårt för vanliga bilisten att byta dem själva...

hälsn
jyrki

Nyfiken

FD HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021

En sak som jag lyfter hatten för är att spanjorer visar stor hänsyn för cyklister, jag har bara blivit trängd en gång och det var av en svensk husbil i Santa Pola
Mvh Frank

F

F.d. 25023

Guest

Samma mycket stora hänsyn visas även för fotgängare på övergångsställen!

Ju äldre man är desto vänligare stannar alla i Spanien. (utom kanske en och annan Stockholmare som lärt här hemma att inte stanna före övergångsställe).

hälsning
jyrki

F

F.d. 53074

Guest

Om du bär glasögon måste du ha ett par i reserv med dig.

En lite annorlunda grej är att man måste vara beredd på att stanna i påkörningsfältet till motorväg. I stället för att (som i varje fall jag gör) stå på och falla in i motorvägens trafikrytm så saktar spanjorerna i stället ner och till och med stannar. Lurigt!

Kjell :cool:

F

F.d. 52945

Guest

Att ha en bra tuta (signalhorn) är ett plus..Spanjorerna själva proriterar detta (skämt):)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Om du bär glasögon måste du ha ett par i reserv med dig.

En lite annorlunda grej är att man måste vara beredd på att stanna i påkörningsfältet till motorväg. I stället för att (som i varje fall jag gör) stå på och falla in i motorvägens trafikrytm så saktar spanjorerna i stället ner och till och med stannar. Lurigt!

Kjell :cool:
Precis som runt Göteborg. Där är det ingen som släpper in någon framför sig. Där är regeln: kör gärna in i min fil men BAKOM mig.
Detta har gjort accelerationssträckorna till retardationssträckor.
:rolleyes::rolleyes:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Har du kört i Malmö är det en barnlek att köra i Spanien.

"alla lever vi under samma himmel men har olika horisonter"

mvh
Fincan

F

F.d. 53078

Guest

Stanna inte för falska poliser, riktiga trafikpoliser har polismålade fordon.
Stanna inte heller för pekande bilister som menar att det är något fel på er bil.

Jägarn

Nej det är fel med Polismålade fordon, dom har köpt Merceders C220 CDI toptrimmade. Dom flesta är silver eller svarta. Fast dom klagar på att bilarna står mestandels av tiden på verkstad.
Och det där med falska poliser dom är nog utrotade. Dom bröt på Rumänska och stoppade turister. Det är bara att ta en titt i bilen så ser man utrustningen. Radar fram och bak, kameror som läser nummerplåten.datorer online mm.mm.

Visst är tempot på vägarna något högre än i Sverige, men det har blivit mycket lugnare dom sista åren och det går raskt nedåt.
I Agusti detta året hade vi lika många dödsolyckor som 1964 och det är rekord lite. Sedan är det så att där det finns mycket turister så blir det en försämring. Folk kännerej till vägarna kör sakta och byter fil i sista sekunden mm. Så kör vi alla när vi kommer till ett ställe för första gången.

Bilagor

• mercedes-c220cdi-gct-1.jpg
    mercedes-c220cdi-gct-1.jpg
    31 KB · Visningar: 964
  • mercedes-c220cdi-gct-2.jpg
    mercedes-c220cdi-gct-2.jpg
    35,4 KB · Visningar: 962
  • mercedes-c220cdi-gct-3.jpg
    mercedes-c220cdi-gct-3.jpg
    33,5 KB · Visningar: 954
Senast redigerad av en moderator:
Toppen